خورشید گرفتگی در ایران

آیا خورشید گرفتگی فردا در ایران قابل دیدن است؟

خورشید گرفتگی فردا 22 مهر 1402 از نوع یک گرفتگی حلقوی خواهد بود؛ اما آیا می‌توان فردا این کسوف را در آسمان ایران رصد کرد؟

روز شنبه 22 مهر 1402 (14 اکتبر 2023) یک خورشید گرفتگی حلقوی رخ خواهد داد. با توجه به این‌که در این پدیده کره ماه بخش از خورشید را می‌پوشاند، یک حلق آتش در اطراف خورشید شکل خواهد گرفت و به همین دلیل به آن خورشید گرفتگی حلقوی می‌گویند. در ادامه با جزئیات این پدیده آشنا خواهیم شد.

رصد خورشید گرفتگی حلقوی در ایران

افرادی که در مسیر این حلقه 200 کیلومتری باشند، می‌توانند پدیده حلقه آتش را مشاهده کنند که به‌طور کلی در مجموع این پدیده در 10 کشور قابل مشاهده خواهد بود. البته افرادی که در نزدیکی یا خارج از این مسیر حضور دارند نیز یک کسوف جزئی را مشاهده خواهند کرد. این پدیده در آسمان آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی قابل رصد خواهد بود.

محققان اعلام کردند این کسوف حلقوی یک پیش‌درآمد از خورشید گرفتگی کاملی است که در تاریخ 8 آوریل 2024 (20 فروردین 1403) رخ خواهد داد. کسوف امکانی را برای دانشمندان حوزه اتمسفر و هلیوسفر به‌وجود می‌آورد تا بتوانند جو بیرونی خورشید که در دقایقی به‌شکل کامل توسط ماه پوشانده می‌شود را مشاهده کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*