پردازنده های نسل چهاردهم اینتل

پردازنده های نسل چهاردهم اینتل برای دسکتاپ‌ها معرفی شدند

پردازنده های نسل چهاردهم اینتل برای کامپیوترهای دسکتاپی رونمایی شدند. این خانواده با همان قیمت، نسبت به نسل قبلی مشخصات فنی بهتری دارند.

اینتل از پردازنده های نسل چهاردهم دسکتاپی خودش که مبتنی بر نسخه بازطراحی شده معماری Raptor Lake هستند، رونمایی کرد. این پردازنده‌ها شامل مدل‌های Core i5 و i7 و i9 می‌شوند و در مجموع ۶ پردازنده هستند. در حالی که تغییرات این نسل نسبت به پردازنده های نسل سیزدهم خیلی بزرگ نیست، اما خبر خوب اینکه هیچ افزایش قیمتی هم در کار نخواهد بود. این مدل‌ها Intel Core i9-14900K/KF و Intel Core i7-14700K/KF و همینطور Intel Core i5-14600K/KF نام دارند که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا خواهید شد.

ویژگی‌ها و مشخصات فنی پردازنده های نسل چهاردهم اینتل

پردازنده های نسل چهاردهم اینتل

این تراشه‌های جدید همگی نسخه اورکلاک شده نسل قبلی خود هستند که نرم افزار و ارتباطات جدیدی به آن‌ها اضافه شده است. از بین این‌ها فقط این مدل Core i7 است که تغییراتی در چینش هسته‌هایش وجود دارد. اما اجازه دهید اول از همه با قدرتمندترین عضو این خانواده، یعنی مدل Core i9 آغاز کنیم.

ٰپردازنده Core i9-14900K (و البته مدل فاقد گرافیک داخلی آن 14900KF) از سرعت کلاک ارتقا یافته‌ای بهره می‌برند. پیش از این اینتل پردازنده 13900KS را با ادعای سرعت کلاک ۶ گیگاهرتزی عرضه کرد، اما حجم عرضه آن بسیار محدود بود. حالا مدعی شده که پردازنده 14900K را با با حجم تولید زیادی راهی بازار خواهد کرد تا همه کاربران بتوانند از وجودش استفاده کنند.

پردازنده 14700K اینتل چند E-core اضافه‌تر را در مقایسه با نسل قبلی خود به کمک پردازنده اضافه می‌کند و این عدد را از ۸+۸ به ۸+۱۲ می‌رساند. سرعت کلاک نیز افزایش پیدا می‌کند و حجم حافظه پنهان نیز افزایش خواهد یافت. در نهایت، پردازنده 14600K نیز به افزایش اندکی در سرعت کلاک بسنده کرده است. این مدل‌ها همگی از گرافیک داخلی مشابه UHD Graphics 770 مثل نسل قبلی برخوردارند. فقط چیز جدیدی که به این نسل اضافه شده، Intel Application Optimization است که با هدف بهبود برنامه‌های تردینگ و زمان‌بندی تردها روی سیستم عامل طراحی شده تا بهتر از مزایای معماری ترکیبی این تراشه‌ها استفاده کند. اینتل نشان داده که پردازنده‌های جدیدش با این ویژگی جدید، در برخی از بازی‌ها می‌تواند عملکردی تا ۱۶ درصد بهبود پیدا کرده را ارائه کند.

پردازنده های نسل چهاردهم اینتل

علاوه بر این، نرم افزار جدید دیگری به‌نام Intel XTU نیز معرفی شده که با کمک هوش مصنوعی پردازنده‌های این شرکت را اورکلاک می‌کند. اینتل همچنین کنترل کننده حافظه را تقویت کرده و ادعا می‌کند که می‌تواند از کیت‌هایی بیش از 8000 MHz XMP پشتیبانی کند.

ارتقا دیگر مربوط به بخش ارتباطات است. پردازنده های نسل چهاردهم اینتل از وای فای 6/6E و بلوتوث ۵.۳ پشتیبانی می‌کنند و آماده پشتیبانی گسسته از وای فای ۷ و بلوتوث ۵.۴ هستند. هچنین می‌توانند از تاندربولت ۵ نیز پشتیبانی کنند که پهنای باند دو برابری دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*