تصویرهای خورشید

15 تصویر حیرت انگیز از خورشید که هوش از سر شما می‌برند

تصویر های ثبت شده از خورشید همواره در زمره‌ی مهم‌ترین و جالب‌ترین پدیده‌های علمی قرار می‌گیرند؛ در این مطلب با گجت نیوز همراه باشید تا به 15 مورد از حیرت‌انگیز‌ترین تصویرهای خورشید بپردازیم.

خورشید از عنصرهای هیدروژن و هلیم ساخته شده‌ و تنها ستاره‌ی منظومه شمسی می‌باشد که در مرکز آن قرار گرفته است و اگر از قطب شمالی به کهکشان راه‌شیری نگاه کنیم، خورشید مانند عقربه‌های ساعت به گرداگرد مرکز کهکشانی همواره در گردش است. این ستاره پلاسمای بسیار داغی دارد. تحقیقات علمی درباره‌ی خورشید از مواردی بود که به آن توجه زیادی نمی‌شد، تا اینکه در قرن ۱۹ میلادی به صورت کاملا جدی آگاهی اندکی از مواد سازندهٔ خورشید و منبع انرژی آن به‌دست آمد. درخشش و نور زیاد از حد این ستاره هیچ وقت نمی‌گذارد که ما با چشم غیرمسلح آن را ببینیم و همچنین روشنایی شدید‌اش، گرفتن تصاویر دقیق و واضح با استفاده از روش های سنتی را ناممکن می‌کند.

این ۱۵ تصویر خورشید را از دست ندهید

نور، گرما و دمای بسیار زیاد خورشید تا مدت‌ها ثبت تصاویر دقیق و با وضوح بالا را دشوار کرده بود. نزدیک به 200 سال محقیقن، دانشمندان و ستاره شناسان برای مشاهده ایمن و راحت از تفاوت‌ها و تغییرات آن در شرایط نجومی خاص به انواع تکنیک‌های عکاسی پناه برده‌اند و اکنون طیف وسیعی از تلسکوپ‌ها و ماهواره‌های وجود دارد که هر لحظه در حال ثبت تصاویری با جزئیات بالا از این ستاره‌ی درخشان هستند و پدید‌های جدیدی که در سطح‌اش شکل‌می‌گیرد را با شگفتی تمام به ما نشان می‌دهند. ما در این مطلب به 15 نمونه از خیره‌کننده‌ترین این تصاویر که تاکنون ثبت شده‌اند پرداخته‌ایم.

خورشید رنگ‌های بسیار زیادی دارد

تصویرهای خورشید

این گوی رنگین کمانی، تصویری فرابنفش از خورشید است که توسط تلسکوپ فرابنفش رصدخانه‌ی خورشیدی و هلیوسفر آژانس فضایی اروپا ESA (یک ماهواره‌ی مدارگرد خورشیدی) گرفته شده است. رنگ آبی نشان دهنده دمای بیش از 1 میلیون درجه سانتیگراد (1.8 میلیون درجه فارنهایت)، رنگ زرد 1.5 میلیون درجه سانتیگراد (2.7 میلیون فارنهایت) و رنگ قرمز 2 میلیون درجه سانتیگراد (3.6 میلیون فارنهایت) است.

پرتاب‌های جرمی شدید

تصویرهای خورشیدی

این تصویر فرابنفش شدید، یک پرتاب جرمی خورشیدی تاجی شکل، ثبت شده توسط CME را نشان می‌دهد. این زمانی اتفاق می‌افتد که ابر پلاسمای مغناطیسی زیادی از خورشید فوران کند که در این حالت پلاسما و میدان مغناطیسی را به فضا پرتاب می‌کند. در این تصویر بخشی از یک رشته‌ی خورشیدی در حال سقوط از سمت خورشید است، در حالی که بیشتر آن به فضا پرتاپ می‌شود.

باران سوزان

تصویر های خورشید

پس از سرد شدن پلاسمای میلیون درجه‌ای در جو خورشید، این پلاسما شروع به سقوط و پرتاب شدن می‌کند. بارش خیره کننده‌ای که با برخورد به سطح یکی از زیباترین تصویرهای خورشید را به وجود آورده است. این پدیده که توسط رصدخانه داینامیک خورشیدی ناسا SDO ثبت شده، باران تاجی نامیده می‌شود.

حلقه‌های تاجی

تصویرهای خورشید

این تصویر که توسط SDO ناسا در یکشنبه 9 آذر 1399 (29 نوامبر 2020) گرفته شده است، حلقه های تاجی شکلی را با وضوح خیره‌کننده‌ای نشان می‌دهد. براساس تحقیقات به دست آمده، حلقه‌های تاجی رشته‌های پیچی از پلاسما هستند که به صورت کمان در بالای سطح خورشید ظاهر می‌شوند.

خورشیدی آرام

تصویرهای خورشید

SDO ناسا خورشید را با استفاده از ابزارهای خاص و در طول موج‌های مختلف رصد می‌کند. این تصویر نوری که از خورشیده ساتع شده را در طول موج 171 آنگستروم را نشان می‌دهد. این طول موج اغلب برای مشاهده جو خورشید در زمانی که ساکت بوده و یا در حال پرتوافکنی شعله‌های خود یا CME نیست، استفاده می شود.

بزرگترین برجستگی

تصویرهای خورشید

به گفته ESA، این برآمدگی‌ها خورشیدی در اصل ساختاری از خطوط میدان مغناطیسی درهم‌تنیده‌ای است که غلظت‌های متراکم پلاسمای خورشیدی را در بالای سطح خورشید معلق نگه می‌دارد. تاکنون تصاویر منحصر به فردی از سطح کروی شکل این ستاره ثبت شده است. اما این تصویر خورشید یکی از بزرگترین و زیباترین برآمدگی‌‌هایی که تا به حال تجربه کرده را نشان می‌دهد.

انبوهی از پرتوهای خورشید

تصویرهای خورشید

این تصویر در طول یک فوران خورشیدی عظیم در سال 2017 گرفته شد که شامل یک شعله‌ی خورشیدی و رگباری از ذرات پرانرژی خود خورشید است. ذرات پرانرژی که می‌توانند با مگنتوسفر (منطقه‌ی مغناطیسی پیرامون یک جرم فضایی) زمین تعامل بگیرند و حتی در انتقال‌های رادیویی اختلال ایجاد کنند. همچنین این انفجارها باعث ایجاد طوفان‌های عظیم خورشیدی‌ای می‌شود که انتقال رادیویی را در عرض‌های جغرافیایی بالا، به مدت سه روز قطع می‌کند.

فانوس خورشیدی

تصویرهای خورشید

در اکتبر 2014 مناطق فعال خورشید، روی سطح آن تصاویر فانوس مانندی را ایجاد کردند. این پدیده با ترکیبی از طول موج‌های 171 و 193 آنگستروم بوده که به رنگ طلایی و زرد خود‌نمایی کرده است و گویی شمایلی خاص و جذاب از هالووین را ایجاد می‌کنند.

شکاف‌هایی از باد

تصویرهای خورشید

در این تصویر طلایی دو حفره‌ی تاجی شکل وجود دارد. این مناطق در تصاویر فرابنفش با قدرت بالا کاملا تاریک به نظر می‌رسند، زیرا بخاطر خنکی‌شان چگالی کمتری نسبت به پلاسمای اطراف داشته و درواقع بیشترا در معرض میدان مغناطیسی موجود در عمق خورشید قرار گرفته‌اند. در همین مناطق است که بادهای خورشیدی به کل منظومه شمسی سرازیر می‌شوند.

یک حفره‌ی اثیر شده

تصویرهای خورشید

در این تصویر خورشید یک حفره‌‌ی تاجی‌ای را نشان می‌دهد که مبنای بر تحقیقلات انجام شده در سال 2015 احتمال می‌رود همچنان درحال رشد باشد. این حفره عمق زیادی دارد طوری که از میدان مغناطیسی‌ خورشید عبور کرده و به عمق آن رسیده است. برآورد شده که اندازه‌ای این حفره‌ی تاجی شکل حدودا 50 برابر زمین است.

طول موج‌های خورشید

تصویرهای خورشید

در این تصاویر طول موج‌های متنوع خورشید دیده می‌شود. آن‌ها بر اساس دما، از سطح 6000 درجه سانتیگراد (10800 فارنهایت) خورشید تا اتمسفر بیرونی 10 میلیون درجه سانتیگراد (50 میلیون فارنهایت) درکنار یک‌دیگر قرار گرفته و معرفی شده‌اند. دانشمندان همواره در تلاش هستند تا بفهمند به چه دلیل جو بیرونی خورشید، بسیار داغ‌تر از سطح آن است.

یک موزاییک خورشیدی

تصویرهای خورشیدی

این منظره‌ی بی‌نظیر و زیبا از خورشید، شکل‌های شبکیه‌ای کوچکی هستند که تلسکوپ NUSTAR آن را ثبت کرده است. این تلسکوپ معمولاً ماموریت‌اش را با جستجو در اعماق فضا برای یافتن و گرفتن تصاویری از سیاهچاله‌ها و ابرنواخترها با فناوری پرتوهای ایکس انجام می‌دهد.

سلام به ونوس

تصویرهای خورشید

این تصویر خورشیدی شگفت‌انگیز عبور سیاره‌ی زهره در مقابل خورشید را نشان می‌دهد؛ که معمولا به این اتفاق گذر ناهیدی نیز می‌گویند. تصویری که از این پدیده خیره‌کننده وجود دارد، یکی از نادرترین مناظر ثبت شده در این مورد است.

یک انفجار صمیمی

تصویرهای خورشید

این نمای نزدیک اعجاب‌آور از خورشید، فوران عظیمی که در سال 2012 خارج از سطح کروی شکل آن رخ داده نشان می‌دهد. این یعنی یک رشته‌ی خورشیدی که در جو آن حضور داشته، به یکباره درون فضا منفجر شده است. CME ناسا با سرعت 1450 کیلومتر در ثانیه (900 مایل در ثانیه) به فضا را شلیک کرد.

خورشید با تمام شکوه‌اش

تصویرهای خورشید

این تصویر ESA ناسا مربوط به سال 2022 است که تصاویر شبکیه‌ شکلی را در 25 تصویر متنوع به ما نشان می‌دهد. این یکی از دقیق‌ترین و جامع‌ترین نگاه‌های موجود است که تا به حال از این ستاره‌ی عظیم و پر ماجرا داشته‌ایم.