فعالیت استارلینک در ایران

رگولاتورهای بین المللی با فعالیت استارلینک در ایران مخالف هستند

وزارت ارتباطات ایران و اتحادیه جهانی مخابرات توافق کردند که اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت ماهواره ای باید قوانین ایران را رعایت کنند. با این حال ظاهرا رگولاتورهای بین المللی مخالف فعالیت استارلینک در ایران هستند.

این روزها اخبار زیادی از ارائه اینترنت ماهواره ای در ایران می‌شنویم. مدتی پیش در خبرها داشتیم که پس از نامه‌نگاری‌های وزارت ارتباطات ایران، اتحادیه جهانی مخابرات اعلام کرده استارلینک و همچنین تمام ارائه دهندگان اینترنت ماهواره ای باید قواعد سرزمینی ایران را رعایت کنند و برای فعالیت در کشورمان باید از دولت ایران مجوز بگیرند.

همچنین دیشب رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از مذاکره با شرکت‌های مختلف برای ارائه اینترنت ماهواره ای در ایران خبر داد. رئیس رگولاتوری گفت این سازمان فراخوانی را منتشر کرده تا شرکت‌هایی که آمادگی ارائه سرویس اینترنت ماهواره ای را در ایران دارند، جلو بیایند و در نتیجه، متقاضیانی اعلام آمادگی کرده‌اند. در همین راستا مقدمات مربوط به آغاز همکاری با این شرکت‌ها در حال آماده‌سازی است و به‌نظر می‌رسد ارائه اینترنت ماهواره ای در ایران، قطعی شده و جدی‌تر از همیشه است.

فعالیت استارلینک در ایران باید متوقف شود!

اما حالا خبر جدیدی منتشر شده مبنی بر این‌که رگولاتورهای بین المللی با فعالیت استارلینک در ایران مخالف هستند. ظاهرا برخی از رگولاتورهای بین المللی از ایالات متحده آمریکا و نروژ درخواست کرده‌اند که پایانه‌های استارلینک، اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس، در داخل خاک ایران غیر فعال شوند و اقدامی فوری در دستور کار قرار بگیرد. این شرکت‌ها اعتقاد دارند ارائه خدمات استارلینک در ایران، نقض آشکار قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود.

فعالیت استارلینک در ایران

گفتنی است آمریکا و نروژ سهامداران اصلی و ناظران بر فعالیت استارلینک در راستای قوانین بین‌المللی هستند و نقش و اختیار زیادی در این زمینه دارند. رگولاتورهای بین‌المللی از اقداماتی که تاکنون انجام شده راضی نیستند و درخواست کرده‌اند اقدامات فوری برای غیر فعال کردن پایانه های استارلینک در ایران در دستور کار قرار بگیرد.

مدت‌ها پیش برخی اخبار از فعالیت تعدادی از پایانه های استارلینک در ایران حکایت داشتند؛ اما هیچوقت مشخص نشد آمار دقیق استارلینک‌های فعال در کشورمان چقدر است. شایعاتی مبنی بر فعالیت 800 دستگاه از اینترنت ماهواره ای Starlink در ایران منتشر شد، اما هیچ‌گاه مورد تایید رسمی قرار نگرفت.