A17 اسنپدراگون 8 نسل 3

مقایسه اسنپدراگون 8 نسل 3 و A17 اپل ؛ بازی بزرگان!

با انتشار نتایج تست گیک بنچ تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3، امکان مقایسه این چیپست با پردازنده A17 اپل فراهم شد. نتایج مقایسه شگفت‌انگیز هستند!

تست‌های بنچمارک شناخته‌شده‌ای مثل GeekBench، AnTuTu یا 3DMark نقش مهمی را در دنیای گوشی های موبایل ایفا می‌کنند. وظیفه این تست‌ها مقایسه عملکرد گجت‌های و تراشه‌های به کار رفته در آن‌ها با یکدیگر است. این کار به کسانی که قصد دارند موشکافانه‌تر به مقایسه جدیدترین گوشی ها بپردازند کمک می‌کند تا از ریزترین جزئیات و دقیق‌ترین اطلاعات آگاه شده و به جمع‌بندی بهتری در خصوص آن‌ها برسند.

البته تجربه ثابت کرده که نتایج این تست‌ها بعضا ممکن است دستکاری شده یا تحت شرایط خاصی به دست آمده باشند. به‌عنوان سامسونگ در سال 2013 به دلیل دستکاری نتایج بنچمارک گوشی گلکسی نوت 3 مورد انتقادهای شدیدی قرار گرفت و سال بعد از آن هم HTC با وضعیت مشابهی روبرو شد. علیرغم این مشکلات، بنچمارک‌ها ابزارهای بسیار مفیدی برای مقایسه عملکرد دستگاه‌ها و تراشه‌های دنیای گوشی های موبایل هستند.

با این مقدمه، باید به این نکته اشاره کرد که احتمالا در ماه‌های آینده، اخبار زیادی از بنچمارک گوشی های مختلف خواهید شنید؛ چرا که جدیدترین تراشه پرچمدار کوالکام، اسنپدراگون 8 نسل 3 به‌تازگی روانه بازار شده و قصد دارد دوشادوش چیپست‌های فوق‌العاده A17 Pro اپل، نبرد پرچمداران سال‌های 2023 و 2024 را کلید بزند! این تراشه که با وعده و وعیدهای فراوانی روانه بازار شده، قرار است در اکثر پرچمداران اندرویدی دنیا اعم از سری گلکسی اس 24 سامسونگ حضور داشته باشد و در برابر آیفون 15 و تراشه‌های A17 این کمپانی قد علم کند.

در گجت نیوز بخوانید:

سامسونگ گلکسی اس ۲۴ پلاس با اسنپدراگون ۸ نسل ۳ در گیک بنچ ظاهر شد

با رونمایی از دو گوشی شیائومی 14 و شیائومی 14 پرو، نخستین محصولات مجهز به چیپست قدرتمند Snapdragon 8 Gen. 3 به‌طور رسمی معرفی شدند. بنابراین اکنون بهترین زمان برای سنجش عملکرد تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 در برابر چیپست A17 اپل است.

در ادامه به مقایسه اولیه عملکرد این دو تراشه قدرتمند خواهیم پرداخت.

اسنپدراگون 8 نسل 3 کوالکام در برابر A17 اپل؛ بهترین چیپست سال 2023 کدام است؟

بنچمارک شیائومی 13

نتایج اولین بنچمارک‌های دو چیپست قدرتمند Snapdragon 8 Gen. 3 و A17 Pro حاکی از این است که تراشه کوالکام توانسته در تست چندهسته‌ای چیپست اپل را شکست دهد. این تراشه با کسب امتیاز 7494 در مقایسه با امتیاز 7288 تراشه A17 امتیاز بهتری به دست آورد.

از طرف دیگر، چیپست A17 اپل در تست تک هسته‌ای عملکرد بهتری داشته و با کسب 2846 امتیاز، بالاتر از اسنپدراگون با امتیاز 2207 قرار می‌گیرد.

در این زمینه البته بد نیست بدانید که تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 حاضر در این تست، روی گوشی شیائومی 14 با 16 گیگ رم نصب شده بود. از طرف دیگر، آیفون 15 پرو مکس هم نماینده کوپرتینویی‌ها در این تست بوده است. نتایج این تست دید بهتری در خصوص مقایسه عملکرد این دو چیپست در اختیارمان قرار می‌دهد.

عوامل موثر در عملکرد تراشه‌های اپل و کوالکام

A17 اسنپدراگون 8 نسل 3

عملکرد فوق‌العاده تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 به‌دلیل چینش هوشمندانه هسته‌های پردازشی آن بوده است. این چیپست از یک هسته قدرتمند با سرعت 3.3 گیگاهرتز بهره برده و در کنار آن به دو هسته با عملکرد بالا مجهز است که هریک سرعتی 3.15 گیگاهرتزی دارند. از سوی دیگر، دو هسته قوی دیگر با سرعت 2.96 گیگاهرتز در کنار دو هسته بهینه با سرعت 2.27 گیگاهرتز هم تکمیل‌کننده آرایش تراشه پرچمدار سال 2023 کوالکام هستند.

از طرف دیگر، تراشه اپل شش هسته‌ای‌ست و از دو هسته قدرتمند در کنار چهار هسته بهینه بهره می‌برد. هسته‌های قدرتمند این تراشه سرعت شگفت‌انگیز 3.78 گیگاهرتزی دارند؛ در حالی که تراشه‌های بهینه سرعتی 2.11 گیگاهرتز ارائه می‌کنند.

این تفاوت در چینش هسته‌ها باعث عملکرد بهتر تک هسته‌ای برای اپل و چند هسته‌ای برای کوالکام شده است.

تحلیل نتایج بنچمارک

تراشه کوالکام

از منظری دیگر، برتری تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 بر A17 اپل جای تعجب دارد! تراشه A17 Pro اپل توسط TSMC و با بهره‌گیری از فرآیند پیشرفته سه نانومتری N3B ساخته شده است. از طرف دیگر، چیپست‌های کوالکام توسط معماری چهار نانومتری TSMC تولید شده‌اند.

بنابراین با در نظر گرفتن این که اپل از ترانزیستورهای ریزتری در تراشه‌اش استفاده کرده و حدود 19 میلیارد ترانزیستور را در آن تعبیه نموده، انتظار می‌رفت چیپست A17 اپل قادر باشد به‌راحتی بر رقیبش غلبه کند! علاوه بر قدرت بالاتر، عملکرد بهینه‌تر هم دیگر انتظاری بود که از تراشه A17 اپل می‌رفت.

البته در تست گیک بنچ، به‌جز قدرت خام تراشه‌ها، فاکتورهای دیگری نیز در امتیاز کسب شده توسط یک گوشی یا تبلت دخیل هستند. از جمله این پارامترها می‌توان به عملکرد حرارتی دستگاه اشاره کرد. به همین دلیل است که می‌توان انتظار داشت دستگاه‌های مختلف اندرویدی مجهز به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 امتیازات متفاوتی را در بنچمارک گیک بنچ و سایرین کسب کنند.

دلیل این مساله، عملکرد حرارتی مختلف گوشی های اندرویدی است که عملکرد بهینه‌تری را در شرایط حرارتی مختلف برای بعضی از آن‌ها رقم می‌زند. بر این اساس، جمع‌بندی کلی از نخستین تست انجام شده روی تراشه‌های اسنپدراگون 8 نسل 3 و A17 اپل این است که با وجود به دست آوردن اطلاعاتی اولیه در خصوص قدرت هریک از این دو چیپست، در آینده می‌توان منتظر نتایج جذاب‌تری از گوشی های دیگر اندرویدی بود.

آیا 2023 سالی است که سلطه آیفون بر بازار گوشی های موبایل به پایان رسیده و عنوان قدرتمندترین گوشی دنیا سرانجام از دست اپل خارج خواهد شد؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*