بررسی پیکاپ فوتون G7 اتوماتیک

بررسی پیکاپ فوتون G7 اتوماتیک؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت

یکی از جذاب‌ترین و موفق‌ترین پیکاپ‌های مونتاژ داخل، فوتون جی 7 ایران خودرو دیزل است. در بررسی پیکاپ فوتون G7 اتوماتیک با ما باشید.

حدود ده سال پیش، ایران خودرو دیزل با عرضه فوتون تونلند به‌طور رسمی وارد بازار خودروهای تجاری سبک شد و موفقیتی که عرضه تونلند به‌همراه داشت، سبب شد تا ایران خودرو دیزل نسخه جدید این پیکاپ را به نام فوتون تونلند G7 یا همان فوتون G7 برای مونتاژ وارد ایران کند.

با وجود تیراژ نه‌چندان بالای G7، این خودرو با مشخصات فنی مناسب و آپشن‌های به‌مراتب بیشتر نسبت به رقبای هم‌رده، حالا در بازار ایران حسابی معروف شده و به همین دلیل، در مطلب پیش رو از بخش از اخبار خودرو گجت نیوز قصد داریم به بررسی پیکاپ فوتون G7 اتوماتیک بپردازیم.

پس اگر مایلید یک پیکاپ آفرودی جذاب با آپشن‌هایی نزدیک به خودروهای سواری داشته باشید، تا پایان با بررسی پیکاپ فوتون جی 7 اتوماتیک با ما باشید.

بررسی پیکاپ فوتون G7 اتوماتیک

پیش از بررسی پیکاپ فوتون G7 اتوماتیک بد نیست نگاهی به تاریخچه حضور این خودرو در بازار ایران داشته باشیم. فوتون تونلند جی 7 در سال 2011 معرفی و با مدل 2012 به بازارها رسید. مونتاژ این خودرو در ایران نیز از سال 1393 توسط ایران خودرو دیزل آغاز شد و از آن زمان، جی 7 در نسخه‌های متعددی به بازار داخلی عرضه شده است.

بررسی پیکاپ فوتون G7

اما موضوع بحث ما در این مطلب، بررسی پیکاپ فوتون G7 اتوماتیک است که در واقع نسخه‌ای خاص از این خودرو محسوب می‌شود و تولید آن از سال 2019 در کنار نسخه قبلی آغاز شده است. این مدل را در برخی بازارها با نام فوتون تونلند یوتو (yutu) نیز می‌شناسند و تولید آن در ایران نیز از اواخر سال 1401 توسط ایران خودرو دیزل آغاز شده است.

بررسی نمای ظاهری فوتون G7

پیکاپ G7 اتوماتیک در این مدل از یک جلوپنجره تنومند، متشکل از لوگوتایپ بزرگ FOTON در کنار چراغ‌های نسبتا باریک برخوردار است که ظاهری جذاب و نافذ به خودرو بخشیده است. به‌نظر می‌رسد در طراحی نمای جلو فوتون G7، از نسل هشتم تویوتا هایلوکس الگوبرداری شده، اما این تقلید تا حد زیادی خوب انجام شده و حس خوبی به مخاطب انتقال می‌دهد.

طراحی فوتون G7

در بخش‌های جانبی فوتون جی 7، برآمدگی گلگیرهای خودرو طراحی خوبی دارد؛ اما رول بار طراحی خوبی ندارد و روی زیبایی خودرو اثر منفی داشته است. در نمای عقب هم سورپرایز عجیب و متفاوتی در کار نیست و همه‌چیز شبیه به عموم پیکاپ‌های هم‌رده این خودرو است. البته شاید وجه تمایز این بخش، یک پوشش پلاستیکی مشکی‌رنگ با لوگوتایپ بزرگ FOTON در قسمت درب عقب باشد که نما را نسبتا متفاوت کرده، اما قضاوت درباره زیبا یا زشت بودن آن تا حد زیادی سلیقه‌ای است.

طراحی فوتون G7

دیگر جذابیت فوتون جی 7 در بخش ظاهری که باید به آن اشاره کرد، طراحی داخل کابین است. به‌نحوی که کیفیت مناسب متریال استفاده شده برای داشبورد و بخش‌های داخلی کابین در کنار المان‌های جذابی مانند لیور دنده الکترونیکی، مانیتور ایستاده در بخش بالایی داشبورد و شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، همگی فضای داخلی لوکس و جذابی برای این محصول ایجاد کرده‌اند.

بررسی مشخصات فنی پیکاپ فوتون جی 7 اتوماتیک

در بحث فنی، فوتون G7 از یک پیشرانه 2 لیتری توربو GDI با برخورداری از فناوری بورگوارد استفاده می‌کند که قادر به تولید 238 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن‌متر گشتاور است. نیروی تولید شده توسط این موتور را نیز یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ZF و سیستم 4WD به هر دو محور عقب و جلو می‌رساند.

با این مشخصات، باید گفت که فوتون G7 یکی از چابک‌ترین و رقابتی‌ترین پیکاپ‌های بازار ایران در قیاس با محصولات هم‌رده محسوب می‌شود. البته که پیشرانه خودرو حساسیت نسبتا بالایی به کیفیت سوخت دارد و اگر قصد خرید این خودرو را دارید، باید به این نکته توجه داشته باشید.

موتور پیکاپ فوتون G7

نکته جذاب دیگری که در بررسی پیکاپ فوتون G7 اتوماتیک باید به آن اشاره کرد، سیستم انتقال قدرت (ترنسفرکیس) خودرو است که علاوه بر حالات رایج 2H، 4H و 4L، از حالت AUTO نیز پشتیبانی می‌کند. در این حالت، ECU قادر است وضعیت انتقال قدرت موتور به چرخ‌ها را بدون دخالت راننده و صرفا بنا بر اطلاعاتی که از سنسورهای مختلف درباره سطح مسیر دریافت می‌کند، تغییر دهد.

گفتنی است، ظرفیت بار فوتون جی 7 برابر با 820 کیلوگرم و حداکثر سرعت آن نیز 170 کیلومتر بر ساعت است. در ادامه جدول کامل مشخصات فنی فوتون G7 را می‌بینید:

مدل خودروفوتون تونلند جی 7
پیشرانهچهار سیلندر توربوشارژر با آرایش خطی سیلندرها و سیستم پاشش سوخت مستقیم (GDI)
حجم موتور (cc)1981
حداکثر قدرت238 اسب بخار در 5500 دور
حداکثر گشتاور360 نیوتن‌متر در 1750 – 4000 دور
گیربکس8 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ ترونیک
سیستم انتقال قدرت4WD چهار حالته با تنظیم برقی و مجهز به قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب
حداکثر سرعت (Km/h)170
حجم مخزن سوخت (L)76
ابعاد لاستیک‌ها265/60R18
سیستم تعلیق جلوجناغی دوبل
سیستم تعلیق عقبیکپارچه با فنر تخت (شمش)
وزن خالص (Kg)1955
حداکثر ظرفیت حمل بار (Kg)820
طول×عرض×ارتفاع (mm)5340 × 1940 × 1880
فاصله بین دو محور (mm)
3110

امکانات رفاهی و ایمنی فوتون g7

فوتون G7 علاوه بر مشخصات فنی جالب توجه و ظاهر زیبا، از امکانات رفاهی و ایمنی متعددی نیز برخوردار است که آن را به یکی از پیکاپ های آپشنال بازار ایران بدل کرده است.

داخل فوتون G7

نکته جالب توجه این‌که برخی از امکاناتی که در G7 به‌عنوان یک پیکاپ مونتاژی دیده می‌شود، در بسیاری از رقبای داخلی آن وجود ندارد و از جمله این موارد می‌توان به وجود دوربین 360 درجه، شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، گرم‌کن برای صندلی‌های جلو، ترمز پارک برقی با اتوهلد، درایو مد دو حالته، هشداردهنده نقاط کور (BSD)، هشداردهنده خطر تصادف از جلو (FCW)، شش عدد ایربگ و موارد دیگر اشاره کرد. در ادامه، جدول کامل آپشن‌های رفاهی و ایمنی پیکاپ فوتون G7 اتوماتیک را می‌بینید:

تجهیزاتفوتون تونلند G7
چراغچراغ‌های عقب LED، دی‌لایت، چراغ خوش‌آمدگویی زیر آینه‌های جانبی، چراغ بدرقه، مه‌شکن جلو و عقب، سنسور نور (اتولایت)
سیستم‌های مالتی‌مدیاUSB، بلوتوث، مانیتور 10.25 اینچی لمسی، 4 بلندگو
رینگ‌ها18 اینچی آلومینیومی
شیشه و آینهشیشه‌های برقی، آینه‌های جانبی تاشو برقی
تهویهاتوماتیک، دریچه برای سرنشینان عقب
صندلیروکش چرمی، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت، گرم‌کن سه حالته صندلی‌های جلو، کنسول میانی (Arm Rest) صندلی عقب
ایمنیترمز کمکی اضطراری (BA)، ترمز کمکی هیدرولیکی (HBA)، سیستم بوستر ترمز وکیوم هیدرولیکی (HBB)، سیستم قطع عملکرد پدال گاز در صورت فشردن هم‌زمان پدال گاز و ترمز (BOS)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، سیستم کنترل دینامیکی خودرو (VDC)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HHC)، کنترل حرکت در سراشیبی (HDC)، هشداردهنده نقاط کور (BSD)، هشداردهنده خطر تصادف از جلو (FCW)، 6 ایربگ
سایر امکاناتکی‌لس استارتر، کروز کنترل، سنسور پارک عقب، سنسور باران، دوربین 360 درجه، دوربین ثبت وقایع، شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، درایو مد دو حالته (ECO – SPORT)، سنسور فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، ترمز پارک برقی با اتوهلد

جمع‌بندی

در پایان و بعد از بررسی پیکاپ فوتون G7 اتوماتیک باید گفت که این خودرو مونتاژی چینی، محصولی جذاب و قابل احترام محسوب می‌شود. البته و با وجود برتری‌هایی که برای این خودرو در طول این مقاله برشمردیم، طبیعی است که قیمت آن نسبت به دیگر هم‌رده‌هایش در بازار داخلی بیشتر باشد؛ ولی باید اذعان کرد که مشخصات فنی جذاب، طراحی ظاهری قابل قبول و آپشن‌های متعدد، این قیمت بیشتر را منطقی جلوه می‌دهد.

پس اگر از جمله افرادی هستید که ضمن علاقه به رانندگی با یک پیکاپ آفرودی قدرتمند، به آپشن‌های به‌روز خودرو نیز اهمیت زیادی می‌دهید، می‌توان خرید فوتون G7 اتوماتیک را به شما توصیه کرد.

درباره رقبای این خودرو نیز باید گفت که در حال حاضر مهم‌ترین رقیب g7، پیکاپ G9 گروه بهمن محسوب می‌شود که نه‌تنها عرضه آن چندان بالا نیست، بلکه با قیمت‌های گزافی نیز معامله می‌شود. البته انتظار می‌رود در آینده نزدیک کرمان موتور با KMC T9، رقابت سختی را با فوتون G7 شکل بدهد.

مطالب مرتبط در گجت نیوز:
مقایسه جک J4 با کی ام سی ایگل؛ تفاوت در چیست؟ تارا اتوماتیک یا کی ام سی ایگل ؛ برنده مقایسه کدام است؟ شاهین بخریم یا اطلس؛ بهترین محصول سایپا کدام است؟ مقایسه لوکانو 8 و اکستریم VX ؛ جدال پادشاهان چینی در ایران