برنامه تویوتا برای خودروهای الکتریکی

نکاتی درباره خودروهای الکتریکی تویوتا که باید بدانید؛ انقلاب در صنعت خودرو توسط بزرگترین خودروساز دنیا؟

تویوتا با برنامه بلندمدتش برای خودروهای الکتریکی می‌تواند صنعت خودرو را متحول کند. در ادامه به نکات مهم اتومبیل‌های برقی تویوتا می‌پردازیم.

در حالی که طی سال‌های اخیر امثال تسلا، فولکس واگن، نیسان و… در توسعه خودروهای الکتریکی پیش‌قدم شدند، تویوتا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا وقت را برای حرکت به سمت این خودروها مناسب نمی‌دانست. در واقع مخالفت تویوتا با به کار گیری خودروهای تمام الکتریکی در مقیاس گسترده موضوعی بحث‌برانگیز بین دنبال‌کنندگان و فعالان صنعت خودرو شده بود. با وجود این، شنیده‌ها حکایت از این دارند که تویوتا بالاخره تغییری در رویکرد خود داده و برنامه‌ای چندساله را برای تولید محصولات الکتریکی در نظر گرفته است.

در ادامه به نکاتی درباره برنامه‌های تویوتا در زمینه خودروهای برقی می‌پردازیم که لازم است نسبت به آن‌ها آگاهی داشته باشید. آگاهی از این نکات دید بهتری را نسبت به استراتژی این خودروساز ژاپنی در قبال الکتریکی‌سازی خودروها ارائه می‌کند. پیش از این، باید ذکر کرد تویوتا که در مقطع کنونی فقط bZ4X، پرواس الکتریک و پرواس سیتی الکتریک را به‌عنوان محصولات الکتریکی خود عرضه می‌کند، معرفی 10 خودرو الکتریکی جدید به بازار ظرف چند سال آینده را در نظر دارد. این خودروساز پیش‌بینی می‌کند که فروش سالانه خودروهای برقی آن تا سال 2026 از مرز 1.5 میلیون دستگاه بگذرد.

نکات مهم درباره برنامه تویوتا برای خودروهای الکتریکی

پلتفرم اختصاصی جدید تویوتا

خودروهای الکتریکی کانسپت تویوتا و لکسوس

اواخر سال 2021 بود که با معرفی 15 خودرو کانسپت الکتریکی توسط تویوتا و زیرمجموعه لوکس آن لکسوس، نشانه‌های تازه‌ای از حرکت تویوتا به سمت خودروهای تمام الکتریکی به چشم خورد. سپس در سال 2023 آکیو تویودا، نوه موسس تویوتا که بیش از 10 سال مدیریت این خودروساز ژاپنی را بر عهده داشت، از سمت خود استعفا داد. با استعفای او، کوجی ساتو به مدیریت منصوب شد و انتظار می‌رود که این مدیرعامل جدید بتواند تویوتا را هرچه بیشتر به سمت خودروهای الکتریکی سوق بدهد.

در این راستا تویوتا قرار است پلتفرمی جدید مختص به خودروهای تمام برقی را ارائه کند. تویوتا پیش‌تر برنامه داشت برای محصولات آینده خود از پلتفرم e-TNGA بهره ببرد که پیش‌تر برای توسعه کراس اوورهای تویوتا bZ4X و لکسوس RZ و همچنین سدان bZ3 به کار گرفته بود. این خودروساز حالا تصمیم به توسعه پلتفرمی کاملاً جدید به‌طور اختصاصی برای خودروهای برقی خود گرفته است که نشان از تمرکز بیش از پیش آن روی الکتریکی‌سازی کامل خودروها دارد.

خودروهای برقی جدید تویوتا که در سال 2026 از راه می‌رسند، مبتنی بر همین پلتفرم جدید ساخته خواهند شد. بنا به ادعای این خودروساز ژاپنی، محصولاتی که بر پایه پلتفرم جدید آن توسعه پیدا می‌کنند، کاملاً متفاوت از قبل خواهند بود. این خودروساز با توسعه این پلتفرم جدید به دنبال این است تا بازدهی باتری‌ها را افزایش بدهد و در نتیجه آن، شعاع حرکتی خودروهای الکتریکی خود را دو برابر کند. کاهش هزینه‌ها با بهینه‌سازی پروسه توسعه هم هدف دیگری است که تویوتا تمرکز خود را به آن معطوف کرده.

تویوتا طی گزارش مالی خود در اوایل سال 2023 اعلام کرد که رقم چشمگیر 7.5 میلیارد دلاری را به توسعه و تولید خودروهای الکتریکی تا پایان سال 2030 اختصاص داده است. این شرکت همچنین از تاسیس مرکز توسعه جدید خود با نام BEV Factory خبر داد که وظیفه سرعت بخشیدن به توسعه محصولات الکتریکی تویوتا در بازار رقابتی کنونی را بر عهده خواهد داشت.

خودرو اسپرت برقی آینده تویوتا

بر اساس شایعات و همچنین تصاویر منتشر شده توسط تویوتا چند ماه قبل، اولین خودرو از نسل جدید محصولات برقی تویوتا که در سال 2026 به عرضه می‌رسد، نه یک نمونه روزمره کاربردی بلکه خودرویی با ماهیت اسپرت خواهد بود. باید منتظر ماند و دید که تویوتا در آینده چه جزئیات بیشتری را درباره این خودرو و همچنین بقیه ساخته‌های آینده خود به اشتراک می‌گذارد.

دستیابی تویوتا به فناوری استثنائی باتری

کراس اوور bz4x، اولین خودرو برقی تولید انبوه تویوتا

باتری عضوی کلیدی از اتومبیل‌های الکتریکی است که خودروسازان با پیشرفت در توسعه آن، موفقیت خود در این عرصه را تضمین می‌کنند. تویوتا به فناوری ساخت باتری‌هایی از نوع حالت جامد دست پیدا کرده است که می‌توانند انرژی مورد نیاز برای پیمودن مسافت حدود 1200 کیلومتر را تامین کنند، در حالی که شارژ آن‌ها از حالت خالی تا 100 درصد فقط 10 دقیقه زمان می‌برد. این حداقل روی کاغذ به معنای حذف یکی از اصلی‌ترین موانع پیش رو خودروهای الکتریکی است.

تویوتا همچنین موفق به ساده‌سازی پروسه تولید مواد موجود در باتری‌ها شده است؛ چه حالت جامد و چه مبتنی بر مایع. به همین ترتیب، این خودروساز می‌تواند وزن باتری و حتی اندازه آن را تقریباً نصف کند و در پی همین، هزینه تولید باتری پک‌ها را کاهش بدهد. وزن بالا هم یکی دیگر از نقاط ضعف خودروهای الکتریکی نسبت به خودروهای مرسوم درون‌سوز است که تویوتا شاید بالاخره بتواند راهکاری برای آن پیدا کند. هرچند تولید باتری‌های حالت جامد که ایمن‌ترند هزینه بیشتری می‌طلبد، تویوتا با بهینه‌سازی پروسه تولید و کاهش هزینه‌ها امکان حرکت به سمت این نوع باتری‌ها را دارد.

کراس اوور برقی لکسوس RZ

تویوتا عرضه یک باتری لیتیم آهن فسفات دوقطبی بین سال 2026 تا 2027 را در دستور کار قرار داده است. این باتری کاهشی چشمگیر در هزینه‌ها تا حتی 40 درصد را نسبت به گذشته به دنبال می‌آورد. پس از آن هم بین سال 2027 تا 2028 نسخه‌ای پیشرفته‌تر از این نوع باتری ارائه می‌شود که قرار است امکان پیمایش مسافت حدود 1450 کیلومتر با یک بار شارژ را برای خودروهای الکتریکی تویوتا فراهم کند؛ این یعنی سطح جدیدی از الکتریکی‌سازی خودروها.

تحولی در برنامه‌های تویوتا برای خودروهای الکتریکی

کانسپت کامپکت کروزر تویوتا

کانسپت شاسی بلند الکتریکی تویوتا کامپکت کروزر

اینکه تویوتا علی‌رغم پیشگامی در فناوری هیبرید زمانی توجیهی برای توسعه محصولات تمام برقی نمی‌دید ولی حالا روی ساخت پلتفرم اختصاصی، ساخت باتری‌های جدید و بهینه‌سازی پروسه توسعه تمرکز کرده، حکایت از تغییر رویکرد این خودروساز دارد. طی این مدت نه تنها طرفداران محیط زیست بلکه سهام‌داران هم به‌خاطر موضع تویوتا و تعلل آن در الکتریکی‌سازی کامل خودروهای خود، آن را زیر تیغ نقد می‌بردند. به هر حال، این موضوع را نمی‌توان انکار کرد که تصمیم تویوتا به‌عنوان یکی از 3 خودروساز بزرگ دنیا از آنجا که می‌تواند جریان‌ساز شود، اهمیت ویژه‌ای دارد.

کانسپت پیکاپ الکتریکی تویوتا

کانسپت پیکاپ الکتریکی تویوتا

البته تویوتا استدلال‌هایی برای این موضع خود داشت که منطقی به نظر می‌رسید. این شرکت معتقد بود که ضعف اساسی در زمینه زیرساخت مانعی برای استفاده از خودروهای برقی توسط عموم مردم است. همچنین توجیه‌پذیری هزینه‌ها را چالش دیگری پیش رو برقی‌ها می‌دانست، ولی گذشته از این‌ها این نقطه نظر را داشت که اتومبیل‌های برقی تنها راه ممکن برای سازگارتر کردن صنعت خودرو با محیط زیست نیستند؛ نشان به آن نشانی که علی‌رغم عدم تمایل خیلی از شرکت‌ها به خودروهای هیدروژنی، تویوتا روی فناوری هیدروژنی و سدان هیدروژنی میرای مصمم بود.

شاید بتوان مسئله را این‌طور تفسیر کرد که تویوتا به اجبار به مسیر الکتریکی‌سازی کامل کشیده شد. با این حال، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا که توجه زیادی معطوف آن است، سعی دارد وظیفه خود را به درستی انجام بدهد.

تعهد ژاپنی‌ها به آینده تمام الکتریکی

کراس اوور bz4x، اولین خودرو برقی تولید انبوه تویوتا

به نظر می‌آید تویوتا با اینکه از قافله عقب مانده است، قصد دارد با جهشی کم‌کاری‌های گذشته را جبران کند. در نتیجه، همان‌طور که اشاره شد، پلتفرم اختصاصی خود را توسعه می‌دهد و در حالی که هنوز نسل جدید خودروهای الکتریکی خود را نساخته، در تلاش برای افزایش بازدهی تولید است تا بتواند به فراگیری محصولات الکتریکی خود سرعت ببخشد. این نشان می‌دهد که این خودروساز ژاپنی با عزم جزم به سمت آینده‌ای تمام الکتریکی برای صنعت خودرو به جلو می‌رود.

تویوتا اگرچه در چین رشدی جزئی را در فروش محصولات برقی تجربه کرده، کماکان مسیر درازی را پیش رو دارد تا به سطح تولیدکنندگان برتر خودروهای برقی برسد؛ از تسلا که سرآمد آن‌ها است تا هیوندای و امثال آن. همچنین باید به این نکته توجه کرد که پیش از معرفی نسل جدید خودروهای برقی تویوتا در سال 2026 خیلی از خودروسازان رقیب انواع و اقسام مدل‌های برقی جدید را روانه بازار می‌کنند. با وجود این، با توانایی مالی و خبرگی تویوتا در مسئله تولید، بعید به نظر نمی‌رسد که این شرکت بتواند بالاخره هم‌پای بقیه رقیب‌ها شود؛ هرچند فقط زمان است که این موضوع را مشخص می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*