قابلیت گوشی پرچمدار سال آینده

قابلیت های شگفت انگیزی که گوشی های پرچمدار سال آینده ارائه خواهند داد

تراشه فوق‌العاده اسنپدراگون 8 نسل 3 قرار است ویژگی ها و قابلیت های جدید و جذابی را به گوشی های پرچمدار سال آینده اضافه کند. در ادامه برخی از این قابلیت‌ها را مرور خواهیم کرد.

با به پایان رسیدن رویداد Snapdragon Summit، سرانجام چشممان به جمال جدیدترین چیپست‌های پرچمدار کمپانی کوالکام، تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 روشن شد. دو کمپانی شیائومی و آنر نخستین برندهایی بودند که گوشی های جدید خود مجهز به این تراشه را رونمایی کردند. با این وجود اگر در ادامه سال 2023 یا در سال 2024 قصد خرید یک گوشی پرچمدار را داشته باشید، احتمالا از این تراشه‌ها در آن استفاده خواهد شد.

نسل قبلی تراشه‌های پرچمدار کوالکام، اسنپدراگون 8 نسل 2، چیپست بسیار قدرتمندی است و عملکرد فنی خیره‌کننده گوشی هایی چون گلکسی اس 23 اولترا، وان پلاس 11 و موتو اج پلاس گواهی بر این عملکرد خیره‌کننده هستند. این تراشه برای انجام پرجزئیات‌ترین بازی‌های روز ایده‌آل است و کارهای دیگری ثبت تصاویر بسیار باکیفیت و ضبط کردن ویدیوهای بسیار سنگین را به‌راحتی ممکن می‌سازد.

در عین حال، تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 در تمامی جنبه‌ها نسبت به نسل قبل پیشرفت کرده است. این چیپست در بخش پردازش و گرافیک، به‌طور متوسط بین 25 تا 30 درصد نسبت به Snapdragon 8 Gen. 2 پیشرفت داشته و مصرف انرژی 10 درصد بهینه‌تری دارد. در عین حال، آن چه چیپست جدید پرچمدار را به محصولی استثنایی تبدیل می‌کند، نه مشخصات فنی بهتر؛ بلکه قابلیت‌های جدید و منحصربفرد آن است.

بسیاری از قابلیت های شگفت انگیز گوشی های پرچمدار سال آینده که به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 مجهز می‌شوند، حول تصویربرداری و هوش مصنوعی در جریان است. کوالکام معتقد است ویژگی‌های جدید این تراشه و امکاناتی که ارائه می‌کنند، به‌زودی به‌طور گسترده توسط کاربران مورد استفاده قرار گرفته و تحسین خواهند شد.

در گجت نیوز بخوانید:

مقایسه اسنپدراگون 8 نسل 3 و A17 اپل ؛ بازی بزرگان!

در ادامه با هم نگاهی خواهیم داشت به تعدادی از ویژگی‌های منحصربفرد تراشه های Snapdragon 8 Gen. 3 که در اختیار پرچمداران سال آینده دنیای گوشی‌های اندرویدی قرار خواهند گرفت.

اسنپدراگون 8 نسل 3 چه قابلیت های جذابی به گوشی پرچمدار سال آینده شما خواهد افزود؟

همان‌طور که اشاره شد، هوش مصنوعی و عکسبرداری حرفه‌ای در محوریت قابلیت‌های اختصاصی تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 کوالکام قرار خواهند داشت. با این وجود آگاهی از آن‌ها خالی از لطف نیست.

افزودن هوش مصنوعی به همه چیز!

هوش مصنوعی

کوالکام جزو آن دسته کمپانی‌هایی‌ست که باور دارد آینده پردازش‌های کامپیوتری، چه در رایانه‌ها و چه گوشی های موبایل، از مسیر هوش مصنوعی عبور می‌کند. به همین جهت این کمپانی سرمایه‌گذاری عظیمی روی این فناوری انجام داده است. در همین زمینه، کوالکام بهینه‌سازی‌های فوق العاده‌ای را در زمینه AI ایجاد کرده تا قابلیت‌های هوش مصنوعی تراشه جدیدش را بیش از پیش در اختیار کاربران قرار دهد.

بنابراین اکنون همان‌طور که سازندگان کامپیوتر قادر به استفاده از مدل‌های مختلف AI هستند، گوشی‌سازان نیز می‌توانند از مدل‌های متعدد هوش مصنوعی در دنیا بهره برده و از آن‌ها در محصولاتشان استفاده کنند.

AI قرار است نقش پررنگی در آینده گوشی های موبایل داشته باشد و بسیاری قابلیت‌های این دستگاه‌ها، از جمله دوربین، در آینده به فناوری هوش مصنوعی وابسته خواهند بود. به همین جهت یکی از مدیران کوالکام در رویداد معرفی تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 اعلام کرد که به‌جای وابستگی به فضای ابری، کوالکام تلاش کرده که تا حد ممکن به فناوری‌های وابسته به هوش مصنوعی متکی باشد.

دلیل این امر البته بسیار واضح است! استفاده از هوش مصنوعی به‌جای فضای ابری نه تنها سرعت پردازش را افزیش داده و مدت زمان آن را کاهش می‌دهد؛ بلکه استفاده از آن را برای کاربران نیز جذاب خواهد ساخت. برخی از این قابلیت های جذابی که به‌زودی قرار است با هوش مصنوعی بهینه‌سازی شده و ارتقا یابند، تصویربرداری و شناسایی هستند که در ادامه با جزئیات بیشتر مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

تصویربرداری AI

قابلیت گوشی پرچمدار سال آینده

دو قابلیت جدیدی که گوشی های پرچمدار آینده مجهز به اسنپدراگون 8 نسل 3 به‌واسطه هوش مصنوعی به دست خواهند آورد، بسط دادن تصویر (Photo Expansion) و دید در شب (Night Vision) نام دارند که به‌ترتیب توسط Tetra AI و Visionary AI در این تراشه تعبیه خواهند شد.

قابلیت Photo Expansion به کاربران اجازه می‌دهد که تصویری را ثبت کنند و سپس با بهره‌گیری از هوش مصنوعی آن را بسط دهند. به بیان دیگر، تصویر ثبت شده توسط کاربر، از طریق هوش مصنوعی مولد (Generative AI) به تصویری بزرگتر با جزئیات جدید تبدیل خواهد شد. کوالکام دمویی از این قابلیت جذاب را برای علاقمندان به نمایش درآورده و امکان کار کردن با آن را در اختیار کاربران قرار داد.

نتایج تولید شده توسط هوش مصنوعی در اکثر مواقع، فوق‌العاده و در برخی اوقات نیز ناسازگار بودند. تصویر جدید تولید شده توسط AI در بسیاری مواقع با تصویر کوچکتر اصلی سازگاری کامل داشت و در مواردی هم کاملا متفاوت از آن بود. در عین حال، صرفنظر از دقت این فناوری، آن را می‌توان تکنیکی جذاب برای بهینه‌سازی تصاویر از طریق هوش مصنوعی دانست که می‌تواند به تصویربرداری جذاب‌تر و بهتر به کاربران کمک کند.

از طرف دیگر، قابلیت Night Vision هم همان‌طور که از نامش پیداست، برای ثبت ویدیو در نور بسیار کم کاربرد داشته و جزئیات بسیار مناسبی را حتی در تاریکی مطلق ثبت می‌کند. کوالکام برای نمایش توانایی این قابلیت، یک مجسمه را درون یک جعبه بسته قرار داد و گوشی مجهز به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 را از درون سوراخی به درون جعبه هدایت کرد و با آن در تاریکی مطلق اقدام به فیلمبرداری از مجسمه نمود.

مقایسه نتیجه کار با ویدیوهای ثبت شده توسط آیفون 15 در شرایط مشابه حاکی از این بود که با وجود ثبت ویدیویی تمام‌رنگی توسط تراشه جدید اسنپدراگون، جزئیات ثبت شده توسط آن محدود بوده و نویز نسبتا زیادی در ویدیوها مشاهده می‌شد. کوالکام البته ادعا کرده که این سیستم ضبط ویدیو در صورتی که به همراه فناوری‌های پردازش سیگنال و پساتولید به کار رود، می‌تواند به تولید ویدیوهای بسیاری جذاب و باکیفیتی منجر شود.

هوش مصنوعی برای شناسایی سوژه‌های مختلف

قابلیت گوشی پرچمدار سال آینده

دیگر قابلیت جذابی که گوشی های پرچمدار سال آینده اندرویدی از آن بهره‌مند خواهند شد، ویژگی تشخیص دستکاری شدن تصاویر است! برای دستیابی به این مهم، کوالکام با کمپانی Truepic همکاری نزدیکی داشته است. Truepic در حوزه تشخیص اصالت تصاویر فعالیت کرده و تاریخچه تغییرات اعمال شده در تصاویر به کمک AI را در فراداده (متادیتا) تصاویر ثبت می‌کند.

به این ترتیب می‌توان به‌راحتی متوجه شد که کدام تصاویر گوشی یا تبلت ما قبلا توسط هوش مصنوعی دستکاری شده‌اند! فرآیند کار به این صورت است که هرگونه تغییر ایجاد شده در تصاویر توسط هوش مصنوعی توسط Truepic شناسایی و ردیابی می‌شود. بنابراین می‌توان به‌طور دقیق متوجه شد چه بخش‌هایی از تصاویر توسط چه نرم افزار یا هوش مصنوعی بخصوصی دستکاری شده‌اند!

البته باید توجه داشت که هر دو قابلیت هوش مصنوعی مورد اشاره در بالا، برای این که به‌طور مناسب اجرا شوند، نیازمند کسب اجازه و اخذ لیسانس نرم افزاری هستند. بنابراین هیچ تضمینی نیست که این قابلیت‌ها در آینده در تمامی گوشی های موبایل مجهز به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 قابل دسترسی باشند. به این ترتیب اگر کمپانی سازنده گوشی شما به‌منظور کاهش هزینه تمام شده دستگاه، امتیاز استفاده از نرم افزارهای مرتبط با هوش مصنوعی را خریداری نکند، طبیعتا شما قادر به استفاده از آن‌ها نخواهید بود.

تغییرات ایجاد شده در پردازشگر سیگنال تصویری

سیگنال پردازش تصویر اسنپدراگون 8 نسل 3

به ادعای کوالکام، پردازشگر سیگنال تصویری (ISP) در تراشه پرچمدار آتی این کمپانی با سه پیشرفت عمده روبرو خواهد شد. نخستین مورد امکان بهینه‌سازی و تنظیم برخی بخش‌های تصاویر ثبت شده در فرآیند پساپردازش (Post-Processing) است. بنابراین ISP به‌طور خودکار اقدام به دستکاری قسمت‌هایی از تصویر می‌کند تا خروجی نهایی کامل‌تر و چشم‌نوازتر به نظر برسد.

به‌عنوان مثال، زمانی که پردازشگر سیگنال قسمتی از تصویر را به‌عنوان «مو» تشخیص دهد، به‌طور خودکار کنتراست را افزایش می‌دهد تا جلوه بهتری به مو ببخشد. به‌طور مشابه، تشخیص قسمتی از تصویر به‌عنوان «پوست» باعث خواهد شد که میزان وضوح تصویر دستکاری شود تا تصویر خروجی جلوه بهتری داشته باشد.

دیگر قابلیت جدید تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 در بخش تصویربرداری، پردازشگر تصویری سه‌گانه است که از طریق آن می‌توان سه ویدیو همزمان را به کمک گوشی ضبط کرد. این کار البته پیش‌تر هم قابل انجام بود. با این وجود تنها دو دوربین قابلیت ضبط ویدیوهای با ویژگی‌های خاصی نظیر HDR را داشتند. امسال اما تمامی دوربین‌ها عملکردی «متقارن» خواهند داشت؛ به این معنا که هرسه آن‌ها قادر خواهند بود ویدیوهایی با کیفیت یکسان ضبط کنند. این قابلیت سطح جدیدی از انعطاف پذیری را به دوربین گوشی های پرچمدار جدید خواهد آورد.

همچنین سومین قابلیت جذابی که تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 به گوشی های پرچمدار سال آینده خواهد آورد، دو دوربین همیشه فعال است. به این ترتیب، دو دوربین از گوشی های پریمیوم سال آینده به‌طور دائمی به اسکن محیط مشغول بوده و قادرند در هر لحظه اطلاعات را دریافت کنند.

در گذشته، تنها یک دوربین گوشی های موبایل از قابلیت فعال بودن دائمی برخوردار بود. این دوربین معمولا دوربین سلفی دستگاه بود که برای احراز هویت فیزیکی و آنلاک کردن دستگاه مورد استفاده قرار می‌گرفت. با این حال، فعال بودن همزمان دو دوربین باعث می‌شود که کاربری‌های جدیدی در اختیار کاربران گوشی های گرانقیمت اندرویدی سال 2024 قرار گیرد. به‌عنوان مثال، کاربران گوشی های موبایل می‌توانند به‌طور همزمان از دوربین سلفی برای آنلاک کردن دستگاه استفاده کرده و کد QR یک محصول را نیز اسکن نمایند.

همچنین بخوانید:

این گوشی های جذاب از نعمتی به نام پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۳ بهره‌مند خواهند بود

اسنپدراگون 8 نسل 3 تنها سورپرایز کوالکام برای گوشی های موبایل سال 2024 نیست!

تراشه کوالکام

همان‌طور که مشاهده کردید تمرکز اصلی کوالکام در طراحی و ساخت تراشه Snapdragon 8 Gen. 3 روی هوش مصنوعی و قابلیت‌های تصویربرداری پرچمداران سال آینده بود. البته به جز این قابلیت‌های جذاب، افزایش سرعت و کارآیی به همراه مصرف انرژی بهینه‌تر هم از جمله ویژگی‌هایی هستند که می‌توان از چیپست پرچمدار کوالکام انتظار داشت.

با این وجود، شگفتی‌سازی کوالکام در سال 2024 به اینجا ختم نمی‌شود؛ چرا که این کمپانی به‌طور رسمی تایید کرد که پردازنده‌های اوریون به کار رفته در پردازنده کامپیوتری اسنپدراگون X Elite نیز در سال 2024 به گوشی های موبایل خواهند آمد! این تراشه‌ها در حال حاضر عملکردی هم‌تراز با بهترین تراشه‌های اینتل و AMD به کار رفته در لپ تاپ‌های ویندوزی دارند و تعبیه آن‌ها در گوشی های موبایل می‌تواند خبر بسیار جذابی برای علاقمندان باشد.

البته موانع و چالش‌های زیادی در این مسیر وجود خواهند داشت. با این حال به نظر می‌رسد کوالکام قصد دارد سال 2024 را به سالی رویایی برای کسب و کارش تبدیل کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*