سیمرغ، سوپر اسپرت تولید افغانستان در نمایشگاه خودرو ژنو قطر 2023

خودرو سوپراسپرت افغانستان با نام سیمرغ در نمایشگاه قطر + عکس و ویدیو

مادا 9، سوپرکار خبرساز افغانستان که حالا با نام سیمرغ شناخته می‌شود، در نمایشگاه ژنو قطر حاضر شد. در ادامه شاهد تصاویر و ویدیو آن باشید.

زمستان سال 1401 از نمونه اولیه مادا 9، اولین سوپرکار ساخت افغانستان رونمایی شد که در گجت نیوز به جزئیات آن پرداختیم. این خودرو به ظاهر سوپر اسپرت را شرکت «انتاپ» (ENTOP) ظرف 5 سال با کمک‌های مالی مردمی توسعه داده است تا حالا با حضور محمدرضا احمدی به‌عنوان مهندس ارشد پروژه طی نمایشگاه خودرو ژنو که امسال در قطر برگزار می‌شود، به نمایش گذاشته شود. البته از همین ابتدا باید اشاره کرد که مادا 9 یا سیمرغ کنونی فقط در ظاهر می‌تواند عنوان «سوپرکار» را داشته باشد؛ از آنجا که زیر بدنه آن یک موتور قدیمی 130 اسب بخاری پیاده‌سازی شده است.

سیمرغ، سوپرکار تولید افغانستان در نمایشگاه خودرو ژنو قطر 2023

سیمرغ در نگاه کلی طراحی مناسبی در سبک و سیاق سوپر اسپرت‌ها دارد؛ اما واضح است که وقتی پای جزئیات طراحی و آیرودینامیکی در میان باشد، ماهیت اصلی آن آشکار می‌شود. طراحان این خودرو توانسته‌اند کلیت یک سوپرکار را در این بدنه پیاده‌سازی کنند، ولی مسلماً اثری از المان‌های منحصربه‌فرد در طراحی نیست و حتی طراحی قسمت‌هایی مثل چراغ‌های جلو، شکل ساده‌ای دارد. نکته دیگری هم که در نمای بیرونی این خودرو سوپر اسپرت به چشم می‌آید، شباهت‌ها به طراحی بوگاتی شیرون، خصوصاً در نمای عقب (پنل چراغ‌های عقب و…) است.

تامین قوای محرکه Simurgh را یک موتور 1.8 لیتری فابریک بر عهده دارد که در واقع همان موتور به کار رفته در مدل 2005 سدان تویوتا کرولا است. این موتور که پشت صندلی‌ها با چینش موتور وسط تعبیه شده است، توانایی تولید قدرت 130 اسب بخار و گشتاور 170 نیوتن‌متر را دارد. نیرو محرکه حاصل از آن هم به‌واسطه یک گیربکس دستی به محور عقب منتقل می‌شود. ضمن این‌که سیستم تعلیق در نظر گرفته شده برای این خودرو تولید داخل افغانستان، از نوع چند اتصالی یا مولتی‌لینک است. نهایتاً نظر شما کاربران گجت نیوز درباره سیمرغ چیست؟