توقف عرضه بنزین سوپر

توقف عرضه بنزین سوپر، صاحبان خودروهای توربوشارژ را به دردسر انداخته است

عرضه بنزین سوپر در جایگاه‌های سوخت کشور بدون هیچگونه اطلاع قبلی متوقف شده است. این باعث آسیب رسیدن به خودروهای توربوشارژ خواهد شد!

پیشرانه‌های توربوشارژ، از سیستمی بهره می‌برند که بدون نیاز به افزایش حجم موتور می‌تواند قدرت آن‌ها را تا ۵۰ درصد افزایش داده و در عین حال به کاهش مصرف سوخت کمک کند. این سیستمی است که تقریبا تمام اتومبیل‌های وارداتی از آن بهره می‌برند. در این سیستم‌ها، اهمیت استفاده از بنزین‌هایی با اکتان بالا که در کشور با نام «بنزین سوپر» عرضه می‌شود، بسیار زیاد است. زیرا کاربران هر چه از بنزین‌‌های اکتان بالاتر استفاده کنند، از آسیب دیدن موتورهای تحت فشار این اتومبیل‌ها جلوگیری خواهد شد. با تمام این تفاسیر، ظاهرا عرضه بنزین سوپر در کشور متوقف شده است.

توقف عرضه بنزین سوپر و آسیب به خودروهای توربوشارژ

در واقع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور بدون هرگونه اطلاعیه قبلی، عرضه این بنزین اکتان بالا در جایگاه‌های سوخت کشور را متوقف کرده است. اگر به‌خاطر داشته باشید اواخر پاییز سال گذشته هم برای مدتی بنزین سوپر در کشور کمیاب شده بود و وقتی از متولیان توزیع آن در این خصوص می‌پرسیدیم، آن‌ها تعمیرات پالایشگاه امام خمینی در شازند را بهانه می‌کردند. اما این بار بهانه چیست؟ چرا تاکنون هیچ اطلاعی به مردم داده نشده و تکلیف صاحبان خودروهای توربوشارژ که نگران عملکرد موتور خودرو خود هستند چیست؟

همیشه در عرضه بنزین مشکل داریم؛ چه معمولی و چه سوپر!

توزیع بنزین در کشور همیشه با مشکلات خاص خودش روبرو بوده است. این مشکل هم برای بنزین معمولی و هم سوپر وجود دارد. چندی پیش محدودیت تزریق ۴۰ لیتری بنزین آزاد به جایگاه‌های سوخت کل کشور اعلام شد و همین اتفاق کافی بود تا خودروهایی با حجم باک بالا را به‌دردسر بیاندازد. این مشکل هنوز حل نشده، حالا شاهد غیب شدن بنزین سوپر در جایگاه‌های سوخت کشور هستیم.

استفاده از بنزین‌هایی با اکتان پایین می‌تواند باعث بروز صدمات جبران ناپذیری در اتومبیل‌های مجهز به پیشرانه توربوشارژ شود. تنها توصیه‌ای که می‌توانیم در حال حاضر به صاحبان این خودروها کنیم، استفاده از مکمل‌های اکتان در کنار بنزین و همینطور رانندگی با دور موتور پایین در جاده‌ها و خیابان‌ها است.