لیفان 820

نقاط قوت و ضعف لیفان 820

لیفان 820 به‌عنوان یک خودرو سدان سایز متوسط چینی بازار ایران محسوب می‌شود؛ اما آیا Lifan 820 ارزش خرید دارد؟ در ادامه با نقاط قوت و ضعف این محصول کرمان موتور آشنا می‌شویم.

شرکت کرمان موتور در سال 1395 سدان چینی لیفان 820 را به بازار ایران عرضه کرد که البته این خودرو نتوانست نگاه مشتریان را به خود جلب کند و به همین دلیل موفقیتی برای این خودروساز بخش خصوصی به‌همراه نداشت؛ اما آیا این خودرو ارزش خرید دارد؟ در ادامه در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز قصد داریم با بررسی نقاط قوت و ضعف لیفان 820 به این پرسش پاسخ دهیم.

معرفی لیفان 820

لیفان 820

لیفان 820 نخستین بار در نمایشگاه خودرو پکن 2014 به معرض نمایش درآمد و در سال 2015 نیز روانه بازار شد. این خودرو در قالب یک سدان سایز متوسط و نیمه‌لوکس چینی از یک موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر بهره می‌برد که می‌تواند قدرتی برابر با 158 اسب بخار و گشتاور 221 نیوتن‌متر را به تولید برساند. یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت از این پیشرانه به چرخ‌ها را بر عهده دارد.

لیفان 820

این خودرو با وزن 1545 کیلوگرمی خود ظرف مدت 11 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن نیز 180 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. همچنین لیفان 820 به‌ازای هر 100 کیلومتر مصرف سوخت 8.7 لیتری را به‌همراه دارد.

نقاط قوت لیفان 820

سدان لیفان 820 دارای چند مزیت بوده که در حد توان خود می‌تواند به نیاز مشتریان خود پاسخ دهد. در ادامه با مهم‌ترین مزایای این سدان چینی آشنا می‌شویم.

پیشرانه و توان فنی نسبتا مناسب

لیفان 820

لیفان 820 روی پلتفرم یکی از نسل‌های قدیمی تویوتا توسعه پیدا کرده و در همین راستا لیفان برای آن موتوری مشابه تویوتا کمری را در نظر گرفته است که همین موضوع باعث شده بین پیشرانه این دو خودرو اشتراکات زیادی وجود داشته باشد. ضمن این‌که این اشتراکات فنی باعث آسان‌تر شدن دسترسی به قطعات یدکی می‌شود و توان خروجی پیشرانه نیز در سطح مناسبی قرار دارد.

موتور 2.4 لیتری لیفان 820 می‌تواند قدرتی برابر با 158 اسب بخار و گشتاور 221 نیوتن‌متر را به تولید برساند. قدرت تولید شده از این پیشرانه نیز توسط گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این خودرو ظرف مدت 11 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند. به‌طور کلی چابکی و عملکرد این خودرو می‌تواند به نیاز مشتریان عادی و خانواده‌ها به‌خوبی پاسخ دهد.

سواری نرم

لیفان 820 برای سرنشینان خود سواری تقریبا نرم و دلنشینی را به‌همراه دارد و سطح هندلینگ آن برای مالکان راضی‌کننده خواهد بود. از این رو سواری نرم و هندلینگ قابل قبول به‌عنوان یکی از مزایای این سدان چینی بازار ایران محسوب می‌شود.

کابین و صندوق جادار

لیفان 820

فاصله بین محورهای لیفان 820 از بسیاری از شاسی بلندهای شهری بازار ایران بیشتر بوده و این سدان سایز متوسط چینی قادر است به‌راحتی 5 سرنشین بزرگسال را در خود جای دهد. به‌خصوص سرنشینان ردیف عقب نیز از رفاه زیادی برخوردار خواهند بود. همچنین صندوق عقب این خودرو نیز فضای بار حدود 510 لیتری را به‌همراه دارد که می‌توان در آن وسایل مختلفی را جای داد. از این رو باید کابین جادار و صندوق عقب بزرگ را به‌عنوان مزایای لیفان 820 برشمرد.

طراحی و استایل خوب

لیفان 820 در ردیف سدان‌های چینی نیمه لوکس قرار دارد و با ابعاد بزرگ و طراحی ظاهری نسبتا خوب خود می‌تواند نگاه مشتریان را به خود جلب کند. فرم کشیده بدنه و حجم‌پردازی‌های مناسب باعث شده تا این خودرو از استایل مناسبی نیز برخوردار شود.

معایب لیفان 820

لیفان 820 همانند هر خودرو دیگری دارای معایبی است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

شتاب ضعیف

لیفان 820

هرچند توان فنی لیفان 820 برای مشتریان عادی و خانواده‌ها مناسب است، اما اگر قصد خرید یک خودرو پرشتاب را دارید، این خودرو شما را ناامید خواهد کرد. پیشرانه 2.4 لیتری و 158 اسب بخاری این سدان چینی توان خروجی پایینی را نسبت به سایر پیشرانه‌های هم‌حجم تولید می‌کند که وزن زیاد و و ابعاد بزرگ آن باعث شده تا یک خودرو چالاک نباشد.

ضمن این‌که در لیفان 820 همانند سایر خودروهای چینی از قطعات باکیفیتی استفاده نشده و به همین دلیل مالکان آنها باید به دفعات بیشتری به تعمیرگاه‌ها مراجعه کنند.

ایرادات در طراحی ظاهری

lifan

سایز کوچک چرخ‌های یکی از نقاط ضعف این خودرو محسوب می‌شود. لیفان 820 به رینگ‌های 16 اینچی مجهز شده که همین موضوع روی طراحی آن تاثیر منفی گذاشته است. البته اکثر خودروهای چینی با این مشکل مواجه هستند. طراحی چراغ‌های جلو به سبک خودرو آئودی A6 نیز یکی دیگر از نقاط ضعف طراحی این خودرو محسوب می‌شود. همچنین طراحان با کپی‌برداری از طراحی بی ام و بخش نمای کناری این خودرو را طراحی کردند.

البته نمی‌توان کپی‌برداری را یک نقطه ضعف دانست، اما با توجه به این‌که این کپی‌برداری اصولی نبوده و باعث ناهماهنگی شده باید آن را یک نقطه ضعف در نظر گرفت. البته کماکان طراحی ظاهری این خودرو نسبت به بخش داخلی آن در سطح بهتری قرار دارد.

ایرادات طراحی داخلی

lifan

طراحی ساده بخش کابین به‌خصوص داشبورد لیفان 820 یکی از معایب این خودرو محسوب می‌شود. به‌طور کلی بخش داخلی این خودرو جذابیت خاصی نداشته و ترکیب رنگ‌بندی آن نیز در سطح نامناسبی قرار دارد. طراحان از رنگ مشکی همراه با خطوط نازک برای کابین استفاده کردند که این رنگ‌بندی هیچ جذابتی به‌همراه ندارد. تنها ویژگی مثبت کابین همان فضای مناسب آن است.

بخش کابین این خودرو به‌ویژه داشبورد آن به تویوتا کمری 2008 شباهت زیادی دارد؛ اما بسیار قدیمی بوده و دیگر جذاب به‌نظر نمی‌رسد. لازم به ذکر است طراحان از متریال پلاستیک نرم در بخش بالایی و پلاستیک نیمه خشک در بخش پایینی داشبورد استفاده کردند که با توجه به قیمت آن راضی‌کننده است.

تجربه رانندگی لیفان 820

lifan

لیفان 820 از سیستم تعلیق نرمی بهره می‌برد، اما زمانی که وزن خودرو افزایش پیدا کند، سرنشینان در کابین کوبش‌ها را احساس خواهند کرد. ضمن این‌که پایداری این سدان چینی در جاده‌های پر پیچ و رانندگی‌های جسورانه مناسب نیست. نفوذ صدا به کابین یکی دیگر از معایب این خودرو است که البته اکثر خودروهای چینی با آن مواجه هستند. شتاب کم را نیز باید یکی از نقاط ضعف لیفان 820 برشمرد.

البته فرمان این خودرو عملکرد بسیار نرمی دارد، اما برای آن سیستم هوشمند سفت‌کننده فرمان در سرعت‌های بالا در نظر گرفته نشده و همین موضوع باعث کاهش کنترل‌پذیری فرمان در سرعت‌های بالا خواهد شد. عدم هماهنگی میان گیربکس و موتور یکی دیگر از نقاط ضعف این خودرو بوده که در در زمان رانندگی پرسرعت باعث ایجاد تاخیرهایی در معکوس دادن دنده‌ها خواهد شد.

بالا بودن مصرف سوخت در شهرها

lifan

لیفان 820 به‌ازای هر 100 کیلومتر به‌شکل ترکیبی مصرف سوخت 8.7 لیتری را به‌همراه دارد که البته مصرف سوخت خودروها در داخل شهر و خارج از شهر تفاوت زیادی دارد. در همین راستا لیفان 820 در شهر سوخت زیادی مصرف می‌کند، اما در خارج از شهر و در جاده‌ها مصرف سوخت آن قابل قبول است.

با توجه به این‌که بسیاری از شهرهای ایران روزانه با ترافیک زیادی مواجه هستند، رانندگان باید زمان زیادی را در ترافیک حضور داشته باشند. از این رو Lifan 820 از لحاظ مصرف سوخت برای رانندگی در شهر مناسب نخواهد بود. مالکان این سدان چینی اعلام کردند این خودرو در خارج از شهر به‌ازای هر 100 کیلومتر بین 7 تا 8 لیتر سوخت مصرف می‌کند، اما میزان مصرف سوخت آن در شهر به حدود 13 لیتر نیز خواهد رسید.

آیا لیفان 820 ارزش خرید دارد؟

به‌طور کلی لیفان 820 با معایبی چون تجربه رانندگی نامناسب، شتاب ضعیف، طراحی نامناسب کابین و مصرف سوخت بالا به‌عنوان یک خودرو مناسب در رنج قیمتی خود محسوب نمی‌شود. کرمان موتور در سال 1397 تنها 2 سال پس از عرضه تصمیم گرفت تا عرضه این خودرو را به‌دلیل معایب متعدد و همچنین استقبال ضعیف مشتریان متوقف کند.

همچنین لیفان 820 در بازار قیمت زیادی داشته که با توجه به معایب آن یک خودرو با ارزش خرید بالا به‌شمار نمی‌رود. از این رو بهتر است در این رنج قیمتی به سراغ مدل‌های باکیفیتی که همچنان تولید و عرضه می‌شوند، بروید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*