شاهین یا اطلس

شاهین بخریم یا اطلس؛ بهترین محصول سایپا کدام است؟

با ورود خودرو اطلس به بازار و تعیین شدن قیمت آن، مقایسه شاهین و اطلس می‌تواند ارزش خرید این دو نماینده سایپا را تعیین کند.

بر اساس آخرین اخبار خودرو، با ورود بازیگر جدید سایپا به بازار، تقاضاهای خرید برای خودرو اطلس افزایش پیدا کرده است. خودرو اطلس در بازار آزاد به‌گونه‌ای قیمت خورده است که می‌توان آن را با شاهین مقایسه کرد. شاید مقایسه سایپا شاهین و سایپا اطلس در ابتدا کار عجیبی به‌نظر برسد؛ چرا که این دو خودرو به سگمنت‌های متفاوتی تعلق دارند و مقایسه یک خودرو سدان شهری با خودرویی هاچ بک، چندان منطقی نباشد.

اما به‌دلیل بازار محدود و تنوع کم محصولات در بازه قیمتی 400 تا 700 میلیون تومان، این دو خودرو به‌عنوان رقیب‌های قیمتی در برابر یکدیگر قرار می‌گیرند. در ادامه نگاهی به تفاوت‌های خودرو شاهین با اطلس می‌اندازیم تا ببینیم جدیدترین محصول سایپا حرفی برای گفتن در برابر پرچمدار چند سال گدشته سایپا دارد یا خیر؟

شاهین یا اطلس

سایپا شاهین

پیشتازی خودروهای چینی در بازار ایران سبب شد تا خودروسازان داخلی با طرح خودرو ملی دست به تولید خودروهای داخلی‌سازی شده بزنند و بتوانند در بازار خودرو کشور به رقابت بپردازند. همین موضوع سبب تولید محصولاتی نظیر شاهین و اطلس شده است.

اگر تصمیم دارید یکی از محصولات برند سایپا را خریداری کنید، احتمالا دوست دارید با تفاوت‌های شاهین و اطلس آشنا شوید و بفهمید که برترین خودروی سایپا کدام است. آیا اطلس ارزش پرداخت بهای 410 میلیون تومان کارخانه یا 600 میلیون تومان بازار را دارد؟ آیا آپشن‌های اطلس به‌حدی راضی‌کننده هستند که شما را مجاب به خرید این خودرو کنند؟

مقایسه شاهین و اطلس از لحاظ طراحی

اولین موضوعی که در تماشای دو خودرو نظر شما را به خود جلب می‌کند، تفاوت جثه دو محصول است که به‌دلیل سگمنت‌های مختلف ایجاد شده است. خودرو اطلس همان استایل کوییک را دارد و کوچک و جمع‌وجور است. از سوی دیگر شاهین یک سدان داخل شهری با سایز متوسط است. سایپا برای شیک‌تر جلوه دادن ظاهر اطلس، از المان‌هایی نظیر بینی کوسه، خطوط تند و تیز، تغییرات محسوس در نمای پشتی خودرو، نمای مدرنیزه و جلوپنجره به سبک خودروهای بنز استفاده کرده است.

سایپا اطلس

سایپا اطلس

البته اگر اطلاعات زیادی از دنیای ماشین‌ها داشته باشد احتمالا متوجه کپی‌برداری سایپا از محصولاتی نظیر FORD KA PLUS شده‌اید. در واقع سایپا نمای خودرو اطلس را با تغییراتی روی پلتفرم تیبا خلق کرده است. ماهیت کپی و الگوبرداری به خودی خود حرکت مخربی نیست، اما برای چهره اطلس همچون یک وصله نامتقارن می‌ماند و با سبک کلی بدنه و زیبایی‌شناختی اطلس هم‌خوانی ندارد.

مقایسه شاهین و اطلس

FORD KA PLUS

نمای جانبی اطلس ناامیدکننده‌ترین بخش این خودرو است که به شما گوش‌زد می‌کند که این خودرو فقط یک فیس لیفت ساده از کوییک است و نباید انتظار زیادی از آن داشت. تکرار طراحی نخراشیده و عدم هماهنگی تیزی زوایای چراغ‌ها، پنجره و چراغ‌ها با خطوط منحنی و انحنای تخم‌مرغی، ظاهر ناخوشایندی را ایجاد کرده‌اند.

عدم تغییر نمای جانبی اطلس با تقلیدکاری سایپا در نماهای جلویی و عقبی، مخلوطی ناهمگن از زیبایی را ایجاد کرده است! سایپا در المان‌های متعددی مانند خطوط روی کاپوت، ساختار طرح عقب ماشین و دیفیوزرهای اسپورت، نمونه‌های کپی‌برداری شده‌ای از محصولاتی نظیر رنو کپچر و مرسدس بنز هستند.

سایپا اطلس

سایپا اطلس

اما شاهین به‌عنوان زیباترین خودرو تولید شده در داخل، بدون انجام تلاش زیادی، اطلس را از پیش رو برمی‌دارد. رخ سایپا شاهین از جلو، جانبی و عقب، هماهنگی بیشتری را به نمایش می‌گذارد. البته برای بی‌نقص دانستن طراحی شاهین کمی زود است؛ چون دیزاین این خودرو نیز از فولکس واگن C30 الهام گرفته شده است تا چهره‌ای به نسبت عضلانی و جمع‌وجور به خود بگیرد. چراغ‌های عقب دو تکه، انحنای قابل قبول در صندوق و سپر عقب، جزو بهترین قسمت‌های طراحی این خودرو محسوب می‌شوند.

در مقایسه شاهین و اطلس، مشاهده می‌کنیم که شاهین به‌لطف کروم‌کاری زیباتر، جلوپنجره شیک‌تری دارد. استفاده از دستگیره‌های کرومی، به‌همراه رکاب‌های جذاب‌تر از برتری‌های خودرو شاهین به نسبت اطلس محسوب می‌شوند. بزرگ‌ترین نقطه ضعف در رخ‌نمایی خودرو اطلس، نمای نیم‌رخ آن است که تمام تلاش‌های سایپا برای فیس لیفت کردن کوییک را زیر سوال می‌برد.

پلتفرم، برگ برنده دوم شاهین در قیاس با اطلس

اساس ساختار یک ماشین، پلتفرم آن است که تعیین می‌کند خودرو در چه سگمنتی قرار دارد. با وجود تحریم‌ها، مشکلات فنی، ناتوانی در تامین متریال و قطعات، شرکت خودروسازی سایپا پلتفرمی را که در اختیار دارد، هر بار با ساختاری اندک متفاوت راهی بازار می‌کند.

تلاش‌های سایپا برای رقابت بیشتر از لحاظ کیفی با محصولات ایران خودرو و تولید محصولی مطابق با استانداردهای جهانی را در ساخت خودرو شاهین مشاهده کردیم؛ اما به‌دلیل تحریم‌ها و عدم توانایی در تامین قطعات مد نظر، اهداف سایپا محقق نشد.

در پروسه ساخت خودرو شاهین توسط گروه خودروسازی سایپا، در ابتدا قرار بود سدان کلاس C سایپا با استفاده از پلتفرم برلیانس H300 تولید و عرضه شود؛ اما در نهایت پلتفرم مگا SP100 مورد استفاده قرار گرفت. شاهین، خودرویی نیمه لوکس با ظاهری جوان‌پسند بود که ابتدا در سال 98 با نام رهام رونمایی و در نهایت با اسم شاهین راهی بازار شد. با وجود تمامی محدودیت‌ها و محقق نشدن اهداف سایپا برای تولید خودرویی مطابق با استاندارهای جهانی، شاهین توانست جایگاه خودش را در بازار ایران پیدا کند و همچنان طرفدارانی در میان قشرهای مختلف جامعه دارد.

حتما می‌دانید که پلتفرم اطلس جدید نیست و دقیقا همان پلتفرم X200 است که در سال 1387 معرفی شد و با تولید اولین محصول ملی با نام تیبا راهی بازار شد. این پلتفرم به‌عنوان یک بیس وطنی در طول 15 سال اخیر بارها با تغییرات اندک مورد استفاده قرار گرفته است. محصولاتی نظیر تیبا 2، ساینا، کوییک و آریا همگی بر پایه این پلتفرم توسعه داده شده‌اند. حال قرار است پلتفرم X200 سایپا با لباسی نو به نام‌های اطلس و سهند، مجددا راهی بازار فروش شود. پلتفرم خودرو حتی در بحث امنیت نیز اهمیت ویژه‌ای دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تیپ‌های مختلف اطلس و شاهین

مطابق روال بازارهای جهانی، سایپا هم محصولات خود را در تیپ‌های مختلفی راهی بازار می‌کند که تفاوت‌ها در گیربگس، رینگ، رنگ بدنه و آپشن‌های رفاهی محدود می‌شوند. تیپ‌هایی که تاکنون برای این دو ماشین معرفی و عرضه شده‌اند، تفاوت نسبتا زیادی در مقایسه شاهین و اطلس پایه به‌وجود می‌آورند. تا به امروز شاهد عرضه نسخه‌های شاهین G دنده‌ای و شاهین اتوماتیک CVT بوده‌ایم و به‌زودی قرار است شاهین پلاس با تریم داخلی متفاوت راهی بازار شود.

در مقابل، اطلس کلا در دو تیپ 1 و 2 با چهار تریم  E و L اتومات CVT و تیپ‌های G و S دنده‌ دستی معرفی شده که فعلا تنها نسخه G راهی بازار شده است. تیپ‌های G و S اطلس قرار است نمونه‌های فول آپشن این خودرو باشند.

مقایسه شاهین و اطلس از لحاظ کابین و امکانات رفاهی

تغییرات بنیادی، اولین چیزی است که با مشاهده تریم داخلی اطلس در ذهن تداعی می‌شود. در حالی که کابین کوییک، تغییرات چندانی به نسبت تیبا 2 نداشت، اما کابین اطلس به نسبت کوییک کاملا دگرگون شده؛ به‌گونه‌ای که حتی امکاناتی نظیر سانروف به آن اضافه شده است.

کابین سایپا اطلس

کابین سایپا اطلس

طراحان شرکت سایپا برای طراحی نمای داخلی اطلس از خودرو داچیا لوگان الهام گرفته‌اند؛ داچیا لوگان همان رنو سیمبل در مارکت ایران است. استفاده از تریم دو رنگ، استفاده از خطوط نرم‌تر با انحنای بیشتر در قسمت‌های مختلف داشبورد، مانیتور مرکزی 7 اینچی لمسی با قابلیت پشتیبانی از اندروید اتو، صفحه‌آمپری مشابه با ام وی ام ایکس 22، دریچه‌‍ هوای دایره‌ای با تزئینات کرومی و فرمان دی‌کات سه‌شاخه که به دکمه‌های کنترلی مالتی‌مدیا مجهز شده، کابینی به‌مراتب جذاب‌تر را به نسبت محصولات پیشین سایپا در این رده در اختیار شما می‌گذارد.

البته موارد ذکر شده بالا، فاکتوری بر باکیفیت بودن داخل کابین اطلس نبوده و باز هم شاهد همان پلاستیک پرایدی و مونتاژ بی‌دقت هستیم که برای سال 2024 حرفی برای گفتن ندارد.

در سوی مقابل، شاهین که دارای پلتفرم تویوتا یاریس است، از ظاهر شیک‌تر و موزون‌تری بهره‌ می‌برد. استفاده از دسته دنده بسترن B30، رنگ‌بندی کروم و مشکی و فریم کرومی کلاستر از نقاط قوت کابین شاهین محسوب می‌شود.

کابین سایپا شاهین

کابین سایپا شاهین

سایپا برای رقابت با ایران خودرو از ویژگی‌های جدیدی در کابین شاهین استفاده کرده است که پیش‌تر آن‌ها را روی کوییک پلاس اتومات مشاهده کرده بودیم؛ نظیر فرمان برقی و استارت دکمه‌ای. شاهین نیز همانند اطلس با استانداردهای 85 گانه سازگاری دارد و سامانه‌هایی نظیر کنترل کشش و پایداری، سنسور فشار باد تایر و دی‌لایت در آن کار شده است. از دیگر امکانات شاهین می‌توان به کروز کنترل (نسخه پاس)، جنس پلاستیک مطلوب‌تر و فضای بیشتر کابین اشاره کرد.

در بخش طراحی، اطلس به نسبت نسخه‌های قبلی دست‌خوش تغییرات زیادی شده، اما نمی‌تواند با ظاهر مینیمال شاهین رقابت کند و همچنان شاهین بهترین کابین را در بین محصولات سایپا دارد.

مقایسه مشخصات فنی اطلس و شاهین

اگر به نام موتور به‌کار گرفته شده روی دو خودرو توجه کرده باشید، متوجه شده‌اید که هر دو خودرو از پیشرانه یکسان M15 بهره می‌برند. البته در ابتدا قرار بود شاهین با پیشرانه برلیانس راهی بازار شود که به‌دلیل تحریم‌ها سایپا نتوانست این موتور را تهیه کند؛ از سوی دیگر تلاش سایپا برای خرید موتور TU5 از ایران خودرو هم با شکست مواجه شد تا سایپا مجبور به استفاده از موتور M15 روی شاهین شود. اما موتور m15 نمی‌توانست با وجود بدنه سنگین شاهین پرفورمنس مناسبی داشته باشد، همین موضوع سایپا را مجاب به استفاده از توربوشارژ روی پیشرانه این خودرو کرد.

موتور سایپا شاهین

موتور سایپا شاهین

پیشرانه M15-TC شاهین قدرتی معادل 109 اسب بخار و گشتاور 178 نیوتن‌متر را فراهم می‌کند که از طریق جعبه دنده 5 سرعته دستی و CVT اتومات، به دیفرانسل جلو منتقل می‌شود.

پیشرانه اطلس هم به نسبت کوییک دست‌خوش تغییراتی شده تا بتواند با پرفورمنس بالاتری فعالیت کند. پیشرانه M15-GSI اطلس به آپشن‌هایی مانند هدرز، بهبود سیستم جرقه‌زنی و تغییر زمان‌بندی سوپاپ مجهز شده است. این موتور در بیشینه توان خود قابلیت تولید قدرت 90 اسب بخار و گشتاور 137 نیوتن‌متر را دارد. گیربکس اطلس در دو نسخه 5 سرعته دنده دستی و 6 سرعته اتومات ساخت پانچ بلژیک، راهی بازار می‌شود که قدرت تولیدی موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

موتور سایپا اطلس

موتور سایپا اطلس

یکی از نکات ضعف خانواده تیبا که روی اطلس برطرف نشده، مجهز کردن پیشرانه به 8 سوپاپ بوده، در حالی که گروه صنعتی خودروسازی سایپا توانایی تولید موتور M16 را دارد.

پیشرانه جدید اطلس به نسبت نسل گذشته، سواری‌ نرم‌تر و مصرف سوخت کمتری دارد. تنها تفاوت پیشرانه شاهین و اطلس به استفاده از توربوشارژ محدود می‌شود. سایپا برای افزایش توان شاهین، موتور این خودرو را به توربوشارژ مجهز کرده است که در دور موتورهای بیشتر از 3000 RPM، وارد مدار می‌شود.

شاهین یا اطلس، کدام یک مصرف سوخت کمتری دارد؟

پیشرانه شاهین در هر 100 کیلومتر به‌صورت ترکیبی 7.2 لیتر سوخت مصرف می‌کند که در نوع خودش مصرف سوخت مطلوبی دارد. طبق اطلاعات کاتالوگ منتشر شده از سوی سایپا، اطلس در هر 100 کیلومتر به‌صورت ترکیبی 7.1 لیتر سوخت می‌سوزاند. البته نسخه دنده اتومات اطلس، مصرف بیشتری دارد و این میزان به 7.8 لیتر می‌رسد.

سایپا شاهین

شاهین و اطلس دنده‌ای مصرف سوخت تقریبا یکسانی دارند و از لحاظ مصرف سوخت هر دو خودرو در سطح استانداردی هستند.

تجربه رانندگی

بر خلاف محصولات پیشین سایپا، شاهین توانسته بود در زمینه هندلینگ و تعلیق در بازار داخلی کشور خودنمایی کند؛ به‌گونه‌ای که مانور گوزن را با سرعت 80 کیلومتر و به‌صورت موفقیت‌آمیز پشت سر گذاشت. جالب است بدانید که این سرعت با محصولات میان‌رده اروپایی در یک سطح است.

یکی از نقاط ضعف شاهین، عایق‌بندی ضعیف آن است؛ به‌گونه‌ای که صدای موتور به‌صورت بسیار آزاردهنده‌ای وارد کابین خودرو می‌شود. در سوی مقابل، تجربه اولیه رانندگی با اطلس به‌لطف بهره‌مندی از داشبورد جدید، حس و حال تازه‌ای را برای راننده ایجاد می‌کند. اما لذت رانندگی در این خودرو چیزی فراتر از کوییک نبوده و با همان سیستم تعلیق خشک، کابین پر سر و صدا و عدم حس اطمینان طرف هستیم. هاچ‌بک بودن اطلس و کم بودن طول آن سبب شده تا فرمان‌پذیری خوبی در رانندگی‌های شهری داشته باشد و برای مصرف شهری کوتاه‌مدت گزینه مناسبی تلقی گردد.

مقایسه شاهین و اطلس از نظر بازار خرید و فروش

سایپا اطلس

در حال حاضر ارزش خرید شاهین با توجه به رقبایی مانند دنا پلاس اتوماتیک توربو، تارا دنده دستی، جک J4 و پژو 207 سنجیده می‌شود. نسخه پایه شاهین از لحاظ زیبایی، فضای کابین و فرمان‌پذیری بر دنا برتری دارد. از سوی دیگر، مصرف سوخت کمتر دنا، استهلاک آهسته‌تر و ارزان‌تر بودن قطعات یدکی، استهلاک پایین‌تر موتور و حساسیت کمتر به نوع سوخت مصرفی سبب شده تا متقاضیان خرید خودرو، حساب بیشتری روی دنا باز کنند.

رقیب دیگر شاهین در این رده قیمتی، خودرو تارا است که تقریبا در تمامی جنبه‌ها و به‌خصوص نوع پیشرانه، برتری‌های غیر قابل چشم‌پوشی به نسبت شاهین دارد. از سوی دیگر، اطلس از لحاظ رده قیمتی تقریبا هیچ رقیب صفر کیلومتری ندارد؛ در واقع این خریدار است که تصمیم می‌گیرد با پرداخت 100 تا 200 میلیون تومان هزینه بیشتر به سراغ خرید محصولات ایران خودرو برود یا این‌که قیمت 35 درصد بیشتری اطلس بر کوییک را ترجیح داده و محصول جدید سایپا را خریداری می‌کند.

فعلا برای مقایسه تفاوت هزینه نگهداری شاهین و اطلس کمی زود است. باید منتظر بود و دید وضعیت تولید، عرضه و توزیع لوازم یدکی نسخه جدید شاهین پلاس و اطلس در بازار به چه صورت خواهد بود. به‌عنوان مثال یکی از نگرانی‌های پیرامون خودرو شاهین، استهلاک بالای پیشرانه است؛ اما با گذشت چند سال از حضور این خودرو در بازار، هنوز موتور این خودرو به‌خوبی کار می‌کند و مشخص نیست دوام فنی آن چقدر باشد.

شاهین بخریم یا اطلس؟

تمامی جنبه‌های مختلف دو نماینده سایپا را بررسی کردیم تا در نهایت به این سوال برسیم که کدام خودرو ارزش خرید بیشتری دارد؟

با توجه به قیمت‌های اعلام شده در شرایط ثبت‌نام و پیش‌فروش، تا اطلاع ثانوی قیمت پیش فروش خودرو اطلس در سال 1403 با مبلغ 500 میلیون تومان آغاز می‌شود. آخرین رنج قیمتی اعلام شده برای تیپ‌های مختلف شاهین (دنده‌ای، اتومات، پلاس) در بازار آزاد حدود 750 تا 800 میلیون تومان است.

با ارزیابی جوانب مختلف کار و مقایسه تفاوت‌های شاهین و اطلس، تصمیم نهایی با شما است که آیا شاهین ارزش هزینه بیشتری دارد یا خیر. از آنجایی که خودرو اطلس تنها یک نسخه فیس لیفت شده محسوب می‌شود، برای این‌که با اطمینان بیشتری تصمیم به خرید خودرو بگیرید، می‌توانید تجربه سواری کوییک را ملاک سنجش خود قرار دهید.

اگر به‌دنبال خرید خودرویی جوان‌پسند، پیشرانه‌ای قدرتمندتر و سواری نرم‌تر در مقایسه با کوییک هستید، شاهین انتخاب مناسب‌تری خواهد بود. اما اگر به‌دلیل محدودیت‌های اقتصادی به‌دنبال خودرویی ارزان‌ با ابعاد جمع‌و‌جور می‌گردید، پیشنهاد ما به شما اطلس است؛ چرا که این خودرو توانسته استانداردهای 85 گانه را پاس کند و تا حدی امنیت سرنشینان را تامین کند.

همچنین بخوانید:
مقایسه اطلس و کوییک؛ تفاوت در چیست؟ مقایسه سایپا اطلس با پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ؛ کدام را بخریم؟ مقایسه پژو 207 TU3 با سایپا اطلس؛ کدام را بخریم؟ معرفی اطلس برقی سایپا ؛ هاچ بک عجیب و غریب با ۹۴ اسب بخار + ویدیو