کشف اکسیژن در سیاره زهره

کشف اکسیژن در سیاره زهره دانشمندان را حیرت زده کرده است

محققان آلمانی برای نخستین بار در سمت رو سیاره زهره اکسیژن کشف کرده‌اند. آیا زهره، مقصد بعدی انسان برای زندگی است؟

براساس یافته‌های جدید و مدل‌های نظری، در جو سیاره زهره اکسیژن اتمی یافت شده است. گروهی از محققان که هاینز-ویلهلم هوبرز فیزیکدان مرکز هوافضای آلمان در راس آن قرار دارد، معتقدند که این کشف جدید می‌تواند بینش کاملا متفاوتی از سطح این سیاره را برای بشر به‌وجود بیاورد.

بیشتر بخوانید:

حیات در سیاره زهره جریان دارد!

سیاره زهره شباهت‌هایی با کره زمین دارد که همین باعث جذابیتش برای محققان می‌شود؛ اما در عین حال ویژگی‌های جهنمی آن هم قابل چشم‌پوشی نیست. در حالی که جرم این سیاره شبیه زمین است، اما سطح آن هیچ شباهتی با زهره ندارد. به‌طور مثال روی سطح زمین شاهد حیات و سرسبزی هستیم، در آن سو ابرهایی از دی‌اکسید کربن روی سیاره زهره را پوشانده‌اند که دمای جهنمی ۴۶۴ درجه سانتی‌گرادی را در آنجا به‌وجود آورده است.

کشف اکسیژن در سیاره زهره

ابرهای سهمگین دی‌اکسید کربن باعث بارش باران‌های اسیدی می‌شوند و بادهای وحشتناکی با سرعت ۷۰۰ کیلومتر بر ساعت در‌ سطح زهره می‌وزد. این درحالیست که سهمگین‌ترین طوفان‌های روی کره زمین حداکثر سرعت حدود ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت دارند.

مشخص نیست با توجه به شباهت‌های جرم این دو سیاره، چگونه این دو اینقدر از یکدیگر متفاوت هستند. محققان می‌خواهند بدانند که آیا زهره در ابتدا شبیه به زمین بوده و به مرور زمان تغییر پیدا کرده، یا آنکه از همان ابتدای خلقت به‌همین شکل بوده است. بررسی و آشنایی با جو سیاره زهره می‌تواند اطلاعاتی از تاریخچه آن را به ما بدهد. یکی از بهترین راه‌های آشنایی با آن، مطالعه روی سطح اکسیژن است.

در ارتفاعات زمین، اکسیژن اتمی وجود دارد. در واقع فوتون‌های خورشیدی با شکستن O2 جو زمین باعث تولید اکسیژن اتمی می‌شوند. همین فرآیند می‌تواند در زهره نیز رخ دهد. تابش نور خورشید به CO2 در سیاره زهره باعث تبدیل مولکول‌ها به اکسیژن اتمی و مونوکسید کربن می‌شوند. اما زمانی که این اکسیژن به طرف تاریک زهره حرکت می‌کند، به دی‌اکسید کربن تبدیل خواهد شد و این درخششی را روی طرف شب سیاره ایجاد می‌کند. با این حال تا به امروز این فرآیند در سمت رو زهره دیده نشده بود.

گروه محققان آلمانی برای کشف اکسیژن در سمت روز سیاره زهره از داده‌های رصدخانه استراتوسفری اخترشناسی فروسرخ استفاده کرده‌اند. ماهواره مورد استفاده از ۱۷ نقطه بخش روز و شب سیاره زهره عکسبرداری کرده که در تمام آن‌ها اکسیژن اتمی یافت می‌شود و غلظت آن در ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری به بالاترین سطح می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

انسان باید برای اولین بار به سیاره زهره برود نه مریخ

به‌زودی اطلاعات سودمندی در مورد چگونگی شکلیری و وضعیت واقعی سطح سیاره ژهره به‌دست خواهد آمد. این کشف جدید، پایه‌گذار اتفاقات مثبتی در حوزه نجوم به‌شمار می‌رود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*