مقایسه پژو 207 TU3 با سایپا اطلس

مقایسه پژو 207 TU3 با سایپا اطلس؛ کدام را بخریم؟

اگر قصد خرید بهترین خودرو هاچ بک تولید داخل را دارید، با مقایسه تمام جوانب پژو 207 TU3 و سایپا اطلس G همراه ما باشید.

در بین خودروهای تولید داخل، همواره محصولات ایران خودرو کیفیت بالاتری به نسبت خودروهای تولید شده توسط سایپا داشته‌اند. در این مطلب از اخبار خودرو وبسایت گجت نیوز می‌خواهیم به مقایسه پژو 207 TU3 با سایپا اطلس بپردازیم تا ببینیم آیا محصول تازه‌وارد سایپا ارزش خرید بیشتری دارد یا همچنان پژو 207 حرف اول را می‌زند. پژو 207 با موتور TU3 و اطلس با موتور M15 دو هاچ بک بازار هستند که از لحاظ قیمتی در یک محدوده قرار می‌گیرند.

خودروهای هاچ بک به‌دلیل راحتی رانندگی در مسیرهای شهری، همواره طرفداران زیادی در داخل کشور ما داشته‌اند؛ از این رو ایران خودرو و سایپا در سبد محصولات خود حداقل یک خودروی هاچ بک دارند. با کنار رفتن پژو 206 تیپ 2 از خط تولید، ایران خودرو این محصول را در قالب پژو 207 TU3 مجددا راهی بازار کرده است. در طرف مقابل هم سایپا اطلس حضور دارد که به نسبت کوییک با تغییرات زیادی همراه شده، اما پلتفرم آن همان خانواده X200 سایپا است. در واقع این دو خودرو جدید همان پژو 206 تیپ 2 و کوییک فیس لیفت شده هستند. در ادامه این مطلب به مقایسه پژو 207 TU3 با سایپا اطلس در زمینه‌های مختلف می‌پردازیم تا ببینیم اطلس G به‌عنوان نماینده جدید سایپا می‌تواند برنده رقابت باشد یا خیر.

مقایسه پژو 207 TU3 با سایپا اطلس؛ طراحی و ابعاد

از لحاظ طراحی، پژو 207 TU3 با سایر 207ها هیچ تفاوتی ندارد و شاهد همان محصول همیشگی ایران خودرو هستیم که تنها به‌دلیل وجود موتور TU3، بج روی گلگیر جلو سمت راننده عدد 1.4 را به‌جای 1.6 نشان می‌دهد. در نمایی جلویی چراغ‌های بزرگ بیرون‌زده از قاب بیش از هر موردی جلب توجه می‌کنند و ظاهری خشن را برای خودرو به‌ارمغان آورده‌اند. لوگوی شیر برند پژو نیز با اندازه‌ای به‌نسبت بزرگ در فضای وسط زیر کاپوت قرار داده شده است تا اصالت فرانسوی محصول را به بیننده گوش‌زد کند. سپر جلو دارای طراحی ساده‌ای بوده و گریل جلو با روکش مشکی رنگ پوشیده شده است. این طراحی در واقع همان پژو 206 پلاس است که در ایران با نام 207 شناخته می‌شود.

مقایسه پژو 207 TU3 با سایپا اطلس

از لحاظ ظاهری سایپا برای اطلس وقت بیشتری صرف کرده؛ به‌گونه‌ای که نه‌تنها ظاهر این محصول جدیدتر است، بلکه المان‌های مدرن بیشتری هم در طراحی آن رعایت شده است.

در قسمت جلویی اطلس G  شاهد یک طراحی تهاجمی و مدرن با جلوپنجره‌ای با خطوط عمودی کروم هستیم. چراغ‌های درشت و کشیده با خطوط برجسته که به چراغ‌های خودرو شاهین شباهت دارد، سپر جلویی با قالب J شکل برای قرارگیری مه‌‌شکن‌ها، کاپوت با خطوط و حجم‌پردازی‌های مختلف که از زاویه دید راننده حس اسپورت بودن را القا می‌کند، ویژگی‌های بارز نمای جلویی این محصول هستند. اطلس برای نسخه‌های اتومات و دنده دستی دارای تیپ فول آپشنی با نام G است که در این نسخه شاهد بدنه دو رنگ هستیم. در اطلس G سقف، قاب آینه‌های جانبی و قاب دور مه‌شکن‌های جلو دارای رنگی متفاوت با دیگر اجزای بدنه هستند. ضمن آن‌که به‌نظر می‌رسد تنها نسخه G این خودرو دارای سانروف باشد.

مقایسه پژو 207 TU3 با سایپا اطلس

نمای بغل این محصول به‌خوبی نشان می‌دهد که اطلس G تنها یک محصول فیس لیفت شده به نسبت کوییک است و شاهد همان پلتفرم تیبا هستیم. عدم تغییر پلتفرم سبب شده تا کمترین تغییرات را در این نما شاهد باشیم. اطلس G دارای طراحی کناری ساده و قدیمی است که از یک خط ملایم و منحنی از جلو تا عقب با حجم‌پردازی ضعیف، یک خط مورب از بالای درها و یک خط کشیده و برجسته از پایین درها تشکیل شده است. رینگ‌های این خودرو از لحاظ سایز تغییری به نسبت نسل گذشته نداشته‌اند و از لحاظ طراحی هم مشابه خودرو ساینا هستند.

سایپا اطلس

در نمای کناری پژو 207، شاهد یک اتومبیل تخم مرغی اسپورت هستیم که از لحاظ حجم‌پردازی خطوط، محصولی ملایم‌تر به نسبت اطلس محسوب می‌شود. به‌دلیل قیمت اقتصادی، این دو خودرو فاقد دور پنجره کرومی هستند. رینگ‌های پژو 207 TU3 از جنس فولادی بوده که با قالپاق‌های همیشگی ایران خودرو پوشیده شده است.

مقایسه پژو 207 TU3 با سایپا اطلس

در نمای عقب، پژو 207 TU3 شباهت زیادی به پژو 206 دارد و تنها تغییر آن را می‌توان گرافیک متفاوت چراغ‌ها دانست که از پژو 207i الهام گرفته شده است. سپر عقب پژو 207 کاملا ساده طراحی شده است و تنها در قسمت بالایی آن شاهد یک نوار مشکی پلاستیکی هستیم که ظاهر سپر را از یکنواختی خارج می‌کند.

سایپا برای طراحی نمای عقبی اطلس G، سعی کرده تا همان المان‌های مدرن نمای جلویی را به‌کار ببرد تا ظاهر محصول یک‌دست‌تر شود. طراحی نمای عقب اطلس تا حد زیادی به رنو کپچر نسل دوم شباهت دارد. چراخ‌های عقب این خودرو از دو قسمت تشکیل شده‌‌اند که بخشی از آن روی کاپوت صندوق عقب قرار گرفته است و ویژگی مثبت آن به نسبت محصولی مانند کوییک، گرافیک یکسان و امتداددار قسمت‌های مختلف چراغ است. در زیر کاپوت این خودرو، دوربین عقب را مشاهده می‌کنیم. سپر در نمای عقب از سه قسمت مشکی، طوسی و قسمتی هم‌رنگ با بدنه تشکیل شده است که با نمای جلویی هم‌خوانی دارد.

مقایسه پژو 207 TU3 با سایپا اطلس

از لحاظ ابعادی پژو 207 TU3 دارای 3900 میلی‌متر طول، 1680 میلی‌متر عرض، 1468 میلی‌متر ارتفاع و فاصله محوری 2430 میلی‌متر است. از لحاظ ابعادی سایپا اطلس دارای 3922 میلی‌متر طول، 1673 میلی‌متر عرض، 1460 میلی‌متر ارتفاع و فاصله محوری 2450 میلی‌متر است. در نتیجه این دو خودرو از لحاظ ابعادی تقریبا هم‌اندازه هستند.

پژو 207 TU3 یا سایپا اطلس G، کدام یک پیشرانه قوی‌تری دارد؟

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو محصول را می‌توان در بخش پیشرانه مشاهده کرد. ایران خودرو به نسبت سایپا پیشرانه‌های متنوع‌تری دارد و تمرکز اصلی این شرکت روی پیشرانه‌های EF7، TU5 و XU7 است و تلاش کرده در نسل‌های مختلف این پیشرانه‌ها را ارتقا دهد؛ اما پیشرانه TU3 در طی سالیان اخیر تغییری نداشته و دارای همان فناوری قدیمی است.

پژو 207 TU3 دارای پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی 1.4 لیتری است. این موتور در بیشینه توان خود تنها می‌تواند 75 اسب بخار قدرت و 118 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. برای این خودرو گیربکس 5 دنده دستی در نظر گرفته شده است که قدرت موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی پژو 207 در هر 100 کیلومتر به 6.4 لیتر می‌رسد.

در سوی مقابل اطلس از موتور ارتقا یافته محصولات کوییک و ساینا بهره می‌برد. سایپا اطلس G دارای موتور 4 سیلندر 8 سوپاپ 1.5 لیتری تنفس طبیعی است که با کد M15-GSI شناخته می‌شود. این موتور توانایی تولید 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. گیربکس این محصول در دو نمونه 5 دنده دستی و 4 دنده اتومات طراحی شده است که قدرت تولیدی موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. مصرف ترکیبی سوخت اطلس در ازای هر صد کیلومتر برابر با 6.9 لیتر است.

پیشرانه TU3

در بحث پیشرانه، قدرت پایین موتور TU3 سبب شده تا 15 اسب بخار اختلاف موجود، به‌طرز زیادی احساس می‌شود و در این بخش اطلس G را می‌توان انتخاب بهتری دانست.

مقایسه کابین، امکانات رفاهی و ایمنی سایپا اطلس و پژو 207 TU3

کابین پژو 207 TU3 تلفیقی از کابین خودروی پژو 207i و پژو 206 سابق است. داشبورد این محصول از دو نیمه بالایی و پایینی تشکیل شده است که در نیمه بالایی شاهد داشبورد 207 و در نیمه پایینی داشبورد 206 قرار دارد. در نیمه بالایی نمایشگر 7 اینجی در بالای داشبورد قرار دارد و از سیستم مالتی‌مدیا پشتیبانی می‌کند. این نمایشگر قابلیت اتصال به گوشی هوشمند از طریق بلوتوث، پخش فایل‌های صوتی و تصویری، نمایش دوربین دنده عقب به‌همراه خطوط تعیین فاصله را دارد. در زیر نمایشگر شاهد دکمه‌های سیستم تهویه و صوتی خودرو هستیم که کیفیت معمولی دارند. در داشبورد میانی محفظه‌های برای قرار دادن لیوان یا بطری نوشیدنی‌ها وجود دارد که فاقد چفت هستند و نمی‌توان به‌عنوان نگه‌دارنده‌ای قابل اطمینان روی آن‌ها حساب کرد.

پژو 207

در مقابل کنسول میانی، شاهد دسته دنده همیشگی پژو هستیم که در 6 حالت مختلف تنظیم می‌شود. فرمان این خودرو D کات نبود و دارای 4 پره به‌همراه دکمه‌های کنترل کروز و سیستم مالتی‌مدیا است. کلاستر این محصول دارای طراحی قدیمی و به‌صورت آنالوگ بوده، اما خوانایی آن مطلوب است. در این کلاستر اطلاعاتی نظیر سرعت، دور موتور، دمای مایع داخل رادیات، میزان بنزین و کیلومتر کارکرد به‌نمایش گذاشته می‌شود. صندلی‌های پژو 207 TU3 پارچه‌ای و 4 حالته دستی هستند که قابلیت تنظیم ارتفاع، عقب و جلو رفتن را دارند. آینه‌های این خودرو دارای قابلیت تنظیم برقی هستند و راهنما‌های جانبی روی آن‌ها کار شده است.

کابین سایپا اطلس حس و حال جدیدتری به نسبت پژو 207 دارد و رنگ‌های متفاوت به‌کار رفته در آن مقداری جذاب‌تر هستند. کابین هر دو محصول از جنس پلاستیک خشک بوده و کیفیت پلاستیک هر دو محصول معمولی رو به پایین ارزیابی می‌شوند.

در ساخت کابین سایپا اطلس از تریم دو رنگ مشکی و روشن کرمی (احتمالا با توجه به رنگ بیرونی خودرو متفاوت باشد) ساخته شده است. فرمان این خودرو دارای طراحی D کات، قابلیت تنظیم دستی در دو جهت به‌همراه دکمه‌های کنترلی طراحی شده است که نمونه آن را قبلا روی کوییک اتومات مشاهده کرده بودیم. در قسمت بالایی داشبورد شاهد یک نمایشگر 7 اینجی با کنتراست مناسب هستیم که با استفاده از آن می‌توان دوربین دنده عقب و سیستم مالتی‌مدیا را کنترل کرد.

مقایسه پژو 207 TU3 با سایپا اطلس

روکش‌های صندلی اطلس از جنس پارچه بوده و تا حد زیادی از تعریق جلوگیری می‌کنند. رنگ قسمت میانی صندلی‌ها هم با قسمت روشن داشبورد هماهنگ شده است. جذاب‌ترین بخش‌های کابین اطلس را می‌توان کلاستر و دریچه‌های هوای آن دانست. کلاستر این محصول به‌گونه‌ای طراحی شده که عقربه‌های آن برعکس محصولات قبلی سایپا قرار گرفته‌اند. دریچه‌های سیستم تهویه این خودرو هم به‌شکل حلقه‌ای کروم کاری شده طراحی شده‌اند که واقعا جذاب هستند.

سایپا اطلس

مهم‌ترین آپشنی که روی سایپا اطلس کار شده و قرار است در نسخه‌های جدید به 207 TU3 هم اضافه شود سیستم کنترل کشش و پایداری است. این سیستم تا حد زیادی از انحراف قسمت عقبی خودرو هنگام چرخاندن فرمان با سرعت بالا جلوگیری می‌کند.

مقایسه قیمت هاچ بک ایران خودرو و سایپا

پژو 207 TU3 و سایپا اطلس دو خودرویی هستند که ماهیت قدیمی دارند و با انجام به‌روزرسانی‌هایی دوباره به خط تولید بازگشته‌اند. هر دو خودرو از ضعف‌هایی در قسمت فنی و ظاهری رنج می‌برند و نمی‌توان آن‌ها را محصولات جدیدی در بازار بدانیم. پژو 207 تیو 3 دارای قیمت کارخانه 323 میلیون 800 هزار تومان است که در بازار آزاد بالای 600 میلیون تومان قیمت دارد.

سایپا اطلس هنوز به‌صورت رسمی وارد بازار نشده و قیمتی برای آن وجود ندارد؛ اما قیمت کارخانه این خودرو 406 میلیون تومان است.

به‌طور کلی اگر به‌دنبال محصول جواب پس داده هستند پژو 207 از لحاظ اصالت برند، گزینه جذاب‌تری است؛ اما اگر به‌دنبال طراحی مدرن و آپشن هستید سایپا اطلس گزینه مناسب‌تری خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*