ماشین مفهومی CD 701 Changan

چانگان CD701 کانسپت ؛ گامی بلند به سمت خودروهای برقی

چانگان سی دی 701 یک خودرو کراس اوور کانسپت و برقی است که می‌تواند دنیای این شرکت را برای همیشه عوض کند و حالا قصد داریم تا در ادامه با هرآنچه که از Changan CD701 می‌دانیم آشنا می‌شویم و زیر و بم آن را بررسی می‌کنیم.

شرکت چانگان در سال‌ گذشته و با معرفی خودروهای بی نظیری مثل کراس اور چانگان یونی کی هیبریدی، جای پای خود را حسابی دنیای ماشین‌های هیبریدی محکم کرد. اما تمام محصولات هیبرید و پلاگین هیبرید چانگان، به شاسی بلند ختم می‌شدند و حتی کراس اورهای آن‌ها هم حس و حال شاسی بلندهای سنتی و بد ریخت را القا می‌کردند. حالا چانگان CD701 اینجاست تا مشکلات قبلی را حل کند.

معرفی کوتاه خودرو کانسپت چانگان ژوگ CD701

ماشین مفهومی CD 701 Changan

خانواده چانگان، اکنون میزبان یک زیر مجموعه جدید به نام ژوگ (Zhuge) است که احتمالا در آینده‌ای نه چندان دور، یک نام بین المللی را هم پیدا خواهد کرد چرا که تلفظ این عبارت، کاملا چینی است و در گویش‌های دیگر به سختی ادا می‌شود. فقط دو سال یعنی تا سال 2025 صبر کنید تا متوجه شوید که شرکت چانگان – ژوگ چه کارهایی قرار است انجام دهد و چه حقه‌هایی در آستین خود دارد!

ماشین مفهومی CD 701 Changan

به هر حال این خودرو یک کراس اور کامپکت، با ارتفاع کم و ظاهر سدان است که به صورت اختصاصی، قصد دارد تا با بزرگانی مثل تسلا مدل Y یا تویوتا کروان جدید و حتی فورد موستانگ Mach-E رقابت کند؛ بله حتی فورد، چرا که نه؟ فعلا که اسب چینی‌ها چهار نعل می‌تازد و به یک خطر بزرگ برای بازار کشورهایی مثل آلمان و ژاپن تبدیل شده است!

مشخصات فنی و طراحی ظاهری

خودرو کانسپت چانگان CD701

ابتدا کار خود را با ابعاد و اندازه چانگان CD701 شروع می‌کنیم که شامل 5 متر طول، 1970 میلی متر عرض و 1630 میلی متر ارتفاع است. فاصله محورهای این خودرو 5 متری، به 3 متر می‌رسد؛ شما فقط حجم و فضای بزرگ اتاق را تصور کنید! به علاوه وزن چانگان CD701 هم برابر 2397 کیلوگرم است. چهره این خودرو، اسلیک و یک دست‌تر از تمام محصولات چانگان است و حدس می‌زنیم که ضریب درگ آن شاید حتی به زیر 0.19Cd برسد؛ یعنی مقاومت صفر در برابر جریان هوا!

نمای جلویی آن  یک سنت شکنی در آیین خودروهای برقی است؛ چرا؟ چون نه چراغ‌های باریک و به هم پیوسته‌ای وجود دارد و فرم جلو پنجره هم هرچند که یکدست به حساب می‌آید اما با گلگیرها، پیوند خورده. این مدل از طراحی واقعا منحصر به فرد است و در خودروهای برقی کمتر دیده شده.

خودرو کانسپت چانگان CD701

نمای کناری و ابعاد درب‌ها و گلگیرها هم اصلا به قد و قواره رینگ‌های غول پیکر 5 پره‌ی 21 اینچی نمی‌آید. حتی از دستگیره‌های پاپ اوت (همان مخفی شوند) هم خبری نیست و احتمالا یک دکمه جایگزین آن‌ها شده. همچنین به سبک و قاعده خودروهای کانسپت، آینه‌ بغل‌ها از نوع دوربین دار هستند. اما لقب عجیب‌ترین قسمت در خودرو مفهومی چانگان CD701 به طراحی رکاب‌ها می‌رسد؛ مگر با یک خودرو آفرود طرف هستیم که رکاب پله دار برای آن گذاشتید؟

مشخصات فنی

خودرو کانسپت چانگان CD701

فعلا نمی‌دانیم که برنامه چانگان CD701 برای آینده چیست اما اگر تسلا مدل Y یا فورد موستانگ Mach-E را ملاک قرار دهیم، می‌توان گفت که چانگان CD701 قرار است در دو نسخه و با سیستم RWD و AWD به میدان بیاید و توان آن هم بین 330 تا 450 اسب بخار قدرت متغیر خواهد بود. هرچند که چانگان CD701 یک خودرو کانسپت است اما اگر نسخه تولید انبوه آن، روزی به میدان بیاید، قیمت چنین خودرویی باید نزدیک به 40 هزار دلار باشد و بتواند در هر بار شارژ شدن، چیزی حدود 440 کیلومتر را یک نفس طی کند.

خودرو کانسپت چانگان CD701

همچنین باید بدانید که خودرو کانسپت و برقی چانگان CD701 بر اساس معماری جدید SDA این شرکت، طراحی و ساخته شده که این پلتفرم به صورت مشترک و با همکاری شرکت ژوگ اسمارت، در حال رشد است تا به بلوغ نهایی خود برسد. گفته می‌شود که این پلتفرم، می‌تواند یک تعامل دو طرفه را با کاربر خود شکل دهد و هر روز هوشمندتر شود و حتی حس و حال یک اتاق در منزل را به او القا کند.

کابین و داشبورد

ماشین مفهومی CD 701 Changan

اما معنی اتاق چیست؟ اگر کمی دقت کنید، متوجه این موضوع خواهید شد؛ آیا تفاوتی در ردیف عقب و جلو می‌بینید؟ هر چیزی که در صندلی‌های جلو باشد، دقیقا در صندلی‌های عقب هم به چشم می‌آید. معمولا صندلی‌های عقبی در خودروهای شهری و معمولی، کمی سطح پایین‌تر از جلویی‌ها هستند اما اینجا از این خبرها نیست.

ماشین مفهومی CD 701 Changan

روی داشبورد و سراسر کابین تا جایی که چشم کار می‌کند، حتی یک دکمه و کلید فیزیکی هم پیدا نمی‌شود. حتی غربیلک فرمان هم از نوع مربعی و است که فقط در خودروهای کانسپت اروپایی پیدا می‌شود. همچنین برخلاف اکثر کانسپت‌ها که این روزها با چند نمایشگر احاطه شده‌اند، این خودرو فقط یکی دارد اما خدا می‌داند که نمایشگر مولتی مدیا 15 اینچی در داشبورد چانگان CD701 چه کارهایی که نمی‌تواند انجام دهد.

 

ماشین مفهومی CD 701 Changan

فرم صندلی‌های ردیف جلو به سبک و سیاق آمریکایی‌های دهه 80 میلادی، کاملا یک تکه است و کنسول میانی، اصلا به داشبورد متصل نیست. خود کنسول میانی از دو جا لیوانی مدرن (مجهز به گرمکن و سردکن) و یک محفظه با درب‌های کتابی محدود شده و روی آن، هیچ کلیدی وجود ندارد. همین جریان دقیقا در ردیف دوم هم رخ داده.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم تا با گجت نیوز همراه باشید و از لحظه به لحظه نمایشگاه خودرو شانگهای چین 2023 با خبر شوید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*