ارزش توییتر

از زمان ورود ایلان ماسک به توییتر، ارزش این شبکه اجتماعی از نصف هم کمتر شده است

ارزش شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق)، از زمان تصاحب آن توسط ایلان ماسک، کاهش عجیبی را تجربه کرده است. اما علت چیست؟

شبکه اجتماعی ایکس که پیشتر با نام توییتر شناخته می‌شد، پس از خرید ایلان ماسک در اکتبر 2022، دستخوش دگرگونی قابل توجهی شد. ماسک این پلتفرم را با مبلغ هنگفت 44 میلیارد دلار خریداری کرد، اما ارزش شرکت از آن زمان تاکنون به 19 میلیارد دلار سقوط کرده است. کاهش شدید ارزش شرکت، با اعطای سهام به کارکنان X افشا شد.

برخلاف قیمت خرید 54.20 دلاری ماسک به ازای هر سهم، نرخ سهام واگذار شده به کارکنان، به ازای هر سهم 45 دلار ارزش دارد. این کمک هزینه در قالب سهام محدود (RSUs) عرضه شده‌اند که یک روش متداول برای جبران ضرر سهام شرکت است. البته کارکنان فوراً این سهام را دریافت نمی‌کنند، بلکه در یک دوره سه تا پنج ساله به آنها واگذار می‌شوند. پس از اعطای سهام، کارمندان این اختیار را دارند که آنها را بفروشند یا نگه دارند.

اما موردی که تا حدودی گیج کننده باقی می ماند این است که چرا قیمت سهام به اندازه ارزش شرکت کلی شرکت ایکس دستخوش کاهش چشمگیر نشده است. گزارش‌ها حاکی از آن هستند که تغییرات ایجاد شده در تعداد سهام موجود ایکس ممکن است در این امر نقش داشته باشد و هیئت مدیره ارزش بازار منصفانه هر سهم را بر اساس عوامل مختلف از جمله مقررات مالیاتی تعیین می‌کند. ناگفته نماند که ایلان ماسک به عنوان رئیس این پلتفرم فعالیت می‌کند و هنوز اقدامی برای تشکیل هیئت مدیره رسمی انجام نداده است.

ارزش توییتر

پیش از این افشا، کارمندان ایکس در مورد ارزش گذاری شرکت پس از واگذاری به ماسک، بی اطلاع مانده بودند. با این حال، افشای اخیر قیمت سهام شرکت، وضعیت را روشن کرده و نشان می‌دهد که ارزش گذاری اولیه 20 میلیارد دلاری ماسک ممکن است بیش از حد خوش بینانه بوده باشد. جالب اینکه با وجود افت سهام شرکت ایکس، برخی از سرمایه‌گذاران هنوز هم آن را بالاتر از ارزش واقعی خود می‌دانند. حتی ایلان ماسک نیز اعتراف کرده که ارزش توییتر را در ارتباط گذشته با کارمندان بیش از حد برآورد کرده است و از این وضعیت به عنوان یک «استارتاپ معکوس» یاد می‌کند.

ارزش توییتر، بازیچه تصمیمات ایلان ماسک 

تحت رهبری ماسک، شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) تغییرات اساسی را تجربه کرد، به طوری که بیش از 80 درصد از نیروی کار آن (تقریباً 6000 از 7500 کارمند) در سال گذشته از سمت خود برکنار شدند. این تحول منجر به تغییرات ساختاری قابل توجه در شرکت شد. ماسک هم‌چنین روند تأیید پلتفرم و قوانین نظارت بر محتوا را نیز اصلاح کرد.

علاوه بر این، ماسک از چشم انداز خود برای تبدیل شدن ایکس به یک «اپلیکیشن همه‌کاره» خبر داده که از طریق ویژگی‌هایی مانند خرید، پرداخت، تماس صوتی و تصویری، خدمات استخدام و خبررسانی به درآمدزایی می‌پردازد. او قصد دارد ایکس را برای رقابت مستقیم با پلتفرم‌هایی نظیر یوتیوب و لینکدین آماده کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*