مصرف سوخت ایرانی ها 3 برابر میانگین جهانی

ایرانی ها حدود 3 برابر میانگین جهانی سوخت مصرف می‌کنند

آمار و ارقام نشان می‌دهند که مصرف سوخت ایرانی ها 3 برابر میانگین جهانی است. راه برون‌رفت از مشکل کمبود سوخت و گرانی آن چیست؟

یکی از چالش‌های پیش روی صنعت خودروسازی و مشکلاتی که ماشین‌های داخلی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مصرف سوخت بالاست. متاسفانه طبق گفته یکی از کارشناسان کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، میانگین مصرف سوخت خودروهای ملی، 2 تا 3 برابر میانگین مصرف جهانی است.

مصرف سوخت ایرانی ها 3 برابر میانگین جهانی است

به‌گفته غلامرضا شریعتی از اعضای کمیسیون عمران مجلس، باید برای مشکل مصرف زیاد سوخت خودروهای داخلی فکری اندیشید؛ چرا که محصولات خودروسازان ایرانی در هر 100 کیلومتر پیمایش حدود 12 لیتر بنزین مصرف می‌کنند. او در راستای یافتن راه‌حلی برای ناترازی بنزین و برون‌رفت از این چالش گفت:

مشکل اصلی ما این است که خودروهای تولید داخل مصرف بسیار بالایی از بنزین دارند و این امر باعث بروز معضل ناترازی بنزین شده است.

به اعتقاد وی، دولت باید خودروسازان داخلی را موظف کند تا محصولات خود را اصلاح کنند و کیفیت را به‌جای کمیت در اولویت قرار دهند. شوربختانه شرکت‌های ملی قصد ندارند کیفیت ماشین‌های خود را افزایش دهند و صرفا با اضافه کردن چند آپشن، سر و ته قضیه را هم می‌آورند. قبلا از این معضل با عنوان زخم کاری خودروهای بی‌کیفیت داخلی بر پیکره اقتصاد ایران یاد کرده‌ایم.

مصرف سوخت ایرانی ها 3 برابر میانگین جهانی

غلامرضا شریعتی خاطرنشان می‌کند که با حمایت و پشتیبانی از خودروسازان داخلی، سرمایه ملی را از دست خواهیم داد؛ چرا که باید مقادیر زیادی سوخت بنزین وارد کشور کنیم که هزینه‌های آن سرسام‌آور خواهد شد. یکی از پیامدهای واردات سوخت از کشورهای دیگر، کسری بودجه است. عضو کمیسیون عمران مجلس می‌گوید:

متهم اول ناترازی بنزین در کشور ما، مصرف بالای بنزین توسط خودروهای داخلی است. باید برای رفع این معضل اقدامی انجام داد؛ چرا که آرمار و ارقام نشان می‌دهند ماشین‌های ما 2 تا 3 برابر بیشتر از خودروهای خارجی بنزین مصرف می‌کنند.

به‌عقیده شریعتی باید به هر نحوی که ممکن است از سرمایه ملی محافظت کرد و یکی از راه‌های حمایت، جمع‌آوری خودروهای فرسوده‌ای است که سطح کشور را پر کرده‌اند. همین ماشین‌های اسقاطی و فرسوده مصرف سوخت را به‌طرز اعجاب‌آوری افزایش می‌دهند.

عضو کمیسیون عمران مجلس راه‌حل برون‌رفت از این مشکل را متنوع‌سازی سبد سوخت می‌داند. در واقع منظور او این است که باید در کنار خودروهای بنزینی از محصولات برقی و هیبریدی استفاده کرد. علاوه بر این باید به‌سمت بهره‌وری از خودروهای دوگانه سوز حرکت کنیم تا مصرف بنزین کاهش یابد.

همچنین بخوانید:
این خودروها کم مصرف ترین ماشین های حال حاضر بازار ایران هستند روغن نباتی به جای سوخت خودرو؛ آیا چنین چیزی ممکن است؟ کم مصرف ترین شاسی بلند های موجود در ایران