امتناع ایران خودرو و سایپا از عرضه خودرو به بازار برای گران شدن قیمت!

ایران خودرو و سایپا به‌خاطر گران شدن قیمت محصولاتشان حاضر به عرضه خودرو در بازار نیستند. اتفاقی که می‌تواند آرامش فعلی بازار را پس از گذشت چندین ماه به‌هم بزند!

فقط در عرض دو سه سال گذشته، قیمت خودرو در کشور به‌اندازه ۵۰ سال افزایش پیدا کرد. اعضای دولت و مجلس برنامه‌های مختلفی را برای پرواز وحشتناک قیمت اتومبیل پیاده‌سازی کردند، ولی هیچ‌کدام جواب نداد. کار هر روز مردم دنبال کردن اخبار خودرو و انتظار افزایش روزافزون قیمت آن‌ها شده بود. تا آنکه در اسفند ماه ۱۴۰۰، وزارت صمت پیشنهاد کرد که عرضه خودرو فقط از طریق سامانه یکپارچه انجام شود تا جلوی دلالی گرفته شده و قیمت‌ها مهار شود. خوشبختانه این برنامه جواب داد و پس از گذشت چند سال، شاهد بازگشت آرامش به بازار خودرو کشور به‌خصوص در سال جاری (۱۴۰۲) بودیم.

چرا خودروسازان دولتی عرضه خودرو را عقب می‌اندازند؟

امسال اتفاقات خوبی در بازار خودرو افتاده است. تمام ثبت‌نام‌کنندگان و متقاضیان واقعی دریافت خودرو در نوبت تحویل قرار گرفتند. شورای رقابت اقدام به قیمت‌گذاری تمامی خودروهای داخلی و مونتاژی کرد و واردات خودروهای نو و کارکرده به کشور نیز آغاز شد. همه این‌ها اتفاقاتی بود که به کاهش قیمت خودروهای ایرانی منجر شد. بنابراین دلال‌ها کاملا از بازار خودرو فاصله گرفته‌اند. اما ظاهرا خودروسازان دولتی از وضعیت فعلی راضی نیستند و از کاهش قیمت‌ها ناراضی‌اند.

جلوگیری از عرضه خودرو توسط ایران خودرو و سایپا

آنطور که شنیده می‌شود، سایپا و ایران خودرو تلاش زیادی کردند تا مجوز افزایش قیمت محصولاتشان را دریافت کنند. اما وقتی در این امر ناموفق بودند، برای تلافی، تولیدات خود را احتکار کنند. ایران خودرو برخی از تولیدات خودش را در سایت‌های تهران، خراسان و تبریز دپو کرده و تصمیمی برای عرضه آن‌ها در بازار ندارد. این چیزیست که می‌تواند آرامش فعلی بازار را از بین ببرد. وقتی از عرضه به بازار کاسته شود، تقاضا زیادتر خواهد شد و با تحریک مشتریان، آرامشی که به‌سختی در بازار شکل گرفته، به‌هم می‌خورد.

مرحله سوم فروش سامانه یکپارچه خودرو بدون محصولات ایران خودرو و سایپا

در تازه‌ترین خبرها شنیده‌ایم که سایپا و ایران خودرو در دور جدید فروش سامانه یکپارچه شرکت نمی‌کنند. در حالی که انبارهای این دو خودروساز پر از اتومبیل‌های عرضه نشده به بازار است، ولی تصمیمی برای عرضه آن‌ها به مشتریان در سامانه یکپارچه فروش خودرو ندارند. ایران خودرو حتی در تحویل اتومبیل‌هایش به مشتریان طی ماهیان گذشته نیز بدعهد بوده است. چندی پیش در خبرها آمده بود که ایران خودرو در تولید و تحویل تارا دنده دستی ناتوان است. در آن سو، سایپا نیز سرعت فاکتور کردن خودرو شاهین را کاهش داده که باعث افزایش قیمت آن در بازار شده است.