اقیانوس عظیم در زیر زمین

کشف یک اقیانوس عظیم در زیر لایه های زمین

دانشمندان توانستند یک اقیانوس عظیم از آب را در زیر سطح زمین کشف کنند که بسیار بزرگتر از تمام دریاها و اقیانوس‌های روی سطح کره خاکی ما هستند؛ اما دستیابی به این آب‌ها قطعا کار دشواری خواهد بود.

حتما می‌دانید که 71 درصد از سطح کره زمین پوشیده از آب است. اما حالا دانشمندان به ما گفته‌اند این‌ها تمام آب روی زمین نیستند و ذخایر عظیمی از آب در زیر پوسته زمین پنهان شده است که سه برابر بزرگتر از تمام اقیانوس‌ها و دریاهای روی سطح کره زمین هستند. دانشمندان در سال 2014 کشف کردند که ما یک مخزن عظیم از آب در زیر پای خود داریم که شاید هیچوقت از آن باخبر نبودیم. این منبع عظیم در 400 مایلی زیر زمین (بیش از 640 کیلومتر) مدفون شده و به همین دلیل به این راحتی‌ها قابل دسترسی نیست.

چگونگی کشف اقیانوس عظیم آب در زیر زمین 

دانشمندان گفته‌اند یک سنگ آبی به نام رینگ وودیت – Ringwoodite در قسمت زیرین سطح زمین وجود دارد که به‌عنوان نوعی اسفنج برای آن حجم عظیم از H2O عمل می‌کند. بنابراین این را می‌توان چهارمین ساختار مولکولی آب دانست که در داخل سنگ گوشته قرار دارد و یک مایع، جامد یا گاز نیست.

اقیانوس عظیم در زیر زمین

استیو جاکوبسن، ژئوفیزیکدانی که در این کشف بزرگ نقش داشت، می‌گوید رینگ وودیت مانند اسفنجی است که آب را خیس می‌کند. چیز بسیار ویژه‌ای در ساختار بلوری این سنگ وجود دارد که به آن اجازه می‌دهد هیدروژن را جذب کند و آب را در داخل خود به دام بیندازد. بنابراین این ماده معدنی می‌تواند حاوی مقادیر بسیار زیادی آب در گوشته عمیق زمین باشد.

سنگ رینگ وودیت توسط دانشمندان دانشگاه نورث وسترن در ایلینوی کشف شد. آنها با استفاده از لرزه‌سنج‌ها مشغول اندازه‌گیری امواج ناشی از زلزله در سراسر ایالات متحده آمریکا بودند و در تحقیقات خود متوجه شدند که امواج به سطح زمین محدود نمی‌شوند و در سراسر هسته کره خاکی ما حرکت می‌کنند. این دانشمندان با اندازه‌گیری سرعت و عمق این امواج توانستند متوجه شوند که آب در چه نوع سنگ‌هایی وجود دارد و در نهایت موفق به کشف سنگ‌های رینگ وودیت شدند.

طبق تحقیقات انجام شده، سنگ‌های رینگ وودیت می‌توانند تا 1.5 درصد دارای آب باشند. حتی اگر بگوییم این سنگ‌های موجود در زیر سطح زمین تنها یک درصد آب در ساختار مولکولی خود داشته باشند، باز هم به این معناست که آنها سه برابر بیشتر از تمام آب‌ها و اقیانوس‌های روی سطح زمین در خود آب نگه می‌دارند.

اقیانوس عظیم در زیر زمین

این کشف بزرگ می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا چگونگی شکل‌گیری کره زمین را درک کنند. همچنین این کشف می‌تواند بدین معنا باشد که آب موجود در زمین از سیارک‌ها و دنباله‌دارها به کره خاکی ما نیامده، بلکه در درون خود این سیاره وجود داشته است. استیو جاکوبسن معتقد است بالاخره شواهدی از چرخه آب در کل زمین مشاهده شده که ممکن است به ما توضیح بدهد مقادیر زیاد آب مایع در سطح سیاره‌ی قابل سکونت ما، چگونه به وجود آمده‌اند.

وی افزود دانشمندان ده‌ها سال است که به دنبال این آب‌های گم‌شده در زیر سطح زمین بودند. در حال حاضر محققان تنها شواهدی از سنگ رینگ وودیت در زیر سطح خاک ایالات متحده آمریکا پیدا کرده‌اند و استیو جاکوبسن و تیمش قصد دارند کشف کنند که آیا این لایه در دور کل سیاره زمین پیچیده است یا فقط در بخش‌هایی از کره خاکی ما وجود دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*