طرح اختصاص 15 لیتر بنزین به هر ایرانی

اختصاص 15 لیتر بنزین به هر ایرانی؛ آیا عملی می‌شود؟

اخیراً خبر اختصاص 15 لیتر بنزین به هر ایرانی و همزمان، حذف لایحه‌ای مرتبط توسط مجلس منتشر شده است؛ اما در نهایت این طرح اجرا خواهد شد؟

سه‌شنبه اخیر طی جلسه‌ای در مجلس شورای اسلامی، بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه حذف شده است که به‌خاطر آن نسبت به اختصاص 15 لیتر بنزین به هر ایرانی گمانه‌زنی می‌شد. در همین حال، خبری دست به دست شد مبنی بر اینکه بنا به گفته جواد اوجی، وزیر نفت کشور، به هر کارت ملی 15 لیتر بنزین با نرخ 1500 تومانی اختصاص داده می‌شود. حالا این سوال مطرح می‌شود که در آخر باید منتظر اجرای این طرح بود یا خیر.

شفاف سازی درباره طرح اختصاص 15 لیتر بنزین به هر ایرانی

طرح اختصاص 15 لیتر بنزین به هر ایرانی

خبر تایید اجرای طرح اختصاص 15 لیتر بنزین توسط وزیر نفت در واقع مربوط به 2 سال قبل است و بر اساس جدیدترین اخبار خودرو و امور داخلی کشور، مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه اقدام به حذف بند اختصاص بنزین به کارت ملی از لایحه برنامه هفتم توسعه کرده است. در نتیجه، حداقل در مقطع کنونی این طرح در دستور کار قرار ندارد و باید آن را منتفی دانست.

طی جلسه دو روز قبل نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، بند پ ماده 46 با محوریت صدور گواهی صرفه‌جویی را بررسی کردند. طبق تبصره‌ای در این بند، برای صاحبان خودرو با توجه به میزان صرفه‌جویی آن‌ها یک گواهی تحت عنوان گواهی صرفه‌جویی انرژی صادر می‌شود.

مجبتی یوسفی، نماینده مجلسِ مخالف بند مذکور هم به این نکته اشاره کرد که این تبصره این امکان را فراهم می‌کرد تا در صورت صرفه‌جویی صاحب خودرو، به کد ملی فرد سهمیه بنزین اختصاص داده شود. با این حال، 3 سال قبل که این مبحث را مطرح کرده بودند، روی نبود زیرساخت کافی برای انجام طرح و احتمال بروز مشکلات برای مردم تاکید کردند. همان‌طور که او خاطرنشان کرده، این طرح در مقیاس محدود در جزیره کیش به اجرا در آمد، ولی «کار روی زمین ماند».

به گفته محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق، این کمیسیون در گذشته درباره تبصره با ریاست مجلس نامه‌نگاری کرده و به دلیل ابهامات موجود و نبود ظرفیت کافی برای اجرا تقاضای حذف آن را کرده است. محمدباقر قالیباف به‌عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی هم بنا بر ارتباط تبصره به حوزه خودرو و همچنین درخواست کمیسیون تلفیق، حذف این تبصره را تایید کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*