هشدار اسکرین شات گرفتن در اینستاگرام

اگر از اینستاگرام کسی اسکرین شات بگیریم متوجه می‌شود؟

اگر می‌خواهید از محتوای کسی در اینستاگرام اسکرین شات بگیرید بدون آنکه آن فرد مطلع شود، روش‌هایی که در این جا ارائه کرده‌ایم را دنبال کنید.

در بیشتر برنامه‌های اجتماعی وقتی از مکالمه‌ای اسکرین شات می‌گیریم، کسی متوجه نمی‌شود. برنامه اسنپ چت شاید تنها موردی باشد که این ویژگی را در اولویت قرار داده است. اینستاگرام نیز حالت مشابهی دارد، اما فقط در حالت Vanish (ناپدید شونده) کار می‌کند. از آنجا که بسیاری از کاربران احساس خوبی با اسکرین شات گرفتن از صفحه چت‌هایشان ندارند، این می‌تواند ویژگی بسیار خوبی برای حفظ حریم خصوصی آن‌ها باشد.

البته توجه داشته باشید که هنگام فعال کردن حالت پرواز گوشی، این هشدار دهنده کار نخواهد کرد. بنابراین همچنان راهی برای متوجه نشدن کاربر از گرفتن اسکرین شات وجود دارد. ما در اینجا به شما هرآنچه لازم است از هشدار دهنده اسکرین شات در اینستاگرام بدانید را خواهیم گفت.

آیا واقعا کاربران اینستاگرام متوجه اسکرین شات گرفتن می‌شوند؟

در یک کلام می‌توان گفت: خیر! کاربران نمی‌فهمند که شما از چت‌های دایرکت، استوری اینستاگرام یا اطلاعات پروفایل آن‌ها اسکرین شات گرفته‌اید. در صورت گرفتن اسکرین شات در حالت Vanish آن‌ها فقط یک اعلان دریافت خواهند کرد.

Vanish مود به شما امکان ارسال تکست‌ها، ویدیوها و تصاویر خصوصی را می‌دهد که از پس دریافت و باز کردن آن‌ها توسط فرد گیرنده، آن محتوا ناپدید می‌شود. برای فعال کردن این حالت بایستی صفحه چت را از پایین به بالا بکشید. اگر شخص مقابل آن را فعال کرده باشد، نمی‌توانید آن را خاموش کنید یا آن چت‌ها را با دوستان خود در دیگر پلفترم‌های رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

در این صورت وقتی از صفحه عکس می‌گیرید، یک پیام درون خطی با این عبارت ظاهر می‌شود: «شما اسکرین شات گرفته‌اید». اگر فرد دیگری از صفحه عکس بگیرد این پیام به صورت «[نام کاربری] یک اسکرین شات گرفته است» نمایش داده می‌شود. وقتی یک عکس ناپدید شونده می‌گیرید، یک دایره نقطه دار در کنار آن ظاهر می‌شود که هر دو طرف چت می‌توانند آن را ببینند.

گاهی اوقات، دایره کناری ظاهر نمی‌شود و به جای آن یک اعلان پیام جدید دریافت می‌کنید، اگر چت را باز کنید، هیچ متنی از آن‌ها نمی‌بینید. این می‌تواند نشانه‌ی آن باید که شخصی اسکرین شات گرفته است. شاید طرف مقابل نتواند کاری که انجام شده را گزارش کند، اما می‌تواند اکانت شخصی که اسکرین شات گرفته را بلاک یا محدود کند.

وقتی اکانتی محدود شود دیگر نمی‌تواند ببیند که آن فرد چه زمانی آنلاین شده یا متن ارسال شده را خوانده است. بدتر از آن، پیام ارسال شده توسط فردی که محدود می‌شود، به قسمت Message Requests می‌رود تا زمانی که آن را تایید کنید. این تب معمولا برای فیلتر کردن پیام‌های ناشناس یا فرستنده‌های ناشناس است.

اینستاگرام راهی برای محدود سازی اسکرین شات ها ارائه نکرده و شما می‌توانید هر زمان که خواستید از اطلاعات افراد در این پلتفرم عکس بگیرید. با این حال، افراد دیگر هم می‌توانند بدون اطلاعتان همین کار با شما بکنند. پس بهتر است قبل از ارسال هر پیام یا محتوایی به دیگران، اول آن را مرور کنید، به ویژه اگر محتوای حساس و مهمی باشد.

نحوه اسکرین شات گرفتن مخفیانه در حالت Vanish مود اینستاگرام

ممکن است شخصی شما را تهدید کرده یا آزار بدهد و شما برای تهیه گزارش بدون اینکه او بفهمد به شواهد و مدارکی نیاز داشته باشید. برای مثال، شاید بخواهید دروغ فردی را افشا کنید، برای این کار باید حالت پرواز گوشی را روشن کنید، زیرا این کار اتصال به اینترنت را در گوشی شما قطع می‌کند. از آنجا که برنامه برای شناسایی و گزارش اسکرین شات‌ها باید به اینترنت متصل باشد، نمی‌تواند آن را به طرف مقابل منتقل کند.

بسیاری از آموزش‌های آنلاین به شما توصیه می‌کنند که از برنامه تحت وب استفاده کنید، زیرا آن‌ها از ونیش مود پشتیبانی نمی‌کنند. اگر از طریق مرورگر کامپیوتر خود به اینستاگرام‌تان دسترسی داشته باشید، پیام‌ها و محتواهایی که در برنامه رد و بدل می‌کنید ناپدید می‌شوند. گزینه‌های جایگزینی برای این کار وجود دارد، مثل ضبط ویدیو از صفحه گوشی و یا استفاده از دوربین گوشی دیگری برای عکس گرفتن از آن محتوا.

گرفتن اسکرین شات مخفی از اینستاگرام با گوشی‌ و تبلت‌های اندرویدی

۱- با دو انگشت خود صفحه گوشی را از بالا به پایین بکشید. با این کار پنل اعلان‌ها به طور کامل باز می‌شود.

۲- روی Airplane mode ضربه زده و آن را روشن کنید.

۳- اپلیکیشن اینستاگرام را باز کنید.

۴- از منوی هوم، روی نماد Messenger یا صفحه کاغذی در گوشه سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید تا چت‌های خود را ببینید.

۵- یک چت را باز کرده و از آن اسکرین شات بگیرید.

اینستاگرام پس از خاموش کردن حالت پرواز اقدامات شما را شناسایی نمی‌کند، اما اگر مطمئن نیستید قبل از اتصال مجدد به اینترنت برنامه اینستاگرام را به طور کامل ببندید.

گرفتن اسکرین شات پنهانی در اینستاگرام با آیفون یا آیپد

۱- گوشه سمت راست بالای صفحه را از بالا به پایین بکشید تا کنترل سنتر باز شود.

۲- روی آیکون airplane mode ضربه بزنید تا حالت پرواز روشن شود.

۳- اینستاگرام را باز کنید و در گوشه سمت راست بالای صفحه روی آیکون Messenger یا صفحه کاغذ ضربه بزنید.

۴- یک صفحه چت را باز کرده و از آن اسکرین شات بگیرید.

گرفتن اسکرین شات پنهانی با دستگاه‌های دیگر

برای گرفتن اسکرین شات از چت‌های اینستاگرام در حالت Vanish می‌توان از دوربین یک دستگاه دیگر استفاده کرد. به این ترتیب دیگر اینستاگرام به طرف مقابل اطلاع نمی‌دهد که اسکرین شات گرفته شده است، زیرا سیستم اعلان آن به طور مستقل از هر دستگاه دیگر عمل می‌کند. دوربین یک گوشی یا تبلت دیگر را باز کنید، سپس صفحه چت گوشی خود را مقابل آن گرفته و از آن عکس بگیرید.

گرفتن اسکرین شات پنهانی با استفاده از ضبط صفحه نمایش

روش دیگری که برای گرفتن اسکرین شات در اینستاگرام می‌توان بکار برد ضبط ویدیو از صفحه نمایش گوشی است. اگر سیستم عامل گوشی شما اندروید ۱۱ به بعد است، قطعا این قابلیت در گوشی شما وجود دارد. اما ممکن با توجه به مناطق مختلف و مدل دستگاه این ویژگی متفاوت باشد. اگر آن را پیدا نمی‌کنید، یک اپلیکیشن متفرقه برای انجام این کار از گوگل پلی استور یا اپ استور اپل دانلود کنید. اگر بخواهید می‌توانید به جای ثبت یک فایل JPG یا PNG میتوانید چت مورد نظر را به صورت ویدیو ضبط کنید.

احترام متقابل به حریم خصوصی

گرچه گرفتن اسکرین شات از مکالمات برای مرجع شخصی ممکن است مفید باشد، اما با این حال احترام به حریم خصوصی افراد امر بسیار مهمی است. دستورالعمل‌های پلتفرم مربوط به اطلاعات کاربران را دنبال کنید یا قبل از گرفتن اسکرین شات در مواقع لزوم از طرف مقابل اجازه بگیرید. با این کار از عواقب قانونی و غیرفعال شدن حساب اینستاگرام خود جلوگیری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

قابلیت جدید اینستاگرام، تصاویر شما را استیکر می‌کند

اگر نگران این هستید که کسی در پروفایل شخصی اینستاگرام شما فضولی کند، نمی‌توانید مانع اسکرین شات گرفتن او شوید. اما می‌توانید مواردی که آن‌ها می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند را محدود کنید، به عنوان مثال، پنهان کردن لایک‌های پست‌هایتان، بلاک کردن کامنت‌ها، محدود کردن برخی از کلمات و سایر تنظیمات حریم خصوصی را از طریق تنظیمات انجام دهید.