جنگنده ناشناس ایرانی

انتشار تصاویر ماهواره ای از یک جنگنده ناشناس ایرانی؛ قاهر ۳۱۳ در حال تست؟

انتشار تصاویر ماهواره‌ای از یک جنگنده ناشناس ایرانی روی باند فرودگاه هواپیماسازی ایران، باعث گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال تست قاهر 313 شده است.

اخیرا یک تصویر ماهواره‌ای از باند فرودگاه اختصاصی هسا (هواپیماسازی ایران) منتشر شده که در آن نوعی هواپیمای جت جنگنده با پلتفرم شبیه به قاهر 313 دیده می‌شود. این مسئله باعث شده تا برخی رسانه‌ها به احتمال انجام تست‌های پروازی پهپاد جت قاهر بپردازند. اما از پهپاد قاهر و ویژگی‌های آن چه می‌دانیم؟

رویت جنگنده ناشناس ایرانی در فرودگاه هسا

رئیس سازمان صنایع دفاع کشور سال گذشته و در یک نشست خبری در پاسخ به سوالاتی درباره وضعیت آخرین وضعیت جت جنگنده قاهر گفته بود که پروژه قاهر احتمالا در قامت یک هواپیمای بی‌سرنشین عملیاتی می‌شود.

به‌گفته رئیس سازمان صنایع دفاع کشور، پروژه قاهر کاملا به بلوغ رسیده و حالا ساخت و آزمایش مدل‌های بی‌سرنشین آن در دستور کار قرار گرفته است. او افزوده بود، در اوایل سال آینده نسخه‌هایی از قاهر رونمایی می‌شوند که به تناسب نیاز دو نیرو طراحی شده و تغییراتی داشته‌اند.

تصویر جنگنده ناشناس در فرودگاه هسا

حالا انتشار تصاویر ماهواره‌ای مذکور از جنگنده ناشناس ایرانی روی باند فرودگاه هواپیماسازی ایران، شائبه انجام تست‌های پرواز یک هواپیمای ناشناس با پلتفرم قاهر را قوت بخشیده که احتمال می‌رود مدل بی‌سرنشین قاهر 313 باشد.

از نسخه بی‌سرنشین جت قاهر می‌توان در انواع عملیات‌های تهاجم زمینی، پشتیبانی، گشت‌زنی، عملیات‌های دریایی، عملیات شناسایی و موارد مشابه دیگر استفاده کرد. گفتنی است، استفاده از نسخه بی‌سرنشین قاهر در قیاس با نسخه سرنشین‌دار آن، امکان صرفه‌جویی در هزینه‌ها را فراهم می‌کند. از سویی می‌توان نسخه پهپادی قاهر را در تعداد قابل‌توجهی تولید و با ریسک تلفات جانی پایین مورد استفاده قرار داد.

با این اوصاف و با توجه به ساختاری که قاهر 313 به‌عنوان یک جنگنده سبک و کوچک دارد، قیاس آن با جنگنده‌های بزرگی مانند اف 35 و اف 22 از بنیاد کار غلطی است. از سویی، طبیعی است که این جنگنده با فیزیک کوچک‌تر خود، قادر به حمل سلاح‌های کمتری باشد و اساسا هم قرار است با پرواز در ارتفاقات پایین، اهداف نظامی را برآورده کند.

گفتنی است که قاهر 313 آن‌طور که پیش از این اعلام شده، طول 14 متری و عرض 5 متری دارد. از جمله مشخصاتی که در زمان رونمایی اولیه قاهر 313 مطرح شده بود نیز باید به تک موتوره و تک سرنشین بودن آن اشاره کرد.

همچنین در آن زمان اعلام شده بود که این جت دارای سطح مقطع راداری کمی است؛ چرا که در ساخت بدنه آن از مواد بسیار خاصی استفاده شده است. از سویی به‌گفته مسئولان نظامی در آن زمان، قاهر قادر است ضمن استفاده از تسلیحات بومی، در ارتفاقات پست نیز پرواز کند.

از دست ندهید:
مقایسه جنگنده اف ۲۲ و سوخو ۵۷؛ نبرد مرگبار در آسمان امارات مشتری پیشرفته‌ترین جنگنده چین شده است پهپاد زیر آب Manta Ray؛ کوسه غول پیکر در اقیانوس‌ها با سلاح ترسناک و مرموز روسها در جنگ با اوکراین آشنا شوید