خودرو چانگان کیوآن A05 پلاگین هیبرید

چانگان کیوآن A05 هیبریدی ؛ سوغات 600 میلیونی سایپا از چین؟

چانگان کیوآن A05 پلاگین هیبریدی – Changan Qiyuan A05 PHEV یکی از ارزان‌ترین خودروهای سدان در کشور چین است که فقط 12 هزار دلار است؛ قیمت این خودرو در ایران، از فرمول‌های قدیمی پیروی نمی‌کند و یک سورپرایز بزرگ برای شما خواهد داشت!

اجازه دهید تا از همین ابتدای کار، با شما صادق باشیم. تا اینجا، پای دو خودرو برقی از نوع سدان، به کشور ما باز شده است. کراس اوورهای پلاگین هیبریدی را هم قبلا دیده بودیم و فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس را هم قبلا دیده بودیم؛ اما سدان هیبریدی چطور؟ این سگمنت دقیقا چیزی است که تا این لحظه، اصلا با خیابان‌های ایران آشنا نشده اما شاید به زودی، ورق برگردد و یکی از ارزان‌ترین سدان‌های پلاگین هیبرید چینی، راهی نمایندگی‌های سایپا شود. همچنین بد نیست اشاره کنید که قبلا افتخار آشنایی با سدان چانگان کیوآن A07 و کراس اور کانسپت کیوآن CD701 را در سایت گجت نیوز داشتیم.

فهرست عناوین:

مشخصات فنی چانگان کیوآن A05 هیبریدی

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که ماشین‌های چینی در ایران، هنوز به تکامل نرسیده‌اند، شاید ترکیب بنزین بی‌کیفیت و موتور توربو شارژ باشد. خوشبختانه موتور چانگان کیوآن A05 پلاگین هیبرید علاقه‌ای به توربو بودن ندارد و صرفا، یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی است که به تنهایی، 108 اسب بخار قدرت را تولید می‌کند و در عین حال که یاور موتور برقی است، می‌تواند نقش ژنراتور را هم برای او بازی کند.

خودرو چانگان کیوآن A05 هیبرید

در کنار این پیشرانه‌ی بنزینی، چانگان کیوآن A05 هیبریدی میزبان یک موتور برقی (از نوع سنکرون آهنربای دائمی) هم هست که بسته به تریم انتخابی، توان‌های زیر را ارائه می‌کند:

  • نسخه Low Power با 190 اسب بخار قدرت و 330 نیوتن متر گشتاور
  • نسخه High Power با 211 اسب بخار قدرت و 330 نیوتن متر گشتاور

به کمک این آرایش، شتاب 0 تا 100 در خودرو چانگان کیوآن A05 PHEV به کمتر از 7 ثانیه می‌رسد و حداکثر سرعت آن هم روی 190 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

ماشین هیبرید چانگان Qiyuan A05

درست به مانند آرایش موتور‌ها، باتری های ماشین چانگان کیوآن A05 هیبریدی هم با یکدیگر فرق دارند. در مدل Low Power با باتری‌های لیتیوم ترنری طرف هستیم که 9.07 کیلو وات ساعت ظرفیت دارند و از ترکیب لیتیوم، نیکل، کبالت و منگنز ساخته شده‌اند. در آن سوی دیگر ماجرا یعنی تریم High Power، شاهد باتری‌های لیتیوم فسفات آهنی هستیم که 18.99 کیلو وات ساعت ظرفیت را روی دستگاه‌ نشان می‌دهد. اگر هضم این اعداد برای شما دشوار است، فقط به 2 نکته زیر توجه کنید و تمام ماجرا را دور بریزید.

خودرو چانگان کیوآن A05 هیبریدی

باتری‌ تریم Low Power در حالت رانندگی تمام برقی، 70 کیلومتر دوام می‌آورد اما با یک باک پر از بنزین و باتری‌های فول شارژ، تا 1225 کیلومتر را هم همراه شما خواهد بود. باتری‌ تریم High Power هم به ترتیب بالا، یک رانندگی جذاب به طول 145 و 1300 کیلومتر را به راننده هدیه خواهند داد. در مورد زمان شارژ باتری‌ها چیز زیادی نمی‌دانیم اما اگر طبق قواعد و اصول معمولی پیش برویم، شارژ کامل چانگان کیوآن A05 هیبریدی (با شارژرهای AC شهری) تقریبا 4 ساعت طول می‌کشد. البته حضور پورت فست شارژ روی این خودرو، باعث می‌شود که این عدد (به کمک شارژرهای فست شارژ DC) تا 40 دقیقه کاهش یابد.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

به صورت خیلی خلاصه می‌توان گفت که این خودرو به دستیار رانندگی سطح 2 یا همان L2 مجهز شده است و آپشن‌ ها و امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی مثل رادار نقطه کور، دوربین 360 درجه، مولتی مدیا و کلاستر دیجیتال، سیستم کنترل کشش و پایداری، رادار تشخیص عابر پیاده، دستیار اجرای فرمان‌های صوتی، سیستم نورپردازی داینامیک، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی‌های برقی، اتولایت و … را دارد.

طراحی ظاهری و ابعاد

ماشین هیبریدی چانگان Qiyuan A05

اندازه و ابعاد خودرو کیوآن A05 هیبریدی شامل 4785 میلی متر طول، 1840 میلی متر عرض و 1460 میلی متر ارتفاع می‌شود و فاصله محورهای آن هم به 2765 میلی متر ‌می‌رسد. چهره این خودرو، مملو از فاکتورهای «ماشین‌های 2023» است که مدرن و هیبریدی بودن را فریاد می‌زنند. از نمای جلویی شروع کنیم که میزبان چراغ‌هایی عجیب با طراحی خشن است؛ سپر هم به سبک و سیاق اکثر «هیبریدی‌ها»، به صورت یکپارچه طراحی شده و دی لایت‌ها را به گوشه‌ها هدایت کرده است.

خودرو چانگان کیوآن A05 هیبرید

نمای کناری، چیزی را دارد که هر خریداری را به وجد می‌آورد و حس و حال «تسلا سواری» را در آن زنده می‌کند: «دستگیره های پاپ اوت» که کاملا در بدنه‌ی خودرو مخفی شده‌اند. در کمال تعجب، رینگ‌ها به فلاپ‌های آیرودینامیکی مجهز نشده‌اند و شاید اگر ستون‌ها دو رنگ بودند، ماشین جذاب‌تری را شاهد بودیم.

خودرو چانگان کیوآن A05 هیبریدی

نمای عقبی هم به یک «اسپویلر دم اردکی» (به انگلیسی duck tail) مجهز شده و چراغ خطر سوم هم دقیقا هندسه‌ی «ماشین‌های فرمول یک» را دارد؛ اما به جای قرار گرفتن در دیفیوزر، سقف را انتخاب کرده‌ است! چراغ خطرها هم کمی سوناتایی شده‌اند و سپر هم هندسه‌ی سه بعدی دارد.

طراحی کابین و داشبورد

خودرو چانگان کیوآن A05 هیبریدی

زمانی که به کابین و داشبورد چانگان کیوآن A05 هیبریدی نگاه می‌کنیم، انگار که با «ماشین‌های فیلم‌های علمی تخیلی» طرف هستیم. نمایشگر مولتی مدیای 13.2 اینچی در کنار کلاستر دیجیتال 10.25 اینچی و فرمان «دابل دی کات» با غربیلک مدرن و دو پره، از مهم‌ترین فاکتورهای این قسمت هستند.

اهرم دنده هم حالت خلبانی دارد و فرم داشبورد هم (که به صورت دو تکه طراحی شده)، به جذابیت این قسمت افزوده است. کلید‌های اتوهلد، ترمز پارک برقی و «انتخاب حالت رانندگی بین برقی و هیبریدی» هم درست در این قسمت قرار دارد.

قیمت چانگان کیوآن A05 هیبریدی و شانس واردات به ایران

خودرو چانگان کیوآن A05 هیبریدی

بسته به تریم انتخابی، قیمت چانگان کیوآن A05 هیبریدی بین 12.3 تا 18.1 هزار دلار خواهد بود که اگر تریم استاندارد آن راهی ایران شود، می‌تواند لقب ارزان‌ترین سدان هیبریدی چینی را تصاحب کند. بد نیست بدانید که قیمت چری آریزو 5 اسپرت در چین، تقریبا 11 هزار دلار است.

با توجه به این فاکتور، با یکی از خوش قیمت‌ترین خودروهای هیبرید چینی طرف هستیم. از آنجایی که «تعرفه گمرک برای واردات خودروهای هیبریدی» 11 درصد است، پیشنهاد می‌کنیم تا سایپا عجله کند و این سدان پلاگین هیبریدی را هرچه سریع‌تر، به مصرف کننده ایرانی برساند؛ گفتنی است که این عدد برای ماشین‌های توربو شارژ 1.6 لیتری برابر 91 درصد خواهد بود.

با یک حساب و کتاب ساده و در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی، می‌توان به راحتی حدس زد که قیمت خودرو چانگان کیوآن A05 پلاگین هیبرید در ایران تقریبا از 650 میلیون تومان شروع خواهد شد و در نسخه فول آپشن High Power به 1 میلیارد و 100 میلیون تومان خواهد رسید. همچنین بد نیست اشاره کنیم که شاید این خودرو در آینده‌ای نزدیک، در قامت یک سدان تمام برقی هم راهی بازار چین و حتی ایران شود!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*