واردات خودروهای کارکرده

واردات خودروهای کارکرده برای اشخاص عادی با کد ملی منتفی است

بندهای آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده تغییر پیدا کرد و طبق آن واردات ماشین های دست دوم برای اشخاص عادی با کد ملی منتفی است.

یکی از نمایندگان مجلس به‌تازگی اعلام کرد آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده بعد از این‌که در مجلس تصویب و به دولت برای اجرا ارسال شد، اکنون در بندهای آن 4 تغییر مهم اعمال شده است. در ادامه در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز جزئیات تغییرات واردات خودروهای کارکرده را بررسی خواهیم کرد.

واردات خودروهای کارکرده با دریافت کارت بازرگانی

در ابتدا قرار بود اشخاص حقیقی با کارت ملی نیز بتوانند خودرو کارکرده را به کشور وارد کنند؛ یعنی هر فرد با کارت ملی بتواند یک خودرو خارجی دست دوم را به ایران بیاورد، اما اکنون دولت این بند را تغییر داده و فقط افراد دارای کارت بازرگانی فعال قادر به واردات خواهند بود. چنین تغییری نشان می‌دهد دولت بند واردات خودرو به‌ازای کد ملی را از آیین‌نامه واردات حذف کرده است.

تغییر منشا ارز واردات خودروهای دست دوم

واردات خودروهای کارکرده

در ابتدا اعلام شد ارز مورد نیاز برای واردات خودروهای کارکرده را می‌توان از ارز حاصل از صادرات خود و دیگران، جذب سرمایه‌گذاری و ارز منشاء خارجی مورد تایید بانک مرکزی تامین کرد؛ اما اکنون در تغییراتی که اعمال شده، امکان استفاده از ارز شخصی افراد وجود ندارد و فقط می‌توان ارز را از طریق منشا خارجی تامین کرد. در واقع با ارز منشا خارجی امکان واردات وجود دارد، اما دارندگان ارز در داخل کشور با منابع ارزی خود اجازه واردات نخواهند داشت.

احتمال سرقتی بودن خودروهای وارداتی

از آنجایی که پلیس راهور نسبت به سرقتی بودن خودروهای وارداتی و مشکلاتی که به‌همراه خواهند داشت، ابراز نگرانی کرده، آیین‌نامه واردات ماشین های دست دوم نیز دستخوش تغییراتی شد که طبق آن مسئولیت حقوقی در مورد هر مشکل احتمالی خودروهای کارکرده وارداتی بر عهده شخص یا شرکت واردکننده خواهد بود.

تعیین سقف حجم موتور ماشین های دست دوم

در آیین‌نامه اولیه سقف و محدودیت برای حجم پیشرانه ماشین های دست دوم در نظر گرفته نشده بود؛ اما اکنون فقط واردات خودروهای تا سقف 2500 سی‌سی مجاز خواهد بود.

گفتنی است واردکنندگان برای واردات خودروهای دست دوم باید شروطی چون عمر حداکثر 5 سال، ارائه ضمانت خدمات پس از فروش، ارائه تعهدنامه متقاضی، ثبت سفارش منوط به ارائه گواهی اسقاطی، اعلام درخواست رسمی برای اخذ تأییدیه سازمان ملی استاندارد، آماده استفاده عادی توسط کاربر را رعایت کنند.

واردات خودروهای کارکرده

ضمن این‌که واردکنندگان می‌توانند خودروهای کارکرده برندهای سانگ‌یانگ، هیوندای، کیا، مزدا، میتسوبیشی، لکسوس، هوندا، سوزوکی، نیسان، تویوتا، ایویکو، اسکانیا، مان، پژو، رنو، مازراتی، فیات، ولوو، اپل، مینی، فولکس واگن، آئودی، اشکودا، سئات، بی ام و و بنز را به کشور وارد کنند.