انقراض نسل بشر

دانشمندان تاریخ انقراض نسل بشر را تعیین کردند

دانشمندان با شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای موفق شدند تاریخ انقراض نسل بشر را تعیین کنند؛ اما انسان‌ها چه زمانی و چگونه منقرض خواهند شد؟

دانشمندان دانشگاه بریستول انگلیس در تحقیقات جدید خود به کمک شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای دریافتند نسل بشر در 250 میلیون سال آینده بر اثر یک انقراض دسته‌جمعی نابود خواهد شد. دانشمندان این انقراض را نخستین انقراض دسته‌جمعی از زمان مرگ دایناسورها می‌دانند.

تاریخ انقراض نسل بشر

پژوهشگران در گزارش خود تایید کردند در 250 میلیون سال آینده پس از این‌که تمام پستانداران بر اثر یک انقراض دسته‌جمعی نابود می‌شوند، سایر موجودات زنده باید با دمای بین 40 تا 70 درجه سلسیوس (سانتی‌گراد) مقابله کنند. این در حالی است که محققان گازهای گلخانه‌ای که از سوزاندن سوخت‌های فسیلی و سایر منابع انسانی ناشی می‌شود را در این پژوهش لحاظ نکردند. از این رو تاریخ انقراض بشر زودتر از مدت زمان اعلام شده خواهد بود.

انقراض نسل بشر

دکتر الکساندر فارنسورث، دانشیار ارشد دانشکده علوم جغرافیایی دانشگاه بریستول و سرپرست این پژوهش با اعلام این‌که آینده‌ای بسیار تاریک در انتظار بشر است، گفت در آینده سطح دی‌اکسیدکربن احتمالا به دو برابر سطح فعلی خواهد رسید. در چنین شرایطی انسان‌ها با عرق کردن و خنک کردن بدن خود نمی‌توانند این گرما را دفع کنند و همانند سایر گونه‌ها نابود خواهند شد.

ایجاد ابرقاره در زمین

طبق اعلام دانشمندان، در 250 میلیون سال آینده تمام قاره‌های زمین با یکدیگر حرکت خواهند کرد و باعث تشکیل یک ابرقاره به نام پانگیا اولتیما (Pangea Ultima) خواهند شد. در آن زمان این ابرقاره به‌شکل یک دونات خواهد بود و در وسط آن نیز یک دریای داخلی شکل خواهد گرفت. این دریا باقی‌مانده اقیانوس اطلس خواهد بود؛ زیرا اقیانوس آرام بسیاری از سطح زمین را تصرف خواهد کرد.

انقراض نسل بشر

تشکیل ابرقاره پانگیا اولتیما یکی از پیش‌بینی‌هایی است که محققان برای 250 سال آینده انجام دادند. در واقع دانشمندان بر این باورند که قاره‌های زمین در آینده به‌آرامی با یکدیگر ادغام شده و یک توده گرم و خشک و همچنین غیر قابل سکونت را به وجود خواهند آورد. در آن زمان فرایند نزدیک شدن قاره‌ها به یکدیگر می‌تواند فوران‌های آتشفشانی را به‌همراه داشته باشد که با انتشار مقدار زیادی دی اکسید کربن در جو باعث گرم‌تر شدن سیاره خواهد شد.

افزایش شدید دمای سیاره زمین

علاوه بر این، محققان درخشش طبیعی خورشید را که به‌شکل پیوسته باعث افزایش دمای سیارات می‌شود را یکی دیگر از شکل‌های کمتر شناخته شده گرمایش جهانی می‌دانند. طبق گفته دکتر فارنسورث، این ابرقاره جدید با سه اثر قاره‌ای، خورشید داغ‌تر و کربن‌ دی‌اکسید بیشتر در جو باعث افزایش دمای زمین خواهد شد. این اتفاقات باعث می‌شود تا دمای سیاره بین 40 تا 50 درجه سلسیوس و حتی بیشتر افزایش کند که به‌همراه سطوح بالای رطوبت، زندگی را دشوار خواهد کرد.

دانشمندان در این پروژه برای شبیه‌سازی کردن روند دما، باد، باران و رطوبت در این قاره جدید از مدل‌های رایانه‌ای استفاده کردند. همچنین آنها با استفاده از مدل‌های حرکت صفحه تکتونیکی و شیمی اقیانوس توانستند سطح آینده دی‌اکسید کربن را تخمین بزنند.

انقراض نسل بشر

طبق تاکید محققان، در این پژوهش سهم انتشار دی‌اکسیدکربن که از سوختن سوخت‌های فسیلی ناشی می‌شود و بسیاری آنها را بزرگترین دلیل تغییرات آب‌وهوایی فعلی می‌دانند، لحاظ نکردند. این محققان پیش‌بینی می‌کنند در میلیون‌ها سال آینده سطح دی‌اکسیدکربن از حدود 400 قسمت در میلیون فعلی به بیش از 600 قسمت در میلیون افزایش پیدا خواهد کرد.

پروفسور بنجامین میلز، پژوهشگر دانشگاه لیدز انگلیس و از اعضای این گروه پژوهشی عنوان کرد در این آزمایش فرض بر این بود که استفاده از سوخت‌های فسیلی توسط انسان‌ها متوقف خواهد شد؛ اما اگر متوقف نشود، این افزایش سطح دی اکسید کربن زودتر رخ خواهد داد و بشر نیز زودتر به سمت نابودی خواهد رفت.

زمان منقرض شدن انسان ها

محققان بر این باورند که در 250 میلیون سال آینده پستانداران فقط در 8 تا 16 درصد از زمین می‌توانند زندگی کنند و به احتمال زیاد تمام گونه‌های پستانداران نابود خواهند شد. ضمن این‌که ابرقاره نیز در نواحی گرم و مرطوب استوایی قرار خواهد گرفت. از این رو دمای سیاره برای بسیاری از گونه‌های پستانداران قابل تحمل نخواهد بود.

راهکارهای جلوگیری از انقراض بشر

فارنسورث تاکید کرد پیش‌بینی این‌که انسان‌ها تا چه زمانی روی سیاره زمین زندگی خواهند کرد بسیار دشوار است؛ اما نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد سیاره زمین در آینده برای انسان‌ها به مکان دشواری برای زندگی تبدیل خواهد شد. در واقع اگر انسان بتواند پناهگاه‌های تحت کنترل محیط زیست با تهویه مطبوع بسازد می‌تواند از انقراض جلوگیری کند. ضمن این‌که راهکارهایی برای تولید مواد غذایی نیز باید در نظر گرفته شود.

همچنین ایجاد تمدن در سایر سیارات نیز یکی دیگر از راه‌های بشر برای جلوگیری از انقراض است؛ اما در حال حاضر هنوز بشر با آن فاصله زیادی دارد. طبق گفته فارنسورث، بشر در آینده باید یا از زمین فرار کند یا راهکارهای مهندسی را برای مدیریت آب و هوا به‌وجود آورد تا در آینده بتوان روی سیاره زمین زنده ماند.