هوندا وزل کیا سلتوس

هوندا وزل در برابر کیا سلتوس؛ مقایسه شاسی بلندهای جدید بازار ایران

در این مطلب به بررسی و مقایسه مشخصات دو خودرو شاسی بلند وارداتی جدید و پرحاشیه این روزها با نام‌های هوندا وزل و کیا سلتوس می‌پردازیم.

پس از آزادسازی محدود واردات خودرو به کشور، شاهد ورود خودروهای جذاب زیادی به بازار کشور بوده‌ایم. حال پس از گذشت مدتی از این طرح، در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز به بررسی دو خودرو کراس اوور سایز متوسط پرطرفدار هوندا وزل و کیا سلتوس می‌پردازیم.

فهرست مطالب

مقایسه کامل هوندا وزل و کیا سلتوس

بازار کراس اوورها در سراسر دنیا آن‌قدر داغ است که هر خودروسازی همواره سعی دارد محصولات متنوعی را در این سگمنت ارائه دهد. در این بین، بازار کراس اوورهای کامپکت و ساب کامپکت به دلایلی همچون ابعاد مناسب‌تر برای شهرهای پرترافیک، قیمت‌های پایین‌تر و…، داغ‌تر است و ایران هم بی‌تردید از این قاعده پیروی می‌کند. بر همین اساس، در این مطلب به مقایسه دو کراس اوور وارداتی جدید بازار ایران، هوندا وزل و کیا سلتوس پرداخته‌ایم.

طراحی ظاهری بدنه هوندا وزل و کیا سلتوس

نمای جلو هوندا وزل

در ابتدا به سراغ طراحی محصول جدید شرکت معین خودرو با نام هوندا وزل بنزینی می‌رویم که برای اولین بار در نمایشگاه خودروی تهران رونمایی شد. نسل سوم این خودرو از سال ۲۰۲۱ تاکنون تولید شده و نسخه وارداتی به بازار ایران نیز مدل ۲۰۲۳ این محصول است. طراحی ظاهری این خودرو ما را به یاد چانگان UNI-K می‌اندازد؛ زیرا فرم چراغ‌های جلو و عقب هوندا وزل بسیار به این محصول از چانگان شباهت دارد و با توجه به این‌که طراحی وزل به سال ۲۰۲۰ برمی‌گردد، صددرصد الگوبرداری از سوی چانگان بوده است. به‌طور کلی، این کراس اوور جمع و جور ژاپنی ظاهر بسیار دلربایی دارد و با توجه به اعتبار برند هوندا، می‌تواند بازار خوبی را در ایران تجربه کند. نکته‌ای که در خصوص وزل به‌چشم می‌آید شیب قسمت عقب آن است که گویی با یک کراس اوور کوپه مواجه هستیم و حالت زیبایی را به خودرو داده است.

نمای جلو کیا سلتوس

در مقابل محصول وارداتی کوشا خودرو یعنی کیا سلتوس را بی‌تردید باید یکی از جذاب‌ترین و پرفروش‌ترین کراس اوورهای کیا دانست که در بازارهای هدف این برند توانسته است آمار خوبی را از خود بر جای بگذارد. این خودرو از نظر ابعاد، تقریبا یک سر و گردن پایین‌تر از کیا سونت مدل ۲۰۲۳ است. در بخش دماغه این خودرو همچنان میراث پیتر شرایر (جلوپنجره با سبک طراحی تایگر نوز) به‌چشم می‌آید. چراغ‌های جلو، طراحی زیبا و منحصربه‌فردی دارند و به‌طور کلی، نمای جلوی این خودرو گیرا و چشم‌نواز جلوه می‌کند. در نمای کناری تقریبا همه خطوط صاف و اتوکشیده هستند و تنها در قسمت گلگیرها شاهد حجم‌پردازی هستیم‌. سبک طراحی شیشه‌های کناری و نحوه اتصال آن‌ها به شیشه عقب به‌نحوی است که گویی با سقف به‌صورت یکپارچه شکل گرفته است و سپس روی درها سوار شده‌اند و این امر سبب ایجاد یک تفاوت بصری در نمای کناری خودرو شده است.

مقایسه ابعاد هوندا وزل و کیا سلتوس

ابعاد هوندا وزل در طول، عرض و ارتفاع ۴۳۴۰، ۱۷۹۰ و ۱۵۸۲ میلی‌متر است که از ابعاد متوسط این کراس اوور جذاب حکایت دارد. کیا سلتوس نیز از ۴۳۱۵ میلی‌متر طول، ۱۸۰۰ میلی‌متر ارتفاع و ۱۶۲۰ میلی‌متر ارتفاع برخوردار بوده و فاصله محوری هم به ۲۶۱۰ میلی‌متر می‌‌رسد.

مقایسه مشخصات فنی Honda Vezel و Kia Seltos

در بخش فنی، هوندا وزل دارای یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی با حداکثر توان ۱۲۴ اسب بخار و گشتاور ۱۴۵ نیوتن‌متر است. گیربکس قرار گرفته شده روی هوندا وزل بنزینی از نوع CVT تیپ ترونیک با ۵ دنده مصنوعی است که وظیفه انتقال نیروی تولیدی به چرخ‌های جلو این خودرو را بر عهده دارد.

پیشرانه کیا سلتوس

کراس اور کیا سلتوس نیز در زیر کاپوت خود از یک پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی 1.6 لیتری از نوع DUAL CVVT DOHC بهره می‌برد که می‌تواند ۱۲۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۴ نیوتن‌متر گشتاور را تولید کند. تمام این توان از طریق یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته، راهی چرخ‌های جلو می‌شود. همچنین حالت‌های رانندگی اسپرت، اکو و نرمال هم برای پیشرانه در نظر گرفته شده است.

مقایسه امکانات رفاهی و ایمنی وزل و سلتوس

از نظر امکانات هر دو خودرو با سطح آپشن مناسبی به بازار عرضه شده‌اند؛ اما در برابر چینی‌ها حرفی برای گفتن ندارند. در ادامه امکانات دو خودرو فوق را به تفکیک نام می‌بریم:

نمای داخل هوندا وزل

امکانات هوندا وزل عبارتند از نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی کنسول مرکزی، سیستم ورود بدون کلید به‌همراه استارت دکمه‌ای (keyless)، ۷ عدد کیسه هوای ایمنی، کروز کنترل تطبیقی، رادار نگهداری خودرو بین خطوط، تغییر حالت رانندگی با سه مود مختلف، کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، سیستم کمکی شروع به حرکت در سربالایی و سرازیری، سنسور پارک عقب و جلو، دوربین ۳۶۰ درجه، ترمز پارک برقی به‌همراه اتوهلد (Auto Hold)، سیستم مانیتورینگ پایش فشار باد تایرها (TPMS)، آینه‌های جانبی برقی به‌همراه گرم‌کن، سنسور نور به‌همراه نور بالای خودکار، تهویه مطبوع اتوماتیک، سقف پاناروما به‌همراه سانروف و فرمان برقی حساس به سرعت.

نمای داخل کیا سلتوس

در مقابل، امکانات کیا سلتوس عبارتند از کروز کنترل هوشمند، فرمان برقی MDPS، آینه‌های بغل جمع‌شونده با تنظیم برقی، رینگ 17 اینچی آلومینیومی، سانروف، تنظیم نور چراغ‌های جلو به‌صورت دستی، ۳ حالت رانندگی مختلف، دوربین دنده عقب، ایموبیلایزر، تهویه مطبوع دستی، نمایشگر مولتی‌مدیا ۸ اینچی با سیستم عامل اندروید، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز ضد قفل ABS، سامانه پایداری الکترونیکی ESP و ESC و VSM، سیستم پایش باد تایرها (TPMS)، ترمز جلو و عقب از نوع دیسکی، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سرپایینی (HAC).

قیمت نمایندگی

شرکت معین خودرو قیمت نهایی هوندا وزل برای مشتریان این خودرو را ۲ میلیارد و ۴۷۵ میلیون تومان اعلام کرده است. در حالی که کیا سلتوس وارداتی کوشا خودرو با قیمت نهایی 2 میلیارد و 625 میلیون تومان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید:
مقایسه جی ای سی Empow و ام جی GT؛ کدامیک خودرو بهتری است آریزو ۸ یا شاین مکس ایران خودرو؛‌ مقایسه سدان‌های لاکچری بازار ایران

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*