تفاوت کارت گرافیک با GPU

تفاوت کارت گرافیک با GPU در چیست؟

آیا می‌دانید که تفاوت کارت گرافیک با GPU در چیست؟ احتمالا این دو اصطلاح دنیای کامپیوتر را شنیده‌اید،‌ اما نمی‌دانید که چه فرقی با یکدیگر دارند.

اگر در دنیای کامپیوترها تازه وارد هستید، احتمالا نام‌هایی مثل CPU، GPU، PSU، RAM و غیره را شنیده‌اید. هر یک از این‌ها، اجزایی از سیستم هستند که کارایی خاص خودشان را دارند. اما دو تا از مفاهیمی که باعث سردرگمی بسیاری از کاربران می‌شود، تفاوت کارت گرافیک با GPU است. این دو اصطلاح دقیقا به یک معنا هستند؛ به‌همین خاطر هم هست که مردم گاهی به هر دو آن‌ها «گرافیک» می‌گویند. اما اگر اینطور است، پس این دو چه تفاوت‌هایی می‌توانند با یکدیگر داشته باشند؟

تفاوت کارت گرافیک با GPU

برای فهمیدن این موضوع، باید با مفاهیم اولیه این دو اصطلاح در دنیای کامپیوترها آشنا شوید. سپس متوجه تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارند خواهید شد.

GPU چیست؟

اول از همه باید بدانید که GPU چیست؟ GPU نام کوتاه “Graphics Processor Unit” به‌معنای واحد پردازش گرافیکی است. یک GPU یک قطعه کوچک (حدود ۳ در ۳ سانتی‌متر) است که شامل مدارهای الکترونیکی می‌شود. در حالی که این چیپ برای پاسخگویی به رندرینگ و نمایش همه چیز روی صفحه مانیتور شما ساخته شده، اما برای اجرا به کمک احتیاج دارد.

تفاوت کارت گرافیک با GPU

GPU معمولا به دو شکل فعالیت می‌کند. یا در داخل یک CPU قرار می‌گیرد یا داخل برد مدار چاپی خودش قرار دارد. وقتی داخل یک CPU قرار بگیرد، به آن iGPU یا گرافیک یکپارچه گفته می‌شود. اما وقتی داخل برد مدار چاپی (PCB) خودش باشد، به آن کارت گرافیک گفته می‌شود.

گرافیک یکپارچه داخلی چیست؟

همانطور که در بالاتر هم گفته شد، وقتی GPU داخل پردازنده مرکزی سیستم جای بگیرد به آن iGPU یا گرافیک یکپارچه گفته می‌شود. اتصال به پردازنده مزیت‌های فراوانی دارد.

تفاوت کارت گرافیک با GPU

تفاوت کارت گرافیک با GPU

اول اینکه ارزان‌تر از روش دوم است و دوم اینکه هر جایی نیاز به عملکرد باشد، فعال خواهد شد. این به GPU اجازه می‌دهد تا با سایر بخش‌های سیستم ارتباط برقرار کند، انرژی را مدیریت کرده و امکان دسترسی به حافظه سیستم را می‌دهد.

اما از آنجا که CPU کوچک است، در نتیجه iGPU نمی‌تواند قدرت بالایی را ارائه کند و عمدتا برای انجام امور اداری از گرافیک‌های یکپارچه داخلی استفاده می‌شود.

کارت گرافیک چیست؟

در طرفی دیگر وقتی GPU داخل PCB خودش قرار می‌گیرد، به‌عنوان یک کارت گرافیک مستقل شناخته می‌شود. این کارت‌ها معمولا چندین برابر بزرگ‌تر از iGPU هستند و از بخش‌های متنوعی تشکیل می‌شوند. این شامل خنک کننده، هسته‌ها، ماژول‌های VRAM و کانکتور PCIE می‌شود که اتصال سریع‌تر به مادربرد را فراهم می‌کنند. در نتیجه یک کارت گرافیک قدرت بسیار بالاتری از یک گرافیک یکپارچه خواهد داشت.

تفاوت کارت گرافیک با GPU

تفاوت کارت گرافیک با GPU

در حالی که ابعاد بسیار بزرگی دارند، اما به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که به‌راحتی داخل کیس یا زیر قاب لپ تاپ جای بگیرند. ماژولار بودنشان هم بدان معناست که قطعات مختلف‌شان قابل تعویض است و یک سیستم خنک‌کننده مستقل نیز می‌تواند تضمین کند که کارت خیلی داغ نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:

بزرگترین اشتباهاتی که مردم هنگام خرید کارت گرافیک مرتکب می‌شوند

خود کارت گرافیک‌ها هم با یکدیگر در اندازه، مشخصات و عملکرد متفاوت هستند. برخی از آن‌ها فقط مختص کارهای خاصی طراحی شده‌اند،‌ در حالی که برخی دیگر همه‌کاره هستند. در مجموع کارت‌های گرافیک قدرت چند برابری نسبت به گرافیک‌های آنبرد دارند و اگر به‌دنبال جمع کردن سیستمی برای بازی کردن هستید، بدون وجود آن‌ها نمی‌توانید از بازی‌هایتان با گرافیک داخلی سیستم لذت ببرید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*