ویتامین ضد پیری

کشف حیرت انگیز دانشمندان چینی؛ این ویتامین ساده ضد پیری است!

دانشمندان چینی در تحقیقات جدید خود برای درمان پیری موفق شدند ویتامین ضد پیری را کشف کنند. در ادامه با ویتامینی که از پیری جلوگیری می‌کند، آشنا می‌شویم.

دانشمندان طی سالیان گذشته تحقیقات متعددی را برای بررسی روند پیری و رمزگشایی فرایند گذر عمر انجام دادند؛ اما همچنان سوالات بی‌پاسخی در این حوزه وجود دارد. در حالی که بسیاری از دانشمندان روی کشف راز جوانی تمرکز دارند، دانشمندان چینی در تحقیقات جدید خود موفق به کشف یک ویتامین ضد پیری شدند.

کشف ویتامین ضد پیری

گروهی از دانشمندان چینی در بررسی‌های خود موفق به کشف گروهی از سلول‌ها به‌نام CHIT1 در نخاع شدند که ارتباط مستقیمی با روند پیری دارد. با وجود این‌که دانشمندان در مراحل اولیه درک کاربردهای عملی این کشف جدید قرار دارند، اما بر این باورند که مصرف دوز روزانه ویتامین C می‌تواند روند پیری را کند کرده و به‌عنوان یک عامل ضدپیری عمل کند.

ویتامین ضد پیری

دانشمندان برای این‌که متوجه شوند گذشت زمان روی نخاع چه تاثیری می‌گذارد، تحقیقاتی را روی یک مدل حیوانی انجام دادند که نتایج این آزمایش‌ها نشان می‌دهد افزایش سن روی نخاع، دو اتفاق بزرگ را به‌همراه دارد. در اتفاق اول نورون‌های حرکتی که باعث کمک به انسان در حرکت کردن می‌شوند، پیر شده و سلول‌های ایمنی در نخاع بیش از حد فعال خواهند شد.

لیو گوانگهوی، نویسنده ارشد این مطالعه در این خصوص عنوان کرد این خوشه‌های سلولی باعث ترشح یک پروتئین سمی می‌شوند که سرعت پیری نورون‌های حرکتی را افزایش می‌دهد. دومین اتفاق گذر عمر روی نخاع نیز افزایش مقدار سلول‌های CHIT1 در نخاع است. این سلول‌ها در اطراف نورون‌های حرکتی قرار می‌گیرند و باعث افزایش سرعت پیری آنها خواهند شد.

ویتامین ضد پیری

در همین راستا دانشمندان چینی اکنون روشی را پیدا کردند که از این دو اتفاق جلوگیری می‌کند. محققان بر این باورند که اسید اسکوربیک که در کاهش سرعت پیری تاثیر زیادی دارد، از آثار CHIT1 جلوگیری خواهد کرد و باعث حفظ سلامت نورون‌های حرکتی خواهد شد. لازم به ذکر است که اسید ال-اسکوربیک همان ویتامین C است.

محققان به‌مدت 3 سال آثار ویتامین C را روی 10 میلیون میمون پیر مورد آزمایش قرار دادند. میمون‌ها در این آزمایش به دو گروه تقسیم شدند و فقط یک گروه به‌صورت روزانه دوز ویتامین C دریافت می‌کردند.

بررسی نتایج این آزمایش نشان داد علائم پیری در نورون‌های حرکتی میمون‌هایی که دوز روزانه ویتامین C دریافت کرده بودند، به‌میزان چشمگیری بهبود پیدا کرده است. طبق این نتایج، مصرف مکمل‌های خوراکی ویتامین C برای افراد مسن بسیار مفید است.

هرچند محققان با تحقیق روی حیوانات موفق به کشف چنین نتایج مهمی شدند، اما مدعی هستند سطوح بالاتری از سلول‌های CHIT1 را در مایع اطراف مغز انسان و در خون افراد پیر نیز مشاهده کرده‌اند.