دستکاری ژنتیکی بچه میمون توسط چینی ها

چینی‌ها با دستکاری ژنتیکی، عجیب‌ترین میمون جهان را متولد کردند + عکس

محققان چینی با دستکاری ژنتیکی، یک میمون عجیب را متولد کرده‌اند که چشم‌های سبز رنگی دارد و نوک انگشتان آن مثل یک نور سبز رنگ، درخشان است!

گروهی از محققان چینی در یک مطالعه تجربی، به یک میمون کمک کردند تا بچه‌ای را به‌دنیا بیاورد که بدنش از بخش بزرگی از سلول‌های بنیادی تشکیل شده است. محققان این را پیشرفت بزرگی در دنیای علم می‌دانند؛ چرا که این نخستین بار است بخش اعظمی از بدن یک میمان متولد شده از سلول‌های ویژه‌ای تشکیل می‌شود.

بدن این بچه میمون از ترکیب سلول‌های دو جنین میمون به‌دست آمده است، در حالی که هر دو آن‌ها از یک نژاد بوده‌اند. در گذشته دانشمندان این دستکاری ژنتیکی را روی موش‌ها انجام داده بودند، اما هرگز موفق به انجام آن روی حیوانات دیگری مثل میمون ها نشده بودند.

دستکاری ژنتیکی بچه میمون توسط چینی ها

دستکاری ژنتیکی بچه میمون توسط چینی ها

ژن لی، سرپرست این پروژه تحقیقاتی می‌گوید:

مدت‌ها بود که به‌دنبال دستیابی به این هدف بودیم. به‌لطف این تحقیق نه تنها درک خوبی از سلول‌های پرتوان ساده دیگر سایر نخستی‌ها مثل انسان شکل می‌گیرد، بلکه به حفاظت از گونه‌های مختلف جانوری نیز کمک خواهد کرد. به‌عبارت دیگر این تحقیق می‌تواند به ما در خلق میمون‌های خاص برای مطالعه در مورد بیماری‌های عصبی و سایر مطالعات زیست‌پزشکی کمک کند.

دانشمندان چینی با رشد و پرورش دقیق بچه میمون درون رحم میمون مادر،‌ به یک میمون «کایمریک» دست یافتند. محققان از آزمایش ژنتیکی و سایر تکنیک‌ها برای تایید اینکه سلول‌های بنیادی بخش قابل توجهی از بدن میمون را تشکیل می‌دهند، استفاده کردند. به‌اعتقاد دانشمندان، برای آنکه خط سلول‌های بنیادی در رشد بچه میمون کمک کنند، زنده ماندن و رشد کردن اکثر آن‌ها در ابتدای امر ضروری است.

استفاده از پروتئین فلورسنت سبز در خلق یک بچه میمون خاص

محققان این پروژه خط سلول بنیادی را با پروتئین فلورسنت سبز برچسب‌گذاری کردند و سپس گروه خاصی از این سلول‌ها را به جنین‌های بسیار جوان میمون تزریق کردند و سپس آن‌ها در میمون‌های ماده کاشته شد. نتیجه آن ۱۲ بارداری و ۶ تولد موفقیت آمیز بود. یکی از میمون‌های زنده و یکی از جنین‌های مرده از مخلوطی از سلول‌های بنیادی تزریق شده و سلول‌های میمونی تشکیل شده بودند. این یعنی دو میمون کایمریک بودند. سپس دانشمندان به‌دنبال برچسب پروتئین فلورسنت سبز گشته و از آزمایش‌های ژنتیکی استفاده کردند.

دستکاری ژنتیکی بچه میمون توسط چینی ها

آنطور که از شواهد پیداست، علائمی از فلورسنت سبز را می‌توان در نوک انگشت‌ها و چشم‌های این بچه میمون مشاهده کرد. آزمایش‌های ژنتیکی نشان داد که بین ۲۱ تا ۹۲ درصد سلول‌های بنیادی تزریق شده در این پروژه، در اندام‌های بدن این بچه میمون سه روزه وجود دارد. آن‌ها همچنین سلول‌های مشتق شده از سلول‌های بنیادی را در بیضه‌ها و سلول‌های که به اسپرم تبدیل می‌شوند هم یافتند. این می‌تواند دستاورد بی‌نظیری در تحقیقات سلول‌های بنیادی باشد.

به‌اعتقاد محققان، عواملی همچون سلامت جنین در میمون مادر و ویژگی‌های سلول‌های بنیادی می‌تواند روی موفقیت‌آمیز بودن این پروژه تأثیرگذار باشد. مطالعه سلول‌های بنیادی در تمام مراحل رشد این میمون نوزاد، می‌تواند به درک هر چه بهتر موضوع کمک کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*