تعرفه واردات قطعات منفصله

افزایش تعرفه واردات قطعات منفصله خودروهای مونتاژی در ایران: گرانی در راه است

دولت در یک اقدام عجیب دیگر، سود بازرگانی و تعرفه واردات قطعات منفصله خودروهای مونتاژی را افزایش داد. ظاهرا گرانی در بازار خودروهای مونتاژی در راه است.

بر اساس جدیدترین اخبار خودرو، دولت در یک اقدام خلق‌الساعه‌ی دیگر، تعرفه جدید قطعات منفصله خودروهای مونتاژی را تصویب و اعلام کرد. بر اساس این مصوبه، سود بازرگانی خودروها به تفکیک حجم موتور و میزان داخلی‌سازی، بین 13 تا 35 درصد بیشتر شده، اما سود بازرگانی خودروهای سواری با حجم موتور کمتر از 1500 سی‌سی و داخلی‌سازی 50 درصد یا بیشتر، یا بدون تغییر باقی مانده یا 5 درصد کاهش یافته است.

دولت در خردادماه امسال، اصلاحات تعرفه‌ای ردیف تعرفه شامل کاهش و افزایش سود بازرگانی خودروهای وارداتی را در یک بخشنامه به وزارت صمت و امور اقتصاد و دارایی ابلاغ کرد. طبق این بخشنامه، سود بازرگانی خودروهای سواری وارداتی در سال جاری بین 5 تا 80 درصد بیشتر شده است.

سود بازرگانی دولت از تعرفه واردات قطعات منفصله خودروهای مونتاژی

حالا پس از خودروهای وارداتی، نوبت به خودروهای مونتاژی رسیده و دولت، تعرفه واردات قطعات منفصله خودروهای مونتاژی و سود بازرگانی برخی از آنها را نیز افزایش داده است. بر این اساس، سود بازرگانی برای خودروهای سواری با حجم موتور کمتر از 1500 سی‌سی و همچنین خودروهای سواری با حجم موتور 1500 تا 2000 سی‌سی و داخلی‌سازی کمتر از 20 درصد و 20 تا 50 درصد، بین 17 تا 35 درصد افزایش یافته است و تنها یک مورد، شامل این افزایش تعرفه و سود بازرگانی نشده است.

تعرفه واردات قطعات منفصله

طبق اعلام دولت، سود بازرگانی خودروهای با حجم موتور کمتر از 1500 سی‌سی و میزان داخلی سازی 50 درصد یا بیشتر، مانند قبل همان یک درصد باقی مانده است و برای برخی خودروها حتی کاهش یافته و از 6 درصد به 1 درصد رسیده است.

به این ترتیب با این مصوبه‌ی جدید، سود بازرگانی دولت از واردات قطعات منفصله خودروهای مونتاژی به شرح زیر خواهد بود:

خودروسود بازرگانی فعلیسود بازرگانی مصوب جدید
سواری‌های مونتاژی با حجم موتور کمتر از 1500 سی‌سی و داخلی‌سازی کمتر از 20 درصد28 درصد51 درصد
سواری‌های مونتاژی با حجم موتور کمتر از 1500 سی‌سی و داخلی‌سازی 20 تا 50 درصد6 و 11 و 16 درصد28 درصد
سواری‌های مونتاژی با حجم موتور کمتر از 1500 سی‌سی و داخلی‌سازی 50 درصد یا بیشتر1 و 6 درصد1 درصد
سواری‌های مونتاژی با حجم موتور 1500 تا 2000 سی‌سی و داخلی‌سازی کمتر از 20 درصد16 درصد51 درصد
سواری‌های مونتاژی با حجم موتور 1500 تا 2000 سی‌سی و داخلی‌سازی 20 تا 50 درصد1 و 6 و11 درصد28 درصد

همانطور که در این جدول مشاهده کردید،‌ به‌جز یک مورد، در سایر موارد شاهد افزایش قابل توجه سود بازرگانی دولت از واردات قطعات منفصله خودروهای مونتاژی هستیم و این موضوع می‌تواند باعث افزایش قیمت این خودروها در بازار ایران شود. دولت و وزارت صمت بارها وعده دادند که می‌خواهند بازار خودرو را کنترل کرده و قیمت‌ها را کاهش دهند؛ اما در عمل می‌بینیم که تصمیماتی اتخاذ می‌شود که اتفاقات دیگری را رقم می‌زند و یکی از این تصمیمات، افزایش تعرفه‌ها است.

قطعا افزایش تعرفه واردات قطعات منفصله خودروهای مونتاژی تاثیر زیادی بر بازار خودرو می‌گذارد. ظاهرا دولت قصد دارد با این تصمیم‌ها، مونتاژکاران را به داخلی‌سازی بیشتر محصولات تشویق کند؛ اما در واقعیت باید بگوییم چنین اقداماتی برای حمایت از خودروسازان بزرگ کشور انجام می‌شود و به ایجاد انحصار برای آنها کمک بیشتری می‌کند.

طبق اطلاعاتی که به دست ما رسیده، مونتاژکاران نیز موافق افزایش این تعرفه‌ها و سود بازرگانی دولت در شرایط فعلی نیستند و به همین دلیل اعتراض خود را به تصمیم دولت اعلام کرده‌اند. با این حال مسلم است که به‌زودی گرانی خودروهای مونتاژی و موج جدید افزایش قیمت در بازار خودرو ایران در راه خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*