اعلام قیمت خودروهای وارداتی

پای شورای رقابت هم در اعلام قیمت خودروهای وارداتی گیر است

اعلام قیمت خودروهای وارداتی برای شورای رقابت مشکل‌ساز شده است. مقصر کیست و چه کسی مرتکب تخلف شده؟

اسفند ماه سال گذشته بود که اعلام شد متقاضیان خرید خودروهای خارجی می‌توانند در سامانه یکپارچه فروش ثبت نام کنند و مبلغی را به‌صورت علی‌الحساب واریز کنند تا قیمت‌های نهایی مشخص شود. اولین مرحله از فروش خودروهای وارداتی با موفقیت از سر گذشت و حالا نوبت به اجرای دومین مرحله رسیده است.

مسئولیت اعلام قیمت خودروهای وارداتی با کیست؟

در نخستین مرحله از فروش ماشین‌های وارداتی نه نوع محصولات مشخص بود و نه تعدادشان و حالا پس از گذشت 8 ماه از ثبت نام اولیه، مشخصات خودروها اعلام شده است و متقاضیان مرحله اول می‌توانند ادامه ثبت نام را تکمیل کنند. از زمانی که قیمت خودروها مشخص شد، بحث‌هایی پیرامون قیمت گذاری توسط شورای رقابت مطرح گردید.

اعلام قیمت خودروهای وارداتی

برخی خبرپراکنی کردند که شورای رقابت به هیچ وجه در جریان قیمت علی الحساب خودروهای وارداتی نبوده؛ اما این در حالی است که سازمان حمایت با انتشار اطلاعیه‌ای خاطرنشان کرد شورای رقابت نه‌تنها از ماجرا باخبر بوده، بلکه قیمت‌ها با مجوز این شورا صادر شده است.

همان‌طور که ملاحظه کرده‌اید از روز یکشنبه سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی آغاز به کار کرده و قرار است تا ساعت 23 و 59 دقیقه سه‌شنبه مورخ 25 مهر ماه سال 1402 خدمات ارائه کند. متقاضیان می‌توانند از میان 6 خودروی تعیین شده سه اولویت برای خود در نظر بگیرند. در نظر داشته باشید که تنها اشخاصی می‌توانند در سامانه فوق ثبت نام کنند که اسفند ماه سال پیش ثبت نام اولیه را انجام داده باشند.

فلسفه واردات خودرو و سخت‌گیری‌های مابعد آن از این قرار بود که محصولاتی وارد کشور شود که اقتصادی و مقرون به صرفه باشند و بتوانند کمبود بازار خودرو را جبران کنند. با قطعی شدن واردات تمامی وعده‌های دولت نقض شد و حالا با باز شدن سایت سامانه، شاهد قیمت‌های نجومی علی الحساب برای 6 ماشین وارداتی هستیم.

اعلام قیمت خودروهای وارداتی

حالا شورای رقابت که ظاهرا در قیمت گذاری علی الحساب دست داشته مدعی است روحش از چنین ماجرایی خبر نداشته! سازمان حمایت از مصرف کننده هم اطلاعیه‌ای پیرو رد این ادعا منتشر کرده و عامل قیمت گذاری خودروهای وارداتی را شورای رقابت دانسته است. در اطلاعیه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان این‌گونه آمده:

بر اساس مصوبه 18 مهرماه کارگروه خودرو شورای رقابت مقرر شده با توجه به این‌که فرایند واردات خودروهای وارداتی در حال انجام است و تعیین قیمت قطعی و انجام فرایند ثبت نام مستلزم ارائه کلیه اسناد و مدارک ترخیص می‌شود و با عنایت به زمان‌بر بودن این موضوع و به جهت تنظیم بازار خودرو قرار شده سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نسبت به برآورد علی‌الحساب خودرو، در خصوص خودروهایی که وارد شده و مجوزهای لازم از قبیل استاندارد، محیط زیست و … را اخذ نموده‌اند برای تخصیص به افراد دارای اولویت در سامانه فروش اقدامات اجرایی لازم را با دریافت بخشی از مبلغ علی‌الحساب اعلامی معمول نماید.

علاوه بر این روابط عمومی سازمان مذکور بیان کرده تصمیم‌گیری شده تعیین قیمت قطعی بعد از ارائه کلیه مستندات و تصویب شورای رقابت اجرایی و ملاک تسویه حساب با مشتری باشد. با این اوصاف به‌نظر می‌رسد سازمان حمایت مجوز لازم برای اعلام قیمت‌های علی الحساب را داشته و مرتکب تخلفی نشده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*