جنگنده اف 35

فرود جنگنده اف 35 در وسط بزرگراه + ویدیو

خلبانان نروژی برای اولین بار دو جنگنده اف 35 را با موفقیت در بزرگراهی در فنلاند فرود آوردند. اما این دستاورد تاریخی چه پیامدهایی را به دنبال دارد؟

نیروی هوایی نروژ، با همراهی کشورهای شمال اروپا و ناتو، دستاوردی قابل توجه را رقم زدند. این ائتلاف یک هواپیمای جنگنده اف 35 لاکهید مارتین را با موفقیت در بزرگراهی واقع در فنلاند به زمین نشاند.

این اعلامیه از طریق یک بیانیه مطبوعاتی از سوی نیروهای دفاعی نروژ در تاریخ 21 سپتامبر (30 شهریور) منتشر شد. این دستاورد نه تنها تطبیق پذیری این جنگنده را برجسته کرده، بلکه بر مهارت‌های استثنایی اپراتورهای آن، به ویژه نیروی هوایی نروژ نیز تأکید دارد. قابل ذکر است که این دستاورد قابل توجه فقط به یک هواپیما محدود نمی‌شود. به نقل از فورسوارت، دومین F-35A نیز با فرود در بزرگراهی واقع در تروو فنلاند، این دستاورد را تکرار کرد.

جنگنده اف 35

فرود بزرگراهی جنگنده اف 35، چه دستاوردهایی دارد؟

این اتفاق اهمیت بالایی برخوردار است. هواپیماها زمانی که روی زمین هستند بیشترین آسیب را در برابر تهدیدات دارند. بنابراین، ارائه گزینه‌ای به فرماندهان برای پراکنده شدن به دور از فرودگاه‌های اصلی، یک مزیت تاکتیکی ارزشمند را در اختیار آنها قرار می‌دهد. استفاده از زیرساخت‌های جایگزین مانند فرودگاه‌های کوچک و حتی بزرگراه‌ها، توانایی نیروهای مسلح را برای مقاومت در برابر چالش‌ها طی درگیری‌های داخلی و بین المللی در مقیاس بزرگ افزایش می‌دهد.

سرلشکر رولف فولاند، رئیس نیروی هوایی سلطنتی نروژ، درباره فرود موفقیت‌آمیز جنگنده اف 35 گفت:

این دستاورد تنها نمایشی از توانمندی نیست، بلکه گواهی بر پیشرفت‌های هیجان‌انگیزی است که ما طی همکاری‌های نظامی-هوایی در منطقه شمال اروپا آغاز کرده‌ایم.

طبق ادعای نیروی هوایی نروژ، جت جنگنده F-35 به دلیل قابلیت‌های استثنایی‌اش مورد تحسین قرار گرفته و در میان بهترین هواپیماهای جنگی توسعه یافته قرار دارد. در حالی که F-35 با پایگاه‌ها و مکان‌های مختلف سازگار است، استقامت عملیاتی آن به دسترسی تسلیحات، سوخت و پشتیبانی فنی زمینی بستگی دارد. عضویت اخیر فنلاند در ناتو برای نیروی هوایی نروژ از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است و چنین تلاش‌های مشترکی را حیاتی می‌کند.

سرلشکر فولاند اهمیت بزرگراه‌های مستقیم مانند نمونه‌های موجود در فنلاند را در شکل دادن به «مفهوم پراکندگی» آنها برای هدایت متعلقات نظامی برجسته کرد. هدف از این مفهوم تشدید چالش‌هایی است که دشمنان احتمالی هنگام هدف قرار دادن هواپیما در زمین با آن مواجه می‌شوند. برای تحقق موثر این هدف، رهبران نظامی باید با دقت تمام سناریوهای بالقوه را شناسایی و تمرین کنند.

این رویداد پیشگامانه حوالی ساعت 3:00 بعد از ظهر به وقت نروژ رخ داد و جت‌های جنگنده قبل از فرود تاریخی خود در باند، در کنار F-18 فنلاندی در تمرینات آموزشی مشترک شرکت کردند. این رویداد، همانطور که در بیانیه مطبوعاتی نیروی هوایی بیان شد، بر پیشرفت قابل توجه همکاری بین نیروهای هوایی در کشورهای شمال اروپا تاکید می‌کند. ژنرال ایریک کریستوفرسن، رئیس دفاع نروژ، معتقد است که با توجه به این دستاورد، کشورهای شمال اروپا می‌توانند به زودی به عنوان یک نیروی هماهنگ عمل کنند.

جنگنده های اف 35 پس از فرود در بزرگراه، با سوخت گیری به روش هات پیت و موتورهای روشن، آماده ماموریت جدید خود شدند. بیورن آریلد گرام، وزیر دفاع نروژ تاکید کرد که با عضویت فنلاند در ناتو و الحاق قریب الوقوع سوئد، کشورهای شمال اروپا مسئولیت مهمی در توسعه و هماهنگی تلاش‌های بازدارنده ناتو در مناطق شمالی دارند.

گرام همچنین بر وسعت همکاری عملیات هوایی نظامی نوردیک ها تاکید کرد که در آینده بیش از 200 هواپیمای جنگی را شامل می‌شود. به گفته وی، این همکاری نشان دهنده گامی اساسی در جهت افزایش امنیت منطقه است.

پیش‌تر ایالات متحده فرود بزرگراهی را با جنگنده های اف 35 بی که برای برخاست کوتاه و فرود عمودی در ناوهای هواپیمابر و جاده‌ها طراحی شده بودند انجام داد. با این حال، این دستاورد که برای اولین بار با جنگنده F-35A معمولی به‌دست آمده، نقطه عطفی مهم در قابلیت‌های عملیاتی این هواپیما است.