طول عمر کوتاه حیوانات

کدام حیوان کوتاه ترین طول عمر را دارد؟

کدام حیوان کوتاه ترین طول عمر را دارد؟ برخی از ساکنین روی زمین به خاطر عمر بسیار کوتاه خود تجربه‌ی بسیار کمی برای زندگی کردن دارند.

شاید همیشه برای ما جالب بوده که برخی حیوانات کوتاه‌ترین طول عمر را دارند، اما نمی‌توان به طور دقیق گفت چه تعداد و کدام یک از آن‌ها از زندگی بهره‌ی کمتری می‌برند. مطالعه‌ی موشکافانه‌ی زندگی‌هایی با طول عمر کوتاه و زودگذر، برای محققان همیشه دشوار بوده و هنوز هم تعداد زیادی از حیوانات در انتظار کشف شدن هستند. با این حال مگس‌های می (mayfly) یک رقیب قوی برای موجوداتی با کمترین طول عمر هستند و معمولا به این شهرت دارند که تمام اتفاقات زندگی خود را در یک روز تجربه می‌کنند، اما این به طور کامل درست نیست.

این حشرات آبزی از تخم‌های خود به صورت پوره بیرون می‌آیند و تا دو سال در زیر آب زندگی می‌کنند. آن‌ها سپس بال‌هایی را برای مراحل پایانی و ادامه‌ی چرخه‌ی زندگی و همچنین مرحله‌‌ی imago و subimago در زمان جفت‌گیری ایجاد می‌کنند. بسیاری از مگس‌های می کمتر از 24 ساعت یا حتی بعضی از آن‌ها ممکن است فقط 5 دقیقه به شکل بالدار به عمر خود ادامه دهند.

بیشتر گونه‌های مگس مای ممکن است در مرحله‌ی subimago از درون آب به روی زمین و هوا منتقل شوند و سپس در مرحله‌ی imago تولید مثل کنند. لوک ژاکوبوس محقق و استاد زیست‌شناسی دانشگاه ایندیانا و دانشگاه پردو کلمبوس می‌گوید: «آن‌ها در هیچ مرحله‌ای از رشد دهان یا سیستم گوارشی ندارند و در عوض از ذخایر انرژی انباشته شده‌ی درون‌شان به عنوان یک پوره زندگی می‌کنند».

لوک ژاکوبوس: اضافه کرد: «بدون سیستم گوارشی حجیم، ماده‌ها فضای بیشتری برای ذخیره کردن تخم در بدن خود دارند بعضی از آن‌ها حتی در سرشان هم تخم وجود دارد. اگر بیش از 10000 تخم در هر ماده وجود داشته باشد، درست آن زمان است که او می‌تواند از زندگی کوتاه بزرگ‌سالی خود به طور موثرتری استفاده کند.

مگس‌های می مانند دیگر گونه‌هایی که عمر زیادی ندارند به ‌شدت شکار می‌شوند پس برای اینکه به اندازه‌ی کافی مگس برای بزرگ‌سالی باقی بماند، باید بیشتر تولید مثل کنند. اما جاکوبوس می‌گوید: «مگس‌های فسیلی باستانی تفاوت چندانی ندارند با مگس هایی که امروزه می‌بینیم. در هر صورت سیستمی فیزیولوژی آن‌ها برای‌شان بسیار خوب کار می‌کند».

کوتاه‌ترین طول عمر حیوانات

گوبی‌ کوتوله هفت‌شکل (Eviota sigillata)

هیث اوگدن پروفسور زیست‌شناسی تکاملی در دانشگاه یوتا که پژوهشگر زیست تکامل مگس‌های می است خاطرنشان کرد: «این حشرات برای اولین بار حدود 350 میلیون سال پیش ظاهر شدند. به نظر می‌رسد تکامل در آن‌ها چنین پیش رفته که به عنوان یک پوره هرکاری که لازم است برای جمع‌آوری مواد مغذی انجام بدهند و به عنوان یک بزرگ‌سال آن‌ها فقط مکانیزمی برای پرواز، تولید مثل و تخم‌گذاری دارند».

به گفته پورتال تنوع زیستی دپارتمان منابع طبیعی جورجیا، مگس‌های ماسه‌ای آمریکایی (Dolania Americana)، کوتاه‌ترین عمر بالغ را در میان گونه‌های ثبت ‌شده دارند. نرها پس از رسیدن به سن بلوغ تنها کمتر از یک ساعت عمر می‌کنند و ماده‌ها قبل از مرگ فقط پنج دقیقه فرصت دارند تا تولید مثل کنند. با این حال مگس‌های آمریکایی که ماسه‌ها و شن‌ها را حفر می‌کنند، نزدیک به دو سال در حالت پوره باقی مانده تا وارد مرحله‌ی شگفت‌آور بزرگ‌سالی کوتاه مدت خود شوند.

به گفته موزه استرالیا، گوبی‌های کوتوله هفت‌شکل (Eviota sigillata) در جای دیگری در قلمرو حیوانات، تمام چرخه زندگی خود را فقط در طی دو ماه کامل می‌کنند و کوتاه‌ترین طول عمر را در میان مهره‌داران شناخته‌ شده دارند. این ماهی سه هفته از زندگی خود را به شکل لارو جوان در اقیانوس‌‌ها سپری می‌کند. بر اساس مقاله‌ای که در سال 2005 در مجله Current Biology منتشر شد، آن‌ها سپس برای اینکه کاملا بالغ شوند به مدت یک یا دو هفته روی صخره‌ها می‌نشینند تا به عنوان یک بزرگ‌سال در حدود چهار هفته، زندگی را تجربه کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*