سریعترین تعویض لاستیک فرمول یک

سریع ترین پیت استاپ فرمول یک ؛ شاهکار مک لارن با تعویض 4 لاستیک در 1.8 ثانیه + ویدیو

رکورد سریع ترین پیت استاپ تاریخ فرمول یک در جهان توسط تیم مک لارن، روی ماشین لندو نوریس و در مسابقه جایزه بزرگ قطر 2023، پیست لوسیل ثبت شد. در ادامه با فیلمی از سریعترین تعویض لاستیک فرمول 1 دنیا همراه می‌شویم و جزئیات این خبر را بررسی می‌کنیم.

هرچند که هنوز 5 مسابقه تا انتهای فصل 2023 فرمول یک باقی مانده است اما با برگزاری رقابت فرمول 1 قطر در پیست لوسیل، تقریبا پرونده رقابت‌های این فصل هم بسته شد. مکس ورشتپن هلندی توانست تا برای سومین سال پیاپی، عنوان راننده قهرمان فرمول یک جهان را کسب کند و جام قهرمانی در فصل 2023 را به گاراژ تیم فرمول یک ردبول ریسینگ اهدا کند. همچنین عنوان «قهرمان تیمی» هم در مسابقه قبلی، نصیب تیم ردبول ریسینگ شده بود و تقریبا چیزی برای فتح کردن وجود نداشت؛ البته به جز رکورد سریع ترین پیت استاپ فرمول یک که مک لارنی‌‌ها از راه رسیدند و آن را به گاراژ خود بردند. در دامه سعی می‌کنیم تا پس از تماشای ویدیو سریع ترین تعویض لاستیک فرمول یک در دنیا، اصطلاح پیت استاپ و اهمیت این موضوع را برای شما شرح دهیم.

سریع ترین پیت استاپ تاریخ فرمول یک از تیم مک لارن با زمان 1.8 ثانیه

راننده جوان انگلیسی تیم مک لارن یعنی لندو نوریس به کمک مکانیک های جسور خود، توانست تا در زمان 1.80 ثانیه، هر چهار لاستیک خود را تعویض کند و رکورد سریع ترین پیت استاپ فرمول یک در تمام طول تاریخ را به گاراژ خود هدیه دهد. همچنین او در پایان رقابت فرمول یک 2023 قطر، سکوی سوم را کسب کرد. اما پیت استاپ چیست و انجام آن چه اهمیتی دارد؟ در ادامه به این دو سوال مهم پاسخ می‌دهیم.

پیت استاپ در فرمول یک چیست؟

سریع ترین پیت استاپ فرمول یک

عبارت «پیت استاپ» “pit stop” یکی از مهم ترین اصطلاحات در دنیای فرمول یک است که به طور کلی، به محدوده گاراژ تیم‌ها و کارهایی که مکانیک‌ها در طول مسابقه در آن انجام می‌دهند مربوط می‌شوند. مکانیک‌ها اکثرا در زمان پیت استاپ، لاستیک‌ خودرو های فرمول یک‌ یا «بال جلویی» را عوض می‌کنند اما در زمان‌های گذشته، عمل سوختگیری و … را هم انجام می‌دادند. هرچند که سالیان سال است که سوختگیری در طول مسابقه انجام نمی‌شود؛ چرا؟ یکی از وحشتناک‌ترین اتفاقات فرمول یک به سوختگیری در حین رقابت مربوط می‌شود!

پیت استاپ سریع‌تر = شانس بیشتر برای پیروزی

سریع ترین پیت استاپ فرمول یک

هرچند که شرایط هر پیست متفاوت است اما معمولا از زمانی که هر راننده وارد محدوده پیت لین (pit lane یا همان مسیر منتهی به گاراژها و پیت استاپ) می‌شود، 20 ثانیه طول می‌کشد تا از این قسمت بیرون بیاید. کار تعویض هر چهار لاستیک‌ هم در حالت ایده آل، تقریبا بین 2 تا 3 ثانیه طول خواهد کشید.

سریعترین تعویض لاستیک فرمول یک

توجه داشته باشید که در مسابقه های فرمول یک، راننده‌ها و تیم‌های مختلف با پارامترهایی سر و کار دارند که در نهایت، حتی یک صدم ثانیه هم می‌تواند روی نتیجه نهایی و قهرمان مسابقه اثر بگذارد. بنابراین هر چه زمان پیت استاپ در مسابقات فرمول یک کوتاه‌تر شود، شانس پیروزی و در نهایت قهرمانی بالاتر می‌رود.

سریع ترین زمان های تعویض لاستیک در دنیای فرمول یک

سریع ترین پیت استاپ فرمول یک

لندو نوریس در کنار اعضای گاراژ مک لارن

در حال حاضر رکورد سریع ترین پیت استاپ فرمول یک در دنیا با زمان 1.80 ثانیه متعلق به تیم مک لارن است که این رکود روی ماشین لندو نوریس و در رقابت فرمول یک قطر 2023 در شهر دوحه و پیست لوسیل به ثبت رسیده. اما اگر کمی به عقب‌تر و رقابت های فرمول یک 2019 یعنی جایی که مسابقه برزیل یعنی پیست اینتر لاگوس در شهر سائو پائولو برگزار شده بود بازگردیم، شاهد گرد و خاک عجیب و غریب ردبولی‌ها خواهیم بود. مکانیک‌های تیم ردبول ریسینگ در آن مسابقه با ثبت زمان 1.82 ثانیه، رکورد سریعترین پیت استاپ فرمول 1 را جا به جا کردند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*