سیاره زهره

حیات در سیاره زهره جریان دارد!

با این که دانشمندان در حال تلاش برای پیدا کردن حیات در سیاره مریخ هستند، یک ستاره‌شناس شناخته شده اظهار نظر عجیبی درباره حیات در یکی از عجیب‌ترین سیاره‌های منظومه شمسی داشته است! او باور دارد حیات در زهره جریان دارد!

در جهان علم غیرممکن زیادی وجود دارند و تا پیش از امروز، وجود حیات در سیاره زهره به عنوان یکی از این غیرممکن‌ها شناخته می‌شد. با این حال یک ستاره‌شناس اظهار نظر عجیبی درباره وجود حیات در این سیاره داشته که باعث بحث‌های بسیاری شده است.

پیش از پرداختن به اظهار نظرات ستاره‌شناس شناخته شده جین گریوز، بهتر است کمی بیشتر راجع به سیاره زهره و شرایطی که در آن‌جا حکم‌فرما است صحبت کنیم. این سیاره از جنس سنگ و با اندازه و جرمی مشابه زمین ماست و دارای جو ناچیزی از دی اکسید کربن و نیتروژن است. سطح زهره پر از کوهستان‌ها و دره‌های عمیق است. دمای ۴۵۰ درجه‌ای این سیاره باعث شده تا پیش از این کمتر کسی راجع به احتمال وجود حیات در این سیاره فکر کند. خوب است بدانید در شب، دمای زهره کاهش چشمگیری دارد و به ۱۲۰ درجه سلیسیوس می‌رسد.

ماجرای حیات در زهره چیست؟

جین گریوز، سرپرست تیم دانشمندان دانشگاه کاردیف سیتی در کشور ولز است و مدعی وجود بیگانگان در زهره شده است. او توانسته فسفین را در سطوح عمیق‌تری از زهره کشف کند و به همین دلیل باور دارد احتمال وجود حیات در زهره بسیار بالا است. نکته قابل توجه این است که اظهار نظر این دانشمند،‌ صرفا یک اظهار نظر توییتری نبوده و او این ادعا را در نشست ملی نجوم انجمن سلطنتی کاردیف سیتی بیان کرده است.

حیات در زهره

سیاره زهره و زمین از نظر حجمی شباهت‌هایی به یکدیگر دارند و با کشف حیات در زهره، این دو سیاره تفاهمی تازه با هم پیدا کرده‌اند!

بررسی شرایط سیاره زهره به‌دلیل دمای بالایش به شدت سخت است و بررسی‌های گسترده‌ای روی این سیاره صورت نگرفته است. با این حال در سال ۲۰۲۰، دانشمندان توانستند در این سیاره فسفین کشف کنند و همین موضوع باعث شد توجه‌ها نسبت به این سیاره و احتمال وجود حیات در آن جلب شود. البته وجود این گاز نشانه قطعی وجود حیات نیست، اما می‌تواند نشان‌دهنده حضور موجودات زنده در جو یک سیاره باشد.

گریوز و دیگر دانشمندانی که در حال استفاده از تلسکوپ کلارک ماکسول در رصدخانه هاوایی بودند توانستند با کاوش‌های عمیق و پیچیده‌، اتمسفر سیاره زهره را بررسی کرده و به نتایج جالبی دست پیدا کنند.

خبری از آدم فضایی‌ها نیست،‌ فسفین به‌خاطر وجود میکروارگانیسم‌ها تولید شده است!

وقتی صحبت از حیات در سیاره‌های دیگر می‌شود، بسیاری از مردم به حضور بیگانگان ترسناکی فکر می‌کنند که می‌توانند تهدید بزرگی برای سیاره ما باشند. با این حال در اکثر موارد، منظور دانشمندان و رسانه‌ها از وجود حیات در یک سیاره، وجود میکروارگانیسم‌ها است. میکروارگانیسم‌ها یا ارگانیسم‌های کوچک، موجودات زنده‌ای هستند که به‌دلیل اندازه بسیار کوچکشان، به‌طور معمول با استفاده از میکروسکوپ‌ها قابل مشاهده هستند. این موجودات شامل باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و پروتوئوازهایی هستند که در انواع مختلف محیط‌ها و در تمامی سطوح و در بسیاری از سیاره‌ها زندگی پیدا می‌شوند.

حیات در ناهید

با ساکنان سیاره زهل آشنا شوید! میکروارگانیزم‌ها، بیگانگانی هستند که محققان و ستاره‌شناسان از آن‌ها صحبت می‌کنند.

دانشمندان این پروژه باور دارند فسفین فقط و فقط به‌دلیل وجود میکروارگانیسم‌ها تولید می‌شود و هیچ فرآیند دیگری نمی‌تواند باعث به‌وجود آمدن این گاز شود. در سیاره ما هم قاعده کلی به همین شکل است و دلیل اصلی به‌وجود آمدن فسفین، فعالیت موجودات زنده و میکروارگانیسم‌ها است.

کشف فسفین به همین دلایل در سال ۲۰۲۰ بحث‌های زیادی را درباره وجود حیات در ناهید به راه انداخت. هر چند دانشمندان این پروژه اعلام کرده‌اند وجود گاز فسفین می‌تواند وجود حیات در زهره را ضمانت کند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهند دلایل دیگری هم می‌توانند به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم دلیل تولید این گاز باشند. برای مثال فرسایش سنگ‌های حاوی فسفر می‌تواند در بلندمدت موجب تولید گاز فسفین شود.

آیا به وجود حیات در دیگر سیاره‌ها باور دارید؟ در بخش نظرات با خانواده بزرگ گجت نیوز همراه شوید و درباره احتمال وجود حیات در سیاره‌های دیگر صحبت کنید.