جریمه اشتباه خودرو

اگر خودرو شما به اشتباه جریمه شده، این مطلب را بخوانید

آیا می‌دانید وقتی خودرو شما به اشتباه جریمه شده، چه باید کرد؟ آیا راهی برای اعتراض به جریمه اشتباهی دوربین یا مأموران پلیس راهور وجود دارد؟

جریمه‌ها همیشه بازدارنده هستند. چه در رانندگی و چه در سایر موارد، جریمه می‌تواند عاملی مهمی برای رعایت قوانین از سوی افراد باشد. به‌طور مثال وقتی یک راننده بداند که با نبستن یک کمربند ایمنی ساده مبلغی را جریمه می‌شود، سعی می‌کند همیشه حواسش به بستن آن باشد. معمولا بعد از هر بار ثبت قبض جریمه چه از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی و چه دوربین‌های کنترل ترافیک، آن از طریق پیامک به مالک خودرو اطلاع داده می‌شود. ممکن است شما به یک‌باره پیامک جریمه‌ای را دریافت کنید که شک‌برانگیز است. به‌طور مثال گاهی اوقات ممکن است خودرو شما در مسیری که هرگز به آنجا نرفته‌اید، جریمه شده باشد. در چنین مواقعی، احتمال این که خودرو شما به اشتباه جریمه شده باشد، وجود دارد.

علت جریمه اشتباه خودرو چیست؟

اما ماجرا چیست و چرا گاهی اوقات اتومبیل‌ها اشتباهی جریمه می‌شوند؟ یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین دلایل این اتفاق، دستکاری پلاک اتومبیل توسط برخی از شهروندان است. در واقع اگر فردی که شماره پلاک نزدیکی با شماره پلاک خودرو شما داشته باشد بخواهد اعداد آن را دستکاری کند، احتمالا پلاک خودرو آن با شماره پلاک شما مشابه خواهد شد و در نتیجه دوربین‌های ترافیکی یا افسران راهنمایی و رانندگی آن شماره‌ای که می‌بینند را ثبت می‌کنند.

جریمه اشتباه خودرو

اما این اتفاق، علت دیگری هم می‌تواند داشته باشد. اگر دوربین‌های ثبت جریمه خودرو کالیبره (تنظیم) نباشند، ممکن است در برخی از موارد یک عدد یا حروف را اشتباهی بخوانند و در نتیجه فرد بی‌گناهی جریمه شود. گاهی اوقات هم سامانه ارسال پیام کوتاه راهنمایی و رانندگی دچار مشکلاتی می‌شود. به‌همین خاطر هم هست که در اولین پیامک ارسالی به راننده از عبارت «در حال بررسی است» استفاده می‌شود. در صورتی که اپراتور همراه مشخصات فرد را با VIN خودرو مطابقت ندهد، جریمه نهایی نخواهد شد و جای هیچ نگرانی نیست.

اگر اشتباهی جریمه شدیم، چه باید کرد؟

در صورتی که به مبلغ جریمه یا به‌طور کلی تخلف مورد نظر اعتراض دارید، می‌توانید با مراجعه به «مراکز پلیس به علاوه ۱۰» یا «مرکز اجرائیات پلیس راهور» نسبت به این موضوع اعتراض خود را بیان کنید. گفتنیست، در صورتی که مأموران پلیس راهور در ثبت جریمه اشتباهی انجام داده باشند، تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت. شما همچنین می‌توانید با مراجعه به واحد ۲۸۰ رسیدگی به تخلفات اجرائیات، پیگیر اعتراض خود شوید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*