گجت جایگزین نمایشگرهای لمسی

3 گجت نوآورانه که احتمالا در آینده جایگزین نمایشگرهای لمسی خواهند شد

در ادامه به معرفی سه فناوری جدید و جذاب در گجت ها خواهیم پرداخت که می‌توانند در آینده جایگزین نمایشگرهای لمسی شوند.

تکنولوژی گاها باعث پدیدار شدن مسیرهایی می‌شود که حتی از خوشبینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها هم جلوتر قرار می‌گیرد. با این وجود، یک چیز در خصوص تکنولوژی ثابت است و آن، غیرقابل توقف بودن قطار پیش‌رونده نوآوری است!

یکی از مهم‌ترین محصولات تکنولوژیک اختراع شده در ده‌های اخیر، صفحه نمایش لمسی است که تحول بزرگی در صنعت ساخت دستگاه‌های الکترونیکی ایجاد کرد و به بن‌مایه شکل‌گیری ایده گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها تبدیل شد.

قدمت صفحه نمایش‌های لمسی به سال 1965 میلادی بازمی گردد. با این وجود، تا سال 2007 و رونمایی استیو جابز فقید از آیفون، استفاده از آن‌ها در گوشی های موبایل چندان مرسوم نبود. پس از معرفی آیفون، صفحه نمایش های لمسی به‌تدریج راه خود را به دنیای گوشی های موبایل باز کردند و خیلی زود در بین کاربران این دستگاه‌ها جا افتادند.

فناوری نمایشگرهای لمسی در سال‌های گذشته با پیشرفت‌های متعددی روبرو شده است. به‌عنوان مثال، افزایش چشمگیر اندازه صفحه نمایش‌های لمسی و تکنولوژی مالتی تاچ که کاربری صفحه نمایش‌های لمسی را دگرگون کرد، از جمله پیشرفت‌های مهمی هستند که در این صنعت رخ داده است.

در این زمینه همچنین مفاهیم انتزاعی‌تری مثل صفحه نمایش‌های خودتمیزشونده از جمله مواردی هستند که پژوهشگران و دانشمندان در حال کار روی آن‌ها هستند.

از سوی دیگر اما هر چقدر هم که از پیشرفت‌های صنعت نمایشگرهای لمسی سخن بگوییم نمی‌توان منکر این شد که دیر یا زود فناوری های مرتبط با آن قدیمی شده و با تکنولوژی‌های جدیدتری جایگزین خواهد شد. حتی همین الان هم بحث‌های فراوانی پیرامون جایگزینی نمایشگهای لمسی توسط گجت های خلاقانه ریز و درشت مطرح است که ممکن است برخی از آن‌ها زودتر از آن‌چه انتظار داریم به واقعیت تبدیل شوند!

در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا به معرفی سه تکنولوژی پیشرفته و جذاب بپردازیم که ممکن است در آینده جای نمایشگرهای لمسی را بگیرند.

گجت هایی که ممکن است در آینده جایگزین نمایشگرهای لمسی شوند

از میان فناوری‌های متعددی که ممکن است در آینده جایگزین صفحه نمایش های لمسی شوند، واقعیت افزوده و مجازی، فناوری‌های ردیابی چشم و ایمپلنت‌های عصبی محتمل‌ترین  و در دسترس‌ترین موارد به شمار می‌روند. به همین جهت در ادامه، این سه تکنولوژی خارق‌العاده را بیشتر معرفی خواهیم کرد.

ایمپلینت‌های عصبی

ایملپنت عصبی نورالینک

در نگاه اول ممکن است ایمپلنت‌های عصبی که انجام کارهای مختلف را صرفا از طریق فکر کردن در خصوص آن‌ها امکان‌پذیر می‌کنند، شبیه به فیلم‌های علمی تخیلی به نظر برسد. با این وجود این تراشه‌ها مدتی‌ست که تحت توسعه و ساخت قرار دارند و شاید بسیار زودتر از چیزی که گمان می‌کنید روانه بازار شوند!

شناخته شده‌ترین محصول در این زمینه، تراشه‌های نورالینک ایلان ماسک هستند که قصد دارند با تبدیل کردن سیگنال‌های مغزی انسان به کد با دستگاه‌های الکترونیکی، مغز انسان را به کامپیوتر متصل کنند. توسعه بیشتر این تکنولوژی بدون شک باعث از بین رفتن نیاز به صفحه نمایش‌های لمسی خواهد شد؛ چرا که در آن، تمامی فرآیندهای مورد نیاز صرفا در ذهن انسان رخ می‌دهد.

البته در مسیر توسعه و ساخت این تراشه‌ها، چالش‌های اخلاقی و حقوقی فراوانی قرار گرفته که ادامه آن را با مشکل روبرو می‌کند. با این وجود بسیاری افراد معتقدند این تراشه‌ها قادرند به افراد با محدودیت‌های مغزی یا فیزیکی کمک بسیاری کرده و مشکل‌گشای آن‌ها باشند. به همین جهت علیرغم مشکلات فراوان، توسعه این تراشه‌ها همچنان با قدرت ادامه پیدا کرده است.

در سال‌های اخیر، تست‌های حیوانی متعددی روی این ایمپلنت‌ها انجام شده و فعالان محیط زیست با حساسیت فراوانی پیگیر خطرات زیست محیطی تراشه‌های نورالینک بوده‌اند. بر اساس برخی آمار و ارقام، نورالینک تا به امروز بیش از 1500 حیوان مختلف را از بین برده و به برخی دیگر هم آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد کرده است. به‌عنوان مثال، برخی میمون‌هایی که این ایمپلنت‌ها در سرشان جاگذاری شده بود، با اثرات جانبی عجیب و غریبی اعم از فلج شدن مقطعی و بیماری‌های متعددی از ورم مغزی گرفته تا عفونت روبرو بوده‌اند.

بر اساس اخبار جدید مخابره شده از رویترز، به‌تازگی اجازه تست‌های انسانی توسط برخی مراجع به ایلان ماسک و کمپانی متبوعش داده شده است. این تست‌ها در بازه‌ای حدودا شش ساله روی افراد دارای معلولیت‌های حرکتی انجام خواهد شد. در صورتی که این تست‌های موفقیت‌آمیز باشند، گام بسیار بلندی در راستای تجاری‌سازی و عرضه آن‌ها به بازار برداشته خواهد شد.

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

گجت جایگزین نمایشگرهای لمسی

دیگر گجت هایی که احتمالا در آینده نزدیک جایگزین نمایشگرهای لمسی خواهند شد، دستگاه‌های مبتنی بر واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) خواهند بود. از معرفی این فناور‌ی‌ها زمان نسبتا زیادی می‌گذرد. با این وجود در سال‌های اخیر پیشرفت‌های فراوانی در زمینه توسعه و استفاده از ادوات مبتنی بر VR و AR انجام شده است.

پیشرفت‌های اخیر حاصل شده در صنایع تولید میکروچیپ‌ها، پردازنده‌ها و صفحه نمایش‌های باکیفیت باعث شده‌اند که قیمت هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده در سال‌های اخیر به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کند و افراد بسیار بیشتری قادر به خرید آن‌ها باشند.

جدیدترین دستگاه فوق‌العاده جذابی که مبتنی بر این فرآیندها رونمایی شده و قرار است عملکرد فنی خیره‌کننده‌ای ارائه کند، هدست ویژن پرو اپل است. این هدست ضمن ترکیب فناوری‌های واقعیت افزوده و مجازی، قابلیت دید 360 درجه برای فضاهای سه بعدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. Vision Pro می‌تواند به‌طور کامل جایگزین اکسسوری‌هایی مانند ماوس و کیبورد شود و نیاز به صفحه نمایش‌های لمسی را هم از بین ببرد.

علاوه بر این، کاربری هدست‌های AR و VR که تا به امروز بیش از هرچیز مبتنی بر فضاهای دوبعدی بوده هم اخیرا به فضاهای سه‌بعدی کشیده شده است. بنابراین رابط‌های سه بعدی جذاب و کارآمد در کنار گزینه‌های مختلفی که برای ناوبری وجود دارد، می‌توانند آینده روشنی را برای این دستگاه‌ها رقم بزنند. به این ترتیب، کاربران به‌جای این که از صفحه نمایش‌های لمسی واقعی برخوردار باشند، تصویری از این صفحه نمایش را در فضایی مجازی پیش روی خود مشاهده خواهند کرد.

این تکنولوژی به‌شدت مورد توجه برخی کمپانی‌های بزرگ حوزه فناوری مانند متا قرار گرفته و هدست‌های مختلفی بر پایه این فناوری در دست توسعه هستند.

علیرغم این که هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده هرگز قادر نخواهند بود دنیایی کاملا مجازی نظیر آن‌چه در جنگ ستارگان یا Star Trek شاهدش هستیم را ارائه کنند، اما پیشرفت‌های آن‌ها در آینده می‌تواند زمینه‌ساز پدیده‌هایی شود که شاید تصور آن‌ها نیز چند سال پیش غیرممکن به نظر می‌رسید!

دوربین‌های مبتنی بر ژست‌های حرکتی، ردیابی چشم و تشخیص مکالمه

دوربین های ردیابی چشم

دستگاه‌های مبتنی بر ژست‌های حرکتی و ردیابی مردمک چشم و البته سیستم‌هایی که قادر به تشخیص سخن گفتن کاربر هستند، از جمله مهم‌ترین گجت هایی هستند که می‌توانند جایگزین نمایشگرهای لمسی شوند؛ چرا که استفاده از آن‌ها به هیچ وجه به تماس فیزیکی نیاز ندارد!

امروزه دوربین‌های فراوانی در بازار وجود دارند که بر پایه ژست‌های حرکتی کاربران عمل می‌کنند. در این میان حتی اپل نیز این فناوری را در جدیدترین نسخه از سیستم عامل مک او اس، macOS Sonoma تعبیه کرده و در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. البته این فناوری در حال حاضر تنها به قابلیت‌های محدودی نظیر ارسال اموجی‌ها و افزودن جلوه‌های بصری به تصویر استوار است. با این وجود، همین حد از توسعه نیز نویدبخش آینده‌ای بسیار روشن برای این تکنولوژی است.

ردیابی چشم نیز فناوری مشابه دیگری است که می‌تواند انجام برخی امور روزانه را تنها از طریق نگاه کردن کاربر امکان‌پذیر کند! دستگاه‌های مبتنی بر این فناوری قادرند مردمک چشم کاربر را اسکن کرده و داده‌های حاصل از آن را توسط ال ای دی های مادون صوت روی صفحه نمایش تصویر کنند. این تکنولوژی در حال حاضر در دستگاه‌هایی مثل دوربین کروم کست یا هدست HTC Vive XR به کار رفته است.

همچنین گجت های قابل کنترل از طریق صدا نیز دیگر مواردی هستند که می‌توانند جایگزین نمایشگرهای لمسی باشند. در این زمینه، دستیارهای صوتی مثل الکسا، سیری یا کورتانا توانسته‌اند به پیشرفت‌های فراوانی رسیده و انجام امور روزمره به کمک صوت را به بهترین شکل ممکن به انجام برسانند. پیشرفت‌های حاصل شده در فناوری‌های هوش مصنوعی در سال های اخیر هم به کمک این گجت‌ها آمده و عملکرد آن‌ها را به طور چشمگیری ارتقا داده است.

در گجت نیوز بخوانید:

بهترین دستیار هوشمند در تلفن های همراه کدام است؛ الکسا، سیری، بیکسبی، گوگل یا کورتانا

با وجود این که هریک از این فناوری‌های به‌تنهایی می‌توانند جایگزین بسیار مناسبی برای صفحه نمایش‌های لمسی در آینده باشند، ترکیب آن‌هاست که می‌تواند به ارائه تجربه‌ای منحصربفرد و بدون نیاز به صفحه نمایش‌های لمسی بینجامد. در نهایت مهم‌ترین فاکتوری که می‌تواند یک فناوری را جایگزین نمونه‌های قدیمی‌تر کند، تجربه کاربری ارائه شده توسط آن‌هاست. بنابراین اگر فناوری‌های یاد شده قصد جایگزینی صفحه نمایش های لمسی را داشته باشند، لازم است عملکرد کاربرپسندتری را در مقایسه با این صفحه نمایش‌ها ارائه دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*