نخستین پیوند چشم کامل در دنیا با موفقیت در نیویورک انجام شد

یک گروه جراح آمریکایی نخستین پیوند چشم کامل در دنیا را با موفقیت در نیویورک انجام داد. این یک پیشرفت بزرگ در حوزه پزشکی بود که خیلی مورد استقبال قرار گرفت.

چندی پیش نخستین پیوند چشم کامل در دنیا با موفقیت در نیویورک انجام شد. این عمل جراحی به واسطه گروهی از جراحان انجام شد و یک پیشرفت عظیم در علم پزشکی بود و قدمی بزرگ برای اهدای بینایی دوباره به افراد آسیب‌دیده و حتی بازگرداندن بینایی به نابینایان محسوب می‌شود. البته گفتنی است هنوز معلوم نیست فردی که چشم اهدا شده را دریافت کرده می‌تواند در آینده به‌خوبی ببیند یا نه.

آرون جیمز، مأمور خطوط برق در آرکانزاس، در سال 2021 دچار شوک الکتریکی 7200 ولتی شد و زنده ماند؛ ولی آسیب‌های زیادی اعم از تخلیه چشم چپ و از دست دادن دست چپ و لب‌های بالا و پایین به او وارد شد. حالا نخستین پیوند چشم کامل در دنیا با موفقیت برای این فرد در نیویورک انجام شد. این خبری بود که تمام رسانه‌ها را فرا گرفت و خیلی‌ها آن را یک پیشرفت بزرگ در علم پزشکی دانستند. جراحی پیوند صورت آرون جیمز در روز 27 می سال 2023 یا به عبارتی 6 خرداد 1402، انجام شده بود و انجام این جراحی 21 ساعت به طول انجامید.

این اتفاق یک رویا در علوم پزشکی بود تا این‌که بالاخره در نیویورک محقق شد. عمل جراحی پیوند چشم کامل قبلا روی حیواناتی انجام شده بود و بینایی اندکی را هم بازیابی کرده بود؛ اما حالا این جراحی برای اولین بار است که روی فرد زنده‌ای انجام می‌شود. هنوز معلوم نیست که آیا آرون می‌تواند با چشم اهدایی ببیند یا خیر؛ ولی به‌نظر می‌رسد که جراحی موفق بوده، چون چشم اهدا شده سیگنال‌های الکترونیکی می‌سازد. گفته شده برای ترمیم اعصاب از سلول‌های بنیادی مغز استخوان استفاده شده است. طبق گفته خود آرون، وی از جراحی راضی است و دیگر نمی‌خواهد در اجتماع قدم بگذارد و صورتش را بپوشاند.

پیوند چشم کامل

جراح اصلی یا جراح رهبر این عمل، ادواردو رودریگز بود که می‌گوید ما مشتاقانه منتظر کشف کردن این منطقه کشف نشده هستیم و زمان جراحی را از 36 ساعت به 21 ساعت کاهش داده‌ایم. جراحی پیوند صورت یک آزمایش نیست و باید یک نوع استاندارد مراقبت در موارد خاص تغییر شکل شدید صورت منظور شود.

وایده ددانیا، پزشک مخصوص شبکیه نیز می‌گوید چشم پیوند داده شده، به‌نظر سالم می‌رسد، گردش خون خوبی دارد، فشار مناسبی دارد و سیگنال‌های الکترونیکی می‌سازد. با این‌که آرون هنوز نمی‌تواند با چشم چپش ببیند، اما ما امیدوار هستیم.

پیوند چشم کامل آرون چقدر موفق بود؟

چشم راست آرون بعد از اتفاقی که برایش افتاده بود سالم مانده و او یک گزینه مناسب و عالی برای این جراحی بود. اگر حتی چشم چپ پیوند زده شده کار نکند و فقط جنبه زیبایی داشته باشد، باز هم بسیار باارزش است. آرون در مصاحبه‌اش با خبرگزاری فرانسه گفت من دوباره می‌توانم غذا بخورم و از مزه آنها لذت ببرم و بو کنم. من الان می‌توانم در اجتماع قدم بزنم و صورتم را نپوشانم. اگر این جراحی برای من سازگار نبود، قدمی بزرگ و یک شروع است و دکتر رودریگز برای دفعه بعد چیزهایی یاد می‌گیرد.

استاد جراحی در دانشگاه کلرادو آنشوتر، کیا واشنگتن، 15 سال است که در زمینه‌های مشابه با این جراحی فعالیت دارد. او در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری فرانسه، جراحان را تمجید کرده و اظهار کرد این جراحی یک معامله بزرگ است. به‌نظر من با توجه به زمانی که گذشته، فکر نمی‌کنم که آرون بینایی چشم چپ خود را به‌دست آورد، ولی هیچ چیز غیر ممکن نیست.

واشنگتن درباره راه‌های کمک‌کننده ترمیم بینایی آرون هم گفت به‌کار گرفتن روش‌های پیشرفته‌تر مثل ژن‌درمانی یا دستگاهی به اسم پوشش عصبی برای حفاظت از بافت‌ها یا حتی دستگاه‌هایی که سیگنال‌ها را می‌گیرد و راه‌های آسیب‌دیده را دور می‌زند، می‌تواند کارساز باشد.

دانیل پلاز که در انستیتو چشم پالمر باسکوم دانشگاه میامی در همین موضوع نیز فعالیت دارد نیز به خبرگزاری فرانسه درباره پیوند چشم کامل گفت این اتفاق نشانگر تلاش‌های مشترک ما برای برگرداندن بینایی است و امید زیادی در افراد سراسر دنیا ایجاد می‌کند.

جفری گلدبرگ رهبر موسسه چشم بایرز استنفورد نیز بیان کرد ما به پیشرفت شگرفی در درمان‌های مشابه برای بازسازی بینایی به‌همراه پیوند چشم رسیده‌ایم. نظر شما کاربران گجت نیوز در این‌باره چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*