ویروس کرونا مغز را آلوده می‌کند

ویروس کرونا مغز را آلوده می‌کند

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که ویروس کرونا می‌تواند باعث آلوده کردن مغز شود. آیا این می‌تواند جهان زامبی‌ها را به‌واقعیت تبدیل کند؟

علیرغم اینکه چندین سال از ظهور ویروس SARS-CoV-2 که پایه و ریشه ویروس کرونا (یا کووید-۱۹) است می‌گرد، اما هنوز هم سوالات بی‌شماری نسبت به این ویروس وجود دارد. به‌طور مثال محققان می‌دانند که ویروس کرونا می‌تواند علائم عصبی کوتاه مدت و دراز مدتی داشته باشد؛ ولی هنوز نمی‌دانیم که آیا این علائم به‌خاطر آلوده کردن مغز توسط ویروس کرونا است یا آنکه یک التهاب ساده در بدن است.

یافته‌ها در مورد این ویروس کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. به‌طور مثال یک مطالعه اثرگذاری مستقیم SARS-CoV-2 روی مغز را نشان می‌دهد، در حالی که مطالعه‌ای دیگر اثرات التهاب در بدن را نشان می‌دهد. اما بررسی روی حیوانات نشان می‌دهد که این ویروس می‌تواند مستقیما به مغز نفوذ کرده و آن را آلوده کند.

در این مطالعه که توسط دانشمندان انستیتو پاستور فرانسه و دانشگاه پاریس سیته انجام شده، آ‌ن‌ها می‌خواهند بدانند که چگونه این ویروس به‌واسطه سیستم بویایی بدن وارد مغز فرد بیمار می‌شود، احتمال ورود آن به مغز چقدر است و آیا اینکه فرد بیمار حس بویایی خودش را از دست می‌دهد، نشان‌دهنده اثرگذاری ویروس روی مغز است یا خیر؟

ویروس کرونا مغز را آلوده می‌کند

در این مدل، محققان ویروس اصلی SARS-CoV-2 را وارد بدن یک همستر کرده‌اند و سپس آن را با سویه‌های مختلفی که طی این چند سال به‌وجود آمده مثل گاما، دلتا و امیکرون مقایسه کردند. این مطالعات نشان می‌دهند که شدت بیماری در سویه امیکرون ویروس کرونا کاهش پیدا کرده است. اما در عین حال تمامی سویه‌ها ویژگی‌های عصبی تهاجمی مشابهی با یکدیگر دارند و نواحی بویایی مغز را بدون علائم آنوسمی آلوده می‌کنند.

گیلرمو دیاز، رهبر این پروژه تحقیقاتی می‌گوید:

این مطالعه نشان می‌دهد که آنوسمی یا علائم از دست دادن حس بویایی با عفونت عصبی ارتباطی با یکدیگر ندارند. ویروس کرونا می تواند از طریق برآمدگی‌های ریز سلول‌های آکسون، در میان نورون‌ها به حرکت بپردازد.

ما در مرحله بعدی پروژه می‌خواهیم بفهمیم که آیا این ویروس می‌تواند در مغز اتفاقات بدتری از عفونت داشته باشد و آیا می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مثل افسردگی و مه مغزی شود؟

آیا دنیای زامبی‌ها به واقعیت تبدیل می‌شود

حالا سوال اینجاست که اگر ویروس کرونا پیشرفته‌تر شود و اثرات بیشتری روی مغز بگذارد و آن را آلوده کند، می‌توان انسان‌ها را به زامبی تبدیل کرده و فیلم‌های علمی-تخیلی را به واقعیت تبدیل کند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*