نظر ایلان ماسک: هوش مصنوعی نابودی مشاغل جهان

ایلان ماسک: هوش مصنوعی تمام مشاغل را نابود می‌کند

ایلان ماسک معتقد است که هوش مصنوعی می‌تواند تمام مشاغل دنیا را نابود کند. به‌همین خاطر برای استفاده از آن باید قوانینی را وضع کرد.

پیشرفت‌هایی که در حوزه هوش مصنوعی حاصل شده باعث بروز نگرانی‌های جدی نسبت به از بین رفتن مشاغل انسانی شده است. ایلان ماسک‌، مدیرعامل تسلا به‌همراه ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا در حاشیه اجلاس «ایمنی هوش مصنوعی» نیز در مورد این موضوع صحبت‌هایی را مطرح کرده‌اند. این اجلاس با حضور بیش از ۱۰۰ چهره تأثیرگذار جهان از جمله سیاست‌مداران، معلمان و پیشروان حوزه تکنولوژی برای بحث در مورد پیامدهای هوش مصنوعی برگزار شده است.

این افراد در گردهمایی خود می‌خواهند بفهمند که چگونه می‌توان با استفاده از یک تکنولوژی جدید، نحوه کار شرکت‌ها، جوامع و اقتصاد را تغییر داد. البته باید این کار با نظارت دقیقی صورت بگیرد تا جامعه مطمئن شود به‌درستی از آن استفاده می‌شود.

آیا هوش مصنوعی واقعا جایگزین کارمندان می‌شود؟

ماسک به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین افراد جهان که صاحب شرکت‌های بزرگی همچون اسپیس ایکس، تسلا و OpenAi است، سخنران اصلی این مراسم نیز بود. ماسک با «فناق‌افکن‌نیروی تاریخ» نامیدن هوش مصنوعی عنوان کرد:

ما چیزی را برای نخستین بار در جهان خواهیم داشت که حتی از باهوش‌ترین انسان‌ها نیز باهوش‌تر است. کار به جایی خواهد رسید که دیگر به هیچ کارمندی نیازی نخواهد بود. اگر هم بخواهید شغلی داشته باشید، آن برای دلگرمی خودتان خواهد بود؛ وگرنه هوش مصنوعی می‌تواند از پس تمام کارها برآید.

نمی‌دانم که این باعث راحتی مردم خواهد شد یا ناراحتی آن‌ها…

نظر ایلان ماسک: هوش مصنوعی نابودی مشاغل جهان

نظر ایلان ماسک در مورد نابودی مشاغل توسط هوش مصنوعی

بعد از گفتن این حرف‌ها ریشی سوناک و حاضرین در سالن می‌خندند. اما نه از روی شادی، بلکه خنده‌ای عصبی که پیامد نابود شدن مشاغل توسط هوش مصنوعی است. مدت‌هاست که این بحث بین مردم وجود دارد. باور عموم بر این است که هوش مصنوعی می‌تواند تمام وظایف و فرآیندها را خودکار کند که این به‌منزله تغییر در بازار کار است. در حالی که هوش مصنوعی پتانسیل جایگزین شدن با برخی از مشاغل به‌صورت کامل را دارد، اما در واقع هوش مصنوعی می‌تواند باعث بهبود کارها در مشاغل مختلف شود.

ایلان ماسک همچنین اضافه کرد که سرعت توسعه هوش مصنوعی سریع‌تر از هر فناوری دیگری که در تاریخ وجود دارد است. هر ساله توانایی‌های آن می‌تواند ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر شود. ماسک می‌گوید که نرم افزارهای عمومی هوش مصنوعی نمی‌توانند خطری برای بشریت داشته باشند. خطر اصلی در واقع ابَر هوش دیجیتال است که دولت‌ها باید از مردم در برابر آن محافظت کنند. هوش مصنوعی موارد استفاده مفیدی دارد، اما این بدان معنا نیست که نمی‌تواند جامعه را به تباهی بکشد. بنابراین باید مقررات خوبی برای استفاده از آن وضع شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*