گرافیک گلکسی S23 اولترا آیفون 15 پرو مکس

وقتی پای گرافیک به میدان می‌آید، آیفون 15 پرو مکس از گلکسی S23 اولترا شکست می‌خورد

بر اساس نتایج تست 3DMark Wildlife Extreme، گوشی گلکسی S23 اولترا سامسونگ در بخش گرافیک عملکرد بهتری را در مقایسه با آیفون 15 پرو مکس ارائه داده است!

گلکسی اس 23 اولترا و آیفون 15 پرو مکس، مهم‌ترین پرچمداران پلتفرم‌های اندروید و iOS به شمار می‌روند که به‌لطف ارائه سرعت فوق‌العاده بالا، شارژدهی بسیار طولانی باتری، عملکرد بسیار عالی و دوربین‌های بی‌رقیب طرفداران فراوانی در سرتاسر دنیا دارند.

گلکسی اس 23 اولترا از حیث عملکرد پردازشی و گرافیکی، به‌خاطر استفاده از مدلی اختصاصی و اورکلاک شده از تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 یک سر و گردن بالاتر از بسیاری رقبای اندرویدی قرار می‌گیرد. با این وجود، رقابت پرچمداران اپل و سامسونگ ریشه‌ای تاریخی داشته و معمولا کوپرتینویی‌ها برنده نبرد تن به تن پرچمداران آمریکایی و کره‌ای هستند!

در عین حال به نظر می‌رسد در سال 2023 اوضاع کمی متفاوت است و عملکرد گلکسی S23 اولترا در بخش گرافیک قدرتمندتر از آیفون 15 پرو مکس تازه‌وارد است! با گجت نیوز همراه باشید تا این اتفاق جالب را دقیق‌تر بررسی کنیم.

گلکسی S23 اولترا سامسونگ قوی‌تر از آیفون 15 پرو مکس در بخش گرافیک!

به‌گزارش Sammobile، با وجود این که تراشه گوشی گلکسی اس 23 اولترا از معماری قدیمی‌تری در ساخت استفاده می‌کند، اما عملکرد آن در بخش گرافیکی، قدرتمندتر از پرچمدار جدید اپل است.

اپل با معرفی نخستین تراشه‌های سه نانومتری دنیا و استفاده از آن‌ها در مدل‌های پرو و پرو مکس آیفون 15 توانست سر و صدای زیادی در دنیا بر پا کند. با این حال، چیپست Snapdagon 8 Gen. 2 For Galaxy که به‌طور خاص در گوشی های پرچمدار سری گلکسی اس 23 به کار رفته عملکرد بهتری در بخش پردازش گرافیکی در مقایسه با تراشه های A17 Pro دارد.

مقایسه S23 Ultra و iPhone 15 Pro Max

بر اساس نتایج تست مطرح 3DMark Wildlife Extreme که عملکرد پایدار تراشه گرافیکی به کار رفته در گوشی‌های موبایل را می‌سنجد، گلکسی اس 23 اولترا در این بخش امتیازی به‌مراتب بالاتر از آیفون 15 پرو مکس کسب می‌کند. همان‌طور که در تصویر بالا پیداست، امتیاز Galaxy S23 Ultra در دور اول برابر با 3886 بوده و در دور بیستم به 2794 کاهش پیدا می‌کند.

از سوی دیگر اما امتیاز iPhone 15 Pro Max از 3608 شروع شده و به 2843 در دور بعدی می‌رسد. افت امتیاز آیفون 15 پرو مکس بین دورهای اول و دوم، یکی از نکات تعجب‌برانگیز تست این گوشی به شمار می‌رود. از سوی دیگر، امتیاز این گوشی در دور بیستم تست به 2681 کاهش پیدا می‌کند.

به این ترتیب، امتیاز کسب شده توسط پردازشگر گرافیکی پرچمدار سامسونگ پس از گذشت بیست دور حدود 28 درصد افت می‌کند؛ در حالی که پرچمدار جدید و پرادعای اپل، پس از گذشت تنها یک دور با افت 22 درصدی در عملکرد پردازشگر گرافیکی روبرو می‌شود.

همان‌طور که از جدول بالا پیداست، امتیاز کسب شده توسط گلکسی اس 23 اولترا در مدت زمان‌های طولانی به‌صورت پیوسته و با نرخ کندی کاهش پیدا می‌کند. بنابراین بعید است که متوجه هیچ‌گونه افت عملکردی در حین انجام بازی‌ها به‌مدت طولانی با این گوشی شویم. از طرف دیگر اما بازی کردن طولانی مدت با قدرتمندترین آیفون تاریخ احتمالا افت فریم قابل توجهی را به همراه خواهد داشت!

لازم به ذکر است که این، اولین بار در سال‌های اخیر است که سامسونگ در بخش پردازش گرافیکی از اپل جلو می‌زند!

علاوه بر این، برخی گزارشات از iPhone 15 Pro Max هم حاکی از این هستند که این گوشی در حین انجام بازی یا حتی شارژ شدن به‌شدت داغ می‌شود. بنابراین ظاهرا تراشه سه نانومتری A17 Pro اپل آن‌طور که باید، بهینه نیست و در اثر مصرف‌های عادی داغ می‌کند. این مساله البته می‌تواند به خاطر نبود سیستم خنک‌کننده اختصاصی در گوشی های اپل هم باشد.

از سوی دیگر، گلکسی اس 23 اولترا به‌لطف در اختیار داشتن سیستم خنک‌کننده محفظه بخار، در حین اجرای اکثر پردازش‌ها، دمای مناسبی داشته و به‌ندرت داغ می‌کند.

گرافیک گلکسی S23 اولترا آیفون 15 پرو مکس

به جز غلبه پرچمداران سامسونگ بر اپل در عملکرد پایدار پردازشگر گرافیکی که اتفاقی نادر در دنیای گوشی های هوشمند به شمار می‌رود، امسال همچنین نخستین سالی است که گوشی‌های پرچمدار اپل با مشکل داغ کردن و دفع حرارتی ضعیف روبرو می‌شوند.

این مساله سامسونگ را در وضعیت بسیار ایده‌آلی قرار خواهد داد؛ چرا که سری گوشی‌های پرچمدار گلکسی اس 24 در راه هستند و این کمپانی کره‌ای می‌تواند با استفاده هوشمندانه از تراشه اگزینوس 2400 یا اسنپدراگون 8 نسل 3 به سلطه چند ساله اپل بر جدول‌های عملکرد فنی گوشی های پرچمدار خاتمه دهد.