سوراخ شدن جو زمین

آمریکا در سکوت موشکی به فضا ارسال کرده که باعث سوراخ شدن جو زمین شده است

نیروی فضایی آمریکا به‌تازگی در سکوت خبری موشکی را به فضا ارسال کرده که باعث سوراخ شدن جو زمین شده است؛ اما آیا این حفره جان ساکنان زمین را تهدید می‌کند؟

شرکت هوافضای فایرفلای (Firefly Aerospace) در روز 14 سپتامبر در ساعت 22:28 به‌وقت محلی از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا یکی از موشک‌های آلفا خود را به فضا فرستاد. عدم اعلام زمان پرتاب و عدم پخش زنده این رویداد، تعجب جامعه اکتشافات فضایی را به‌همراه داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد این موشک که حامل ماهواره نیروی فضایی آمریکا بود پس از پرتاب در جو زمین یک حفره را ایجاد کرده است.

سوراخ شدن جو زمین توسط موشک آمریکا

موشک آلفا شرکت هوافضای فایرفلای طی این پرتاب ماهواره Victus Nox (به‌معنی تسخیر شب در لاتین) نیروی فضایی آمریکا را به فضا برد که هدف آن کمک به نیروی فضایی برای نظارت بر اتفاقات محیط مداری است.

سوراخ شدن جو زمین

هرچند این پرتاب در سکوت خبری انجام شد، اما پس از پرتاب، مردم توانستند رد سوخت بزرگ آن را از فاصله بیش از 1600 کیلومتری ببینید. همچنین پس از این‌که این توده پراکنده شد، مردم درخشش قرمز کم‌رنگی را در آسمان مشاهده کردند که نشان می‌دهد این موشک باعث ایجاد یک حفره در یونوسفر شده است. گفتنی است یونوسفر بخشی از جو زمین محسوب می‌شود که در فاصله 80 تا 645 کیلومتر از سطح زمین قرار دارد و در آن گازها یونیزه می‌شوند.

سوراخ شدن جو زمین

البته این نخستین موشکی نیست که در سال جاری باعث ایجاد حفره در یونوسفر شده است؛ چرا که موشک فالکون 9 اسپیس ایکس نیز در ماه جولای سال جاری میلادی در آسمان ایالت آریزونا لکه‌های قرمز بزرگی را به‌وجود آورد که تا صدها کیلومتر قابل رویت بود.

سوراخ شدن جو زمین

هنگامی که موشک‌ها سوخت مرحله دوم خود را در بخش میانی یونوسفر در فاصله 200 تا 300 کیلومتری سطح زمین می‌سوزانند، باعث ایجاد یک حفره می‌شوند. در واقع خروج دی‌اکسیدکربن و بخار آب از موشک باعث ترکیب مجدد اتم‌های یونیزه شده اکسیژن خواهد شد و آنها را بار دیگر به مولکول‌های اکسیژن طبیعی تبدیل می‌کند. در چنین شرایطی انرژی به‌شکل نور منتشر می‌شود و از دید ساکنان زمین به‌مانند شفق‌های قطبی قابل مشاهده است.

لازم به ذکر است سوراخ شدن جو زمین توسط موشک‌ها برای ساکنان این سیاره تهدیدی را به‌همراه ندارد؛ زیرا به‌شکل طبیعی ظرف مدت چند ساعت گازهای ترکیب شده مجددا یونیزه می‌شوند و حفره ایجاد شده را می‌بندند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*