مقایسه موتور جدید ایران خودرو EFP با موتور EF7

مقایسه موتور EFP با موتور EF7؛ پیشرانه جدید ایران خودرو چه تفاوتی با نسل قبل دارد؟

در این مطلب به مقایسه موتور جدید ایران خودرو EFP با موتور EF7 می‌پردازیم؛ پیشرانه جدید ایران خودرو چه تغییراتی به نسبت نسل قبل خود داشته است؟

سال‌های زیادی می‌شود که ایران خودرو روی محصولات خود از موتور EF7 استفاده می‌کند. این موتور که در بین موتورهای مونتاژ شده در داخل کشور از محبوبیت بالایی برخوردار است، رقیب اصلی موتور TU5 محسوب می‌شود. اواخر سال 1401 بود که ایران خودرو تصمیم به ارتقای موتور EF7 گرفت و از پروژه EF7 Plus یا EFP رونمایی کرد.

دو خودروساز اصلی داخلی طی سالیان اخیر نشان داده‌اند که با دست یافتن به تکنولوژی ساخت یک بخش از خودرو مانند پلتفرم، موتور یا بدنه به‌راحتی آن را کنار نمی‌گذارند و برای مدت طولانی به ایجاد محصولی متفاوت فکر نمی‌کنند و در تلاش‌اند تا محصولات جدید خود را با به‌روزرسانی‌ جزئی تولیدات قبلی خود راهی بازار کنند. این امر سبب می‌شود به‌جای طراحی و مهندسی یک محصول جدید و راه‌اندازی خط تولید مدرن‌تر تنها با به‌روزرسانی تولیدات قدیمی، محصولی جدید را وارد بازار کنند.

بیشتر بخوانید:

مقایسه دو موتور EF7 و TU5

در واقع با توجه به سیاست‌های به‌کار گرفته شده در صنعت خودروسازی داخلی، شرکت‌های خودروساز محصولات قبلی تولید شده را رقیب خود می‌دانند و خود را موظف به انجام تغییرات بزرگ نمی‌دانند.

مقایسه موتور جدید ایران خودرو EFP با موتور EF7

ایران خودرو برای بروزرسانی موتور EF7 مولفه‌های ارتقای استاندارد آلایندگی و همچنین کاهش مصرف پیشرانه را مد نظر داشته است. علاوه بر این دو ارتقای اصلی، توان و گشتاور خودرو نیز در حالت توربوشارژ حدود 10 درصد پیشرفت کرده است.

EFP در برابر EF7؛ موتور جدید ایران خودرو چه تغییراتی داشته است؟

اگرچه موتور جدید ایران خودرو یک بروزرسانی نه‌چندان سنگین بر روی ساختار موتور قبلی محسوب می‌شود؛ اما این موتور در زمینه طراحی ظاهر و فنی تغییراتی را به خود دیده است، در ادامه به تغییرات موتور EFP می‌پردازیم.

مقایسه موتور EFP با موتور EF7 از نظر طراحی ظاهری

موتور جدید ایران خودرو از نظر ظاهری تفاوت زیادی با نسل قبل خود ندارد و عمده تغییرات مربوط به حذف بخش‌های فلزی و جایگزینی آن‌ها با پلاستیک فشرده است. به‌عنوان مثال دیگر خبری از منیفولد هوای آلمینیومی نیست و مانند سایر خودروهای به‌روز در قسمت پشت سر سیلندر از یک پلاستیک مشکی‌رنگ استفاده شده است.

مقایسه موتور جدید ایران خودرو EFP با موتور EF7

همچنین قالپاق‌های قرار گرفته روی میل‌سوپاپ‌ها دیگر از جنس آلومینیوم نیستند و پلاستیکی شده‌اند و عبارت EF Plus روی آن حکاکی شده است.

تفاوت ظاهری دیگر موتور EFP با EF7 استفاده از سامانه خنک کننده با سیستم هواگیری خودکار است که همانند موتور TU5 از یک منبع هواگیری جداگانه استفاده می‌کند.

تفاوت موتور EF Plus با موتور EF7 از نظر فنی

مهم‌ترین قسمت راندمان هر موتور توان فنی آن است؛ در این راستا ابتدا به مقایسه توان خروجی پیشرانه جدید ایران خودرو با نسل قبل می‌پردازیم.

بر اساس ادعای ایران خودرو موتور جدید EFP مجهز به توربوشارژر بوده و قدرت حدود 160 تا 170 اسب بخار و گشتاوری معادل 240 نیوتن‌متر دارد.

با توجه به اطلاعات ذکر شده، توان خروجی موتور EFP حدود 5 تا 10 درصد از EF7 بیشتر است و در زمینه گشتاور نیز 25 واحد عملکرد بهتری دارد؛ در نتیجه خودروهای مجهز شده به موتور جدید دارای سرعت و قدرت بیشتری خواهند بود.

از نظر ساختاری نیز موتور جدید دچار تحولات بزرگ و مدرنی شده است، بر اساس اطلاعات به‌دست آمده اجزای اصلی این پیشرانه مانند میل‌لنگ، سوپاپ‌ها، یاتاقان‌های ثابت و متحرک، شاتون‌ها، رینگ و پیستون‌ها، منیفولد ورودی هوا، منیفولد خروجی دود، سرسیلندر و سامانه توربوشارژر به نسب گذشته تغییر کرده‌اند و دیگر قطعات یدک این قسمت‌ها در موتور EF7 را نمی‌توان برای موتور EFP استفاده کرد.

در موتور جدید ایران خودرو علاوه بر سیستم زمان‌بندی متغییر میل سوپاپ هوا، شاهد به‌کارگیری این سامانه روی میل‌سوپاپ هوای خروجی (دود) نیز هستیم. این تغییرات سبب می‌شود تا فرآیند بازدم و خروج گاز از موتور راحت‌تر صورت بپذیرد و راندمان نهایی موتور خودرو افزایش پیدا کند.

به‌گفته مدیران ایران خودرو تمرکز طراحان و مهندسان این شرکت در به‌روزرسانی موتور EF7 روی کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک، ارتقای استاندارد آلایندگی و مراقبت از پیشرانه خودرو در برابر تنش‌های دمایی و محیطی بوده است.

به‌طور کلی تغییرات EFP در برابر EF7 شامل موارد زیر است:

  • افزایش قدرت خودرو در حدود 5 تا 10 درصد
  • افزایش گشتاور خودرو از 215 نیوتن‌متر به 240 نیوتن‌متر
  • اضافه شدن سامانه CVVT به میل‌سوپاپ خروجی هوا
  • استفاده از منیفولد دود به‌صورت ورق‌کاری شده
  • استفاده از منیفولد هوا و قالپاق سوپاپ پلاستیکی به‌جای مدل آلمینیومی
  • الکتریکی شدن محرک دریچه هدرر و توربوشارژر جهت کاهش لگ در هنگام قرارگیری توربوشارژر در مدار
  • استفاده از رادیاتور جدید مجهز به منبع هواگیری خودکار
  • کاهش میانگین مصرف سوخت در شرایط مختلف در حدود 1 لیتر در هر 100 کیلومتر

چه خودروهایی با موتور EFP به بازار عرضه خواهند شد؟

بر اساس اطلاعات آماری دریافت شده از ایران خودرو به‌نظر می‌رسد ایران خودرو قصد دارد برای سال 1403 حدود 35 درصد از محصولات خود را به موتور EFP مجهز کند.

محصولاتی نظیر دنا جوانان، دنا پلاس اتومات، تارا اتومات و کراس اوور جدید ری را با موتور EF پلاس مجهز به نسل جدید توربوشارژر ایران خودرو به بازار عرضه خواهند شد.

جمع بندی

ایران خودرو در ارتقای موتور محبوب EF7 تا حد زیادی مطلوب عمل کرده است؛ اما از خودروسازان داخلی انتظار طراحی یک موتور جدید را داریم. چرا که به‌روزرسانی‌های صورت گرفته غالبا سطحی بوده و تفاوت چندانی را در رانندگی ایجاد نمی‌کنند. مهم‌ترین تغییر EF پلاس به اضافه شدن سامانه زمان‌بندی متغییر سوپاپ دود به‌علاوه تغییر قطعات فنی موتور می‌شود.

تغییرات صورت گرفته روی موتور EF7 سبب شده تا نسل جدید موتوری با راندمان بالاتر، استهلاک کمتر و مصرف سوخت پایین‌تری باشد.

تغییر قطعات اصلی موتور جدید سبب شده تا لوازم یدکی موتور EF7 برای موتور جدید قابل استفاده نباشد و احتمالا در ماه‌های ابتدایی عرضه خودروهای دارای پیشرانه جدید خریداران با مشکل پیدا کردن قطعات و مکانیک مواجه شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*