عکس تلسکوپ هابل از سیاره مشتری

خیره‌کننده‌ترین عکس تلسکوپ هابل از سیاره مشتری

ناسا یک عکس فرابنفش بی‌نظیر از سیاره مشتری منتشر کرد که به‌وسیله تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است. چهره‌ی خوش‌رنگ این غول گازی را تماشا کنید.

به‌مناسبت مقابله سیاره مشتری با خورشید، ناسا عکس جدید تلسکوپ هابل از سیاره مشتری را با علاقه‌مندان به اشتراک گذاشت. این رویداد نجومی وقتی رخ می‌دهد که یک سیاره از منظر ناظر زمینی، در نقطه مقابل خورشید در آسمان قرار بگیرد (یعنی 180 درجه اختلاف موقعیت مکانی).

در این عکس، طوفان عظیم سیاره مشتری را که به لکه سرخ بزرگ معروف است هم می‌بینیم. قطر این لکه طوفانی، به 16 هزار کیلومتر می‌رسد؛ یعنی حدود 1.3 برابر قطر زمین!

این طوفان، مولد بادهایی با سرعت 500 کیلومتر بر ساعت است؛ چنان قدرتمند که می‌تواند طوفان‌های کوچک‌تر شکل گرفته در آسمان سیاره را متلاشی کند.

از سال 1830 این طوفان تحت نظر گرفته شده و گمان می‌رود که از حدود 350 سال پیش، در سیاره مشتری وجود داشته است. البته به‌نظر می‌رسد در سال‌های اخیر، کمی کوچک‌تر شده باشد.

به‌گفته‌ی محققان، با وجود آنکه این طوفان از نگاه ما قرمز رنگ است، در عکس فرابنفش گرفته شده توسط هابل، تیره‌تر دیده می‌شود. علت این اختلاف رنگ، جذب نور توسط ذرات بخار پرارتفاع در این طول موج است. بخارهای پرتلاطم و متمایل به قرمز نواحی قطبی مشتری، مقدار کمتری از این نور را جذب می‌کنند؛ احتمالا به‌علت تفاوت در ارتفاع، اندازه و ترکیب شیمیایی ذرات!

دانشمندان قصد دارند با استفاده از داده‌های هابل، یک نقشه سه‌بعدی کامل از ساختار ابرها در اتمسفر سیاره مشتری ترسیم کنند؛ چرا که این تلسکوپ، سابقه‌ای طولانی در رصد غول گازی منظومه ما دارد. از برخورد سیارک Shoemaker-Levy 9 تا تعقیب طوفان‌های مشتری، هابل دهه‌هاست که چشم از این سیاره برنداشته و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار اخترشناسان قرار داده است.

ناگفته نماند که عکس جدید هابل از سیاره مشتری، حاصل اِعمال اکسپوژرهای مجزا در طیف نور فرابنفش با دوربین میدان وسیع 3 یا WFC3 این تلسکوپ است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*