مقایسه اطلس با پژو 207

مقایسه اطلس با پژو 207؛ هاچ بک تازه وارد سایپا یا فرانسوی ایران خودرو؟

اگر به دنبال خرید یک خودروی هاچ‌بک تولید داخل هستید، با مقایسه کامل سایپا اطلس و پژو 207 TU3 همراه ما باشید.

در خط تولید خودروساز‌های داخلی ماشین‌های هاچ‌بک، کمترین تنوع را دارند. با توقف تولید خودروهایی نظیر پژو 206، تیبا 2، ام وی ام 315 و برلیانس 320 انتخاب‌ خریداران در بخش خودرو‌های هاچ‌بک بسیار محدود شده است. برای جبران این کمبود، ایران خودرو سعی کرده تا پژو 207 را با تیپ‌های مختلف که دارای تفاوت در ساختار موتور، داشبورد و… هستند راهی بازار کند. در سوی مقابل سایپا نیز رویکرد مشابه‌ای برای حضور در بازار اتخاذ کرده است. سایپا نیز پیرو ایران خودرو، هاچ بک کوییک را با اقسام مختلف پسوند به بازار ارائه کرده است، اما با یک تفاوت که آن هم وجود خودروی جدیدی به نام سایپا اطلس در میان لیست محصولات سایپا است.

مقایسه اطلس با پژو 207

آیا عرضه سایپا اطلس در آینده نه‌چندان دور می‌تواند شرایط بازار را به نفع سایپا تغییر دهد؟ برای پاسخ به این سوال، در این مطلب به مقایسه اطلس با پژو 207 پرداخته‌ایم. برای جزئیات بیشتر همراه ما باشید.

مقایسه سایپا اطلس با پژو 207، کدام‌یک بهتر است؟

سایپا اطلس که با انجام تغییرات سنگین روی کوییک ساخته شده است، یک نسخه فیس لیفت شده محسوب می‌شود. در سوی مقابل، از عرضه پژو 207 در بازار سال‌های زیادی می‌گذرد و تقریبا همگی با خصوصیات این خودروی فرانسوی مونتاژ داخل آشنا هستیم.

نمای بیرونی سایپا اطلس و پژو 207

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد سایپا اطلس نسخه فیس لیفت شده کوییک محسوب می‌شود که در نمای عقب و جلو شاهد یک بازطراحی کلی هستیم. تغییر طراحی سپرها، جلوپنجره و چراغ‌‌ها با وجود الهام‌گیری واضح از خودروهایی مانند رنو کپچر و فورد کا پلاس سبب شده خودروی جدید سایپا ظاهری زیباتر و مدرن‌تر داشته باشد؛ اما در نمای بغل این خودرو تغییرات زیادی را به نسب کوییک مشاهده نمی‌کنیم و همان‌طور که مشخص است سایپا به‌جای تولید یک خودرو جدید تنها ظاهر جلو و پشت خودروی کوییک را تغییر داده است.

در سوی مقابل پژو 207 نیز نسخه فیس لیفت شده پژو 206 محسوب می‌شود. 207 در قسمت دماغه با چراغ‌ها و سپر جدید تغییرات زیادی به خود دیده است که تا حد زیادی آن را شبیه به 207 اصلی می‌کند. اما در نمای عقب ماهیت طراحی دو خودرو یکسان بوده و تنها گرافیک داخلی چراغ‌ها و اندکی سپر خودرو متفاوت شده است.

مقایسه اطلس با پژو 207

اگر چه ماهیت طراحی هر دو خودرو، انجام فیس‌لیفت روی نسخه‌های قدیمی تیبا 2 و پژو 206 است، اما سایپا اطلس طراحی به‌روزتری دارد. حتی رنگ‌های به نمایش درآمده از این خودرو در نمایشگاه‌ها حس و حال تازه‌تری را منتقل می‌کنند. وجود ویژگی‌های کراس مانند ریل‌های روی سقف و روکش‌های پلاستیکی روی گلگیر‌ها از دیگر مزیت‌های اطلس به‌شمار می‌روند.

در سوی مقابل با وجود این‌که سال‌هاست از معرفی خودرو 207 می‌گذرد، اما این خودرو همچنان یکی از پرطرفدارترین خودروهای داخلی محسوب می‌شود و هنوز هم در برابر خودروهای جدید مانند اطلس می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

به‌طور کلی ظاهر پژو 207 جواب خود را پس داده و جوانان به‌شدت طالب این خودرو هستند و باید دید آیا اطلس می‌تواند با ظاهر به‌روز خود 207 را شکست دهد یا خیر.

مقایسه فضای داخلی و طراحی داشبورد اطلس و 207

در حالی که تیبا 2 و به‌دنبال آن کوییک از یک داشبورد تک‌رنگ با پلاستیک خشک بی‌کیفیت و بی‌روح بهره می‌بردند، سایپا در طراحی داشبورد اطلس ظرافت‌‌کاری‌های بیشتری انجام داده است. تریم داخلی متشکل از دو رنگ مشکی و یک رنگ ثانویه متغیر، نمایشگر ایستاده در بالای داشبود، صفحه کیلومتر با طراحی جدید، دریچه‌های تهویه دایره‌ای با روکش کروم، دستگیره در کروم و سانروف، طراحی داخلی این خودرو را چند سر و گردن بالاتر از کوییک برده است.

مقایسه اطلس با پژو 207

طراحی قسمت‌هایی مانند فرمان، صندلی به نسبت نسل قبل تغییری نداشته و می‌توان آن‌ها را روی کوییک GXR نیز مشاهده کرد.

اگرچه برخی ویژگی‌های جدید مانند تریم داخلی دو رنگ و نمایشگر لمسی در تیپ‌های فول اطلس ارائه می‌شوند، اما در حالت کلی فضای داخلی اطلس تا حد زیادی به نسبت کوییک لوکس‌تر به‌نظر می‌رسد.

بیشتر المان‌های طراحی داشبورد 207 از پژو 206 به ارث گرفته شده است، در بخش رودری‌ها و قسمت پایینی کنسول تقریبا تغییری مشاهده نمی‌شود. در واقع فضای داخلی 207 همان 206 سابق با صفحه آمپر جدید و غربیلک فرمان متفاوت است.

مقایسه اطلس با پژو 207

کیفیت متریال به‌کار گرفته شده در هر دو خودرو در سطح بسیار پایینی بوده و با توجه به نسخه‌های نمایشگاهی اطلس به‌نظر می‌رسد در بخش کیفیت مونتاژ این خودرو با امثال کوییک تفاوتی ندارد. با این وجود و طبق تجربه‌های قبلی به دست آمده از محصولات ایران‌خودرو و سایپا به‌نظر می‌رسد 207 از متریال بهتری برخوردار باشد.

اما از لحاظ جاداری فضای کابین و صندوق عقب، برگ برنده با اطلس است. از آنجایی که کابین اطلس همان کابین کوییک است برای مقایسه فضای دو کابین به نسخه کوییک رجوع می‌کنیم. در بخش فضای پای سرنشینان عقب خودرو اطلس به‌مراتب راحت‌تر از 207 است. همچنین صندوق عقب اطلس با 285 لیتر گنجایش در قیاس 245 لیتر گنجایش 207 اندکی جادار‌تر است.

به‌طور کلی کابین اطلس دارای فضای بیشتری به نسبت 207 است، اما به‌نظر می‌رسد متریال داخلی 207 در این بخش بهتر از سایپا اطلس باشد.

برسی امکانات سایپا اطلس و پژو 207، کدام یک امکانات بیشتری دارند؟

سایپا اطلس قرار است در دو تیپ دستی و دو تیپ اتومات به بازار عرضه شود که فعلا قیمت نسخه فول دستی آن با پسوند G مشخص شده است.

بیشتر بخوانید:

قیمت جدید سایپا اطلس G مشخص شد

در جدولی که در ادامه ارائه شده به مقایسه کامل امکانات رفاهی دو خودرو پرداخته‌ایم تا ببینیم اطلسِ سایپا امکانات بیشتری دارد یا پژو 207.

خودروسایپا اطلس Gپژو 207 TU3
ترمزهاجلو دیسکی عقب کاسه‌ایجلو دیسکی عقب کاسه‌ای
ترمز ABS و EBDدارددارد
سیستم کنترل پایداریداردندارد
سیستم کمکی سربالاییداردندارد
ایربگ2 عدد2 عدد
ترمز کمکیداردندارد
سانروفداردندارد
کروز کنترلندارددارد
تریم داخلیدورنگتک‌رنگ
آنتن کوسه‌ایداردندارد
آینه‌های جانبیتاشو برقیتنظیم برقی
دوربین دید عقبدارددارد
دکمه‌های روی فرماندارددارد
نمایشگر لمسی7 اینچی7 اینچی
چراغ‌های خودکارداردندارد
پایش باد تایرهاداردندارد
USB و AUXدارددارد
بلوتوثدارددارد
تنظیم صندلی‌های جلودستیدستی
دی‌لایتدارددارد
رینگ14 اینچی فولادی14 اینچی فولادی
پنجره‌هابرقی جلو و عقببرقی جلو و عقب
مه شکن جلو و عقبدارددارد
تنظیم ارتفاع چراغ جلودارددارد
فرمانهیدرولیکهیدرولیک
سنسور دنده عقبدارددارد
نشانگر تعویض دندهداردندارد
سیستم تهویهنیمه اتوماتیکاتوماتیک

همان‌طور که در جدول مشاهده می‌کنید امکانات رفاهی اطلس بسیار بیشتر از 207 بوده و در حد معقولی می‌تواند نیازهای روزمره را به‌عنوان یک خودرو داخلی تامین کند. مهم‌ترین آپشن‌های اطلس یعنی سیستم کنترل کشش و پایداری و پایش باد تایرها بر اساس استانداردهای 85 گانه به این خودرو اضافه شده‌اند و ایران خودرو نیز موظف است در تولیدات جدید جدید 207 آن‌ها را اعمال کند.

در نهایت محصول جدید سایپا در این بخش قاطعانه نماینده ایران خودرو را شکست می‌دهد؛ اما به‌نظر می‌رسد ایران خودرو نیز برای خودرو جدید خود یعنی ری‌را برنامه‌ها گسترده‌ای دارد.

برسی پیشرانه سایپا اطلس و پژو 207

در بخش پیشرانه هر دو خودرو به پیشرانه‌های کم مصرف با حجم موتور پایین مجهز شده‌اند، سایپا برای اطلس از همان موتور کوییک و ساینا با ارتقای جزئی استفاده کرده است. موتور 1.5 لیتری خانواده کوییک این‌بار به سیستم زمان‌بندی سوپاپ مجهز شده‌اند که با خروجی کمی بالاتر، قدرتی معادل 90 اسب بخار (HP) و گشتاور 137 نیوتن‌متر تولید می‌کند.

مقایسه اطلس با پژو 207

پژو 207 TU3 نیز به همان موتور پژو 206 تیپ 2 آن هم بدون ارتقا مجهز شده است. این موتور 1.4 لیتری قدرتی معادل 75 اسب بخار و 118 نیوتن‌متر گشتاور را برای این ماشین به‌ارمغان می‌آورد.

همان‌طور که مشخص است در بخش پیشرانه باز هم برتری با نماینده سایپا است. از لحاظ مصرف سوخت نیز با توجه به اعداد و ارقام اعلام شده از سوی هر دو کمپانی اطلس در هر 100 کیلومتر تنها نیم لیتر مصرف بیشتری دارد که با توجه به قدرت بیشتر موتور اطلس، این موتور مصرف بهینه‌تری دارد.

جدول مشخصات فنی اطلس و 207

خودروسایپا اطلس Gپژو 207 TU3
پیشرانه4 سیلندر M15I4 سیلندر TU3
قدرت90 اسب بخار75 اسب بخار
گشتاور137 نیوتن متر118 نیوتن متر
مصرف سوخت6.9 لیتر6.4 لیتر
سوپاپ88
گیربکس5 سرعته دستی5 سرعته دستی
حجم موتور1500 سی‌سی1360 سی‌سی
محور محرکجلوجلو
طول4,020 میلی‌متر3,872 میلی‌متر
عرض1,685 میلی‌متر1,669 میلی‌متر
ارتفاع1540 میلی‌متر1,441 میلی‌متر
فاصله محوری2,410 میلی‌متر2,443 میلی‌متر
حجم صندوق بار285 لیتر245 میلی‌متر

قیمت و جمع بندی

پژو 207 TU3 تقریبا همان خودروی 206 تیپ 2 است که با توجه به اجبار توقف تولید 206، ایران خودرو آن را در قالب ظاهر 207 مجددا به بازار عرضه کرده است. قیمت کارخانه این خودرو 324 میلیون تومان بوده که در بازار آزاد با قیمت 530 میلیون تومان معامله می‌شود.

در سوی مقابل سایپا به اعمال تغییرات سنگین بر روی کوییک و تیبا 2 محصولی نسبتا جدید را به بازار عرضه کرده است، در مقایسه اطلس با پژو 207 نماینده سایپا ظاهر جذاب‌تر، رنگ‌های متنوع‌تر، امکانات رفاهی بروزتر و موتوری قدرتمندتر دارد، سایپا اطلس قرار است با قیمت کارخانه 395 میلیون تومان به بازار عرضه شود که برای خودرویی با این سطح امکانات کمی زیاد به‌نظر می‌رسد. در خصوص خدمات فنی و هزینه‌های نگهداری نیز می‌توان نماینده سایپا را محصولی اقتصادی‌تر دانست.

نظر شما در این‌باره چیست؟ سایپا یا ایران خودرو؟ آیا سایپا اطلس می‌تواند با محبوبیت پژو 207 رقابت کند و این خودرو را شکست دهد؟