گجت قدیمی

10 گجت قدیمی که با قیمت های باورنکردنی به فروش رفت

در این متن به معرفی 10 گجت قدیمی خواهیم پرداخت که به‌خاطر اهمیت تاریخی یا تاثیرشان بر پیشرفت تکنولوژی با قیمت‌هایی سرسام‌آور به فروش رسیده‌اند!

قرن بیست و یکم را باید عصر پیشرفت خیره‌کننده تکنولوژی در دنیا دانست. سرعت رشد فناوری در بیست و چند سالی که از این قرن گذشته سرسام‌آور بوده؛ به‌طوری که امروزه افراد مختلف جامعه، هرکدام یک کامپیوتر بسیار قدرتمند، اما جمع و جور را در جیبشان حمل می‌کنند که قادر به انجام کارهایی نظیر استریم کردن محتوا، برقراری ارتباط با سایر افراد در نقاط مختلف دنیا و انجام کارهای روزمره مثل تاکسی گرفتن، مدیریت امور مالی و موارد این‌چنینی است. از سوی دیگر، تقریبا تمامی ادوات و وسایل خانگی منزل ما به‌نوعی «هوشمند» تلقی شده و قابلیت‌های خاصی دارند.

رسیدن به چنین پیشرفتی در فناوری قطعا ساده نبوده و نیازمند خلاقیت و ابتکار مهندسین سرشناس و صاحب‌نامی در طول سال‌های گذشته بوده است. برخی از این ادوات تکنولوژیک با این که امروز از مد افتاده به نظر می‌رسند، اما در زمان خود دستاوردهای تکنولوژیک شگفت‌انگیزی به شمار می‌رفتند و موفق شدند مسیر رسیدن به جایگاه کنونی تکنولوژی را هموار کنند.

تاثیر خیره‌کننده برخی از این گجت های قدیمی در پیشرفت تکنولوژی در کنار کمیاب بودن آن‌ها باعث شده که برخی از آن‌ها به آیتم‌هایی کلکسیونی تبدیل شده و با قیمت‌های سرسام‌آوری به فروش برسند.‌ در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا به معرفی برخی از این گجت های قدیمی بپردازیم که با قیمت‌هایی بسیار بالا به فروش رسیدند.

گجت هایی قدیمی که با قیمت‌های بسیار بالا به فروش رسیده‌اند

برخی از گجت‌های حاضر در این لیست به‌خاطر تاثیر شگفت‌انگیزی که در پیشرفت تکنولوژی داشته‌اند به چنین قیمت بالایی رسیده و برخی دیگر صرفا به‌خاطر کمیاب بودن یا ارزش تاریخی قیمتی سرسام‌آور پیدا کرده‌اند. در ادامه تعدادی از این گجت های عجیب و فوق‌العاده گران‌قیمت را بررسی خواهیم نمود.

تلفن هیتلر

تلفن هیتلر

جنگ جهانی دوم بدون شک یکی از بدترین دوران حیات بشر بود که ویرانی فراوانی را در سطح جهان ایجاد کرد. این نبرد همچنین نقش پررنگی را هم در سیاست و فرهنگ مدرن به جا گذاشته و پایه‌گذار بسیار قوانین و سیاست‌های قرن 21 دنیا شده است. با در نظر گرفتن این اهمیت تاریخی فوق‌العاده نباید تعجب کرد که برخی آیتم‌های متعلق به این دوره از تاریخ بسیار ارزشمند تلقی شده و با قیمت‌های فوق‌العاده بالایی به فروش برسند.

تقریبا هر آنچه به جنگ جهانی مربوط است، از تانک و اسلحه گرفته تا گجت های تاریخی و قدیمی متعلق به آن دوران نزد کلکسیونرها بسیار حائز اهمیت بوده و برای آن‌ها ارزشمند تلقی می‌شود. در این میان، برخی از آیتم‌هایی که متعلق به شخصیت‌های تاثیرگذار در جنگ جهانی دوم نظیر وینستون چرچیل، بنیتو موسولینی یا جوزف استالین بوده‌اند، ارزشی دوچندان پیدا کرده و قیمت‌هایی سرسام‌آور دارند.

اما اگر بخواهیم لیست افراد تاثیرگذار در جریان جنگ جهانی دوم و تاریخچه این رویداد را بررسی کنیم، بدون شک نام آدولف هیتلر رهبر حزب نازی در جنگ جهانی دوم با اختلاف در صدر لیست قرار می‌گیرد. همین اهمیت فوق‌العاده هیتلر در جریان جنگ باعث شده که برخی وسایل شخصی او مثل خودروی مرسدس یا میز تحریر و تپانچه‌اش مورد توجه کلکسیونرهای سرتاسر دنیا واقع شوند.

در سال 2017 سر و کله یکی از جذاب‌ترین عتیقه‌های متعلق به رهبر حزب نازی، یعنی تلفن شخصی او که در پناهگاهش در برلین پیدا شده بود در یک حراجی پیدا شد و سرانجام با قیمتی 243 هزار دلاری به فروش رسید. البته اصلا مشخص نیست که این تلفن قرمز رنگ که نام آدولف هیتلر روی آن نقش بسته بود از آن چه کسی شد؛ چرا که هویت خریداران آن حراجی ناشناس باقی مانده بود. با این وجود تلفن مورد بحث، فرامین عملیاتی فراوانی را به خود دیده و نقش پررنگی در بسیاری ویرانی‌های جنگ جهانی ایفا کرده است.

آیپاد کلاسیک – iPod Classic

گجت قدیمی

علیرغم این که آیپد مدت‌هاست که از خط تولید خارج شده، اما تاثیر آن بر دنیای مدرن و نحوه گوش کردن به موزیک در تاریخ ماندگار شده است. البته آیپاد به هیچ وجه نخستین موزیک پلیر ساخته شده در دنیا نیست و مدل‌های متعددی از واکمن و سایر برندها پیش از آن تولید شده بودند. با این وجود ام پی 3 پلیر اپل به کاربران امکان می‌داد که مجموعه گسترده‌ای از آلبوم‌ها و ترک‌های موسیقی را همیشه همراه خود داشته باشند و بدون کوچکترین دردسری به آن‌ها گوش دهند.

در طول سال‌های گذشته آیپد تبدیل به یک نماد فرهنگی شده و با فروش نزدیک به 450 میلیون دستگاهی در طول حیاتش جای ثابتی در لیست پرفروش‌ترین گجت های جهان برای خود دست و پا کرده است.

iPod نخستین بار در سال 2001 به عموم معرفی شد. در آن زمان آیپاد دستگاهی مجهز به یک صفحه نمایش کوچک و یک کلید برای کنترل و ناوبری بود. در عین حال با گذشت حدود دو سال از معرفی این دستگاه، اپل مدل‌های شافل، مینی، تاچ و نانو آیپد را هم معرفی نمود. البته هیچ‌یک از این مدل‌ها به اندازه مدل Classic جریان‌ساز و خاطره‌انگیز ظاهر نشدند و این دستگاه به‌خوبی توانست راه خود را از سایر موزیک پلیرهای بازار جدا کند. البته iPod Classic با انتقادات زیادی به‌خصوص به‌دلیل افزایش نرخ دانلود موزیک‌های غیرقانونی و سرقتی روبرو بود. با این وجود نقش آن در احیای برند اپل و توسعه بازار موزیک پلیرها غیرقابل انکار است.

مدل‌های اوریجینال آیپاد کلاسیک به‌عنوان یک آیتم نمایشگاهی در نظر گرفته می‌شود و نمونه‌های سالم و دست‌نخورده آن اکنون با قیمت‌هایی حدود 90 هزار دلار داد و ستد می‌شوند. بنابراین با وجود سن کمی که iPod Classic دارد، از آن می‌توان به‌عنوان یکی از گران‌ترین گجت های قدیمی و کلاسیک دنیا نام برد.

در گجت نیوز بخوانید:

نگاهی به ۱۲ گجت قدیمی که حالا تبدیل به عتیقه هایی با ارزش شده‌اند

زیراکس آلتو – Xerox Alto

زیراکس آلتو

زیراکس آلتو نخستین کامپیوتر تولید شده در دنیا نبود و قیمت بسیار بالایی هم داشت. به‌طور خاص، هزینه تمام شده ساخت این دستگاه در سال 1973 حدود 12 هزار دلار اعلام شده بود و در صورتی که به‌طور تجاری به فروش می‌رسید، احتمالا قیمتی حدود 40 هزار دلار می‌داشت. در محدوده سال‌های 1973 چندین هزار دستگاه از این کامپیوتر تولید شدند که اکثرشان در آزمایشگاه‌های زیراکس مورد استفاده قرار گرفته و برخی با قیمت 32 هزار دلار به دانشگاه‌های کشور آمریکا  فروخته شدند.

آنچه Xerox Alto را به محصولی متفاوت تبدیل می‌کند آن است که این گجت قدیمی در واقع نخستین دستگاهی است که از یک رابط گرافیکی واقعی بهره می‌برد. این مساله به کاربران اجازه می‌داد که بدون نیاز به وارد کردن کد بتوانند به بخش‌های نرم افزاری مختلف دسترسی داشته باشند. این قابلیت در آن زمان یک ویژگی انقلابی به شمار می‌رفت که مسیر را برای ساخت سیستم عامل‌هایی با رابط‌های گرافیکی پیچیده هموار نمود. استیو جابز و بسیاری بزرگان عرصه تکنولوژی در آن زمان از Xerox Alto الهام گرفته و اوایل دهه 80 میلادی محصولاتی چون اپل لیسا (Apple Lisa) و مکینتاش را رونمایی کردند.

البته علیرغم این که زیراکس آلتو در آن زمان محصولی بسیار گرانقیمت به شمار می‌رفت، پس از بازنشستگی نتوانست قیمت فوق‌العاده بالای خود را حفظ کند! در صورتی که چنین می‌بود، اکنون قیمت یک دستگاه Xerox Alto عتیقه حدود 200 هزار دلار بود. با این وجود در سال 2010 شاهد معامله شدن این دستگاه در eBay به قیمت 30 هزار دلار بودیم.

آیفون نسل اول

گجت قدیمی

با هر متر و مقیاسی به آیفون نگاه کنیم، نمی‌توان منکر تاثیر شگفت‌انگیز این دستگاه در پیشرفت گوشی های هوشمند در دنیا شد. پس از موفقیت خیره‌کننده‌ای که اپل با آیپاد به آن دست یافت، تصمیم گرفت برند گوشی تلفن هوشمند خود را نیز رونمایی کند. این اتفاق در سال 2007 رخ داد. آیفون به هیچ وجه نخستین گوشی هوشمند دنیا یا اولین دستگاهی که به صفحه نمایش لمسی مجهز می‌شود، نبود. با این وجود آیفون توانست ایده حذف کلیدهای فیزیکی از گوشی‌های موبایل و استفاده از صفحه نمایش‌های لمسی بزرگ مالتی تاچ را در صنعت جا بیندازد.

بلافاصله پس از رونمایی از آیفون، این گوشی اپل توانست به محبوب‌ترین گجت دنیا تبدیل شود و این کمپانی را در مسیر تبدیل شدن به ثروتمندترین و ارزشمندترین برندهای جهانی قرار دهد.

بر اساس آمارگیری‌های انجام شده در سال 2021، اپل تا آن سال حدود 2.6 میلیارد دستگاه آیفون به فروش رسانده و صاحب 15 درصد از تمامی گوشی‌های موبایل دنیا بود! این گوشی موفق شد استانداردهای تازه‌ای را برای گوشی‌های موبایل تعریف کند. در حقیقت آیفون چیزی فراتر از صرفا یک گوشی موبایل بود؛ چرا که می‌توانست با کیفیت بسیار بالا موزیک یا ویدیو پخش کند، به اینترنت متصل شود و هر کار دیگری که گوشی‌های موبایل معمولی انجام می‌دهند را به بهترین شکل انجام دهد.

علاوه بر این، دوربین‌های بسیار باکیفیت و فروشگاه اپ استور که امکان دانلود هزاران اپلیکیشن مختلف برای آیفون را به کاربران این گوشی می‌دهد، دیگر عواملی بودند که باعث شدند آیفون بتواند دنیای گوشی های موبایل را با تغییری انقلابی روبرو کند.

در طول سال‌های گذشته چندین نسل مختلف از آیفون روانه بازار شده است. با این وجود اپل همچنان در بالای هرم نوآوری و خلاقیت ایستاده است. مدل‌های جدید آیفون به هیچ وجه ارزان نیستند. با این وجود قیمت آن‌ها در مقایسه با قیمت آیفون اوریجینال که اکنون یک عتیقه به شمار می‌رود، بسیار پایین‌تر است. مدل‌های سالم نسل اول آیفون بعضا با قیمت‌هایی حدود 15 هزار دلار به فروش می‌رسند. این مساله البته تنها مخصوص آیفون نسل اول نیست؛ چرا که برخی از مدل‌های قدیمی دیگر این گجت به‌یادماندنی نیز قیمت‌هایی چند ده هزار دلاری دارند.

اپل 1 – Apple I

کامپیوتر اپل 1

دیگر گجت قدیمی و فوق‌العاده جذابی که امروزه با قیمت بسیار بالایی داد و ستد می‌شود، کامپیوتر اپل 1 است.

امروزه تصور زندگی بدون کامپیوترها تقریبا غیرممکن است. با این وجود در گذشته‌ای نه چندان دور، ایده ساخت کامپیوتری رومیزی که در فضای یک اتاق جا شود و برای انجام امور شخصی مورد استفاده قرار گیرد، چیزی شبیه به یک رویای محال به نظر می‌رسید! در آن زمان کامپیوترها نه تنها بسیار بزرگتر از نمونه‌های مدرن بودند؛ بلکه عملکرد فنی فوق‌العاده ضعیف‌تر و قیمت بسیار بالاتری هم داشتند که استفاده از آن‌ها را برای بسیاری افراد غیرممکن می‌ساخت. تمام این مسائل با عرضه Apple I به بازار در سال 1976 به فراموشی سپرده شد!

این کامپیوتر که توسط استیو وزنیاک طراحی شده بود، یک معجزه مهندسی به شمار می‌رفت که به کاربران اجازه می‌داد با متصل کردن یک مانیتور و کیبورد بتوانند کارهای فوق‌العاده جذابی مثل انجام بازی‌های ویدیویی، دسترسی به آپرانت و کدنویسی ابتدایی را انجام دهند. این دستگاه شروع‌کننده مسیر شگفت‌انگیزی بود که تا به امروز با قدرت پیش رفته و هر سال قله جدیدی را فتح می‌کند.

اپل 1 در تنها 200 نسخه روانه بازار شد و همین مساله باعث کمیاب و ارزشمند شدن آن شد. یک سال بعد، اپل نسل دوم کامپیوترهای شخصی خود را روانه بازار کرد و تخفیفی سنگین را هم برای کسانی که Apple I خود را با نسل دوم تعویض می‌کردند در نظر گرفت. این مساله نیز باعث جمع‌آوری بیشتر مدل‌های اول این دستگاه از بازار شد تا هم نیاز به خدمات پس از فروش کاهش پیدا کند و هم تعداد کامپیوترهای اپل موجود در بازار همچنان محدود باقی بماند!

این سیاست‌های انقباضی اپل در قبال نسل نخست کامپیوترهایش باعث ارزش فوق‌العاده بالای نمونه‌های موجود از آن و فروش آن با قیمت‌های چند صد هزار دلاری شد. در سال 2014 نمونه‌ای سالم از این دستگاه با قیمت 905 هزار دلار به فروش رسید و در سال 2021 هم برچسب قیمتی 400 هزار دلاری برای آن در نظر گرفته شد.

کنباک 1 – Kenbak-1

گجت قدیمی

پیش از معرفی کامپیوترهای شخصی (PC) تنها کسانی که از کامپیوترها استفاده می‌کردند، افراد تمرین‌دیده‌ای بودند که زمان زیادی را صرف یادگیری چگونگی استفاده از این دستگاه‌ها کرده بودند. این کامپیوترهای عظیم‌الجثه معمولا به ترمینال‌های مختلفی مجهز بودند تا چندین نفر بتوانند به‌طور همزمان با آن‌ها کار کنند. با این وجود کاربری آن‌ها بسیار محدودتر از کامپیوترهای مدرن بود و استفاده از آن‌ها نیازمند مهارت‌های برنامه‌نویسی پیشرفته و پیچیده‌ای بود.

با این حال با پیشرفت تکنولوژی و امکان ساخت قطعات کامپیوترها در ابعاد بسیار کوچک‌تر، ایده ساخت کامپیوترهای خانگی رفته رفته جدی‌تر شد. در این میان کنباک 1 یکی از نخستین رایانه‌های شخصی ساخته شده در دنیا به شمار می‌رود که در سال 1970 تولید شده و با قیمت 750 دلار به دست مشتریان رسید. این کامپیوتر کلا در 50 دستگاه به فروش رسید که از این تعداد، 14 دستگاه هنوز سالم و قابل استفاده هستند!

Kenbak-1 طراحی منحصربفردی داشت و درست پیش از اختراع میکروپردازنده‌ها در سال 1971 روانه بازار شده بود. همین مساله در کنار نبود توجیه اقتصادی برای خرید آن باعث شد که فروش آن چندان موفقیت‌آمیز نباشد. در نتیجه این اتفاق، کمپانی کنباک منحل شده و نام این برند از صحنه روزگار محو شد.

در عین حال، «اولین» بودن کنباک در کنار کمیاب بودن باورنکردنی این دستگاه باعث شد که این گجت قدیمی و کلاسیک به یک آیتم نمایشگاهی تبدیل شود و اکثر نسخه‌های موجود از آن در موزه‌ها نگهداری شوند. بد نیست بدانید که یکی از نسخه‌های سالم از این دستگاه در سال 2015 با قیمت 45 هزار دلار توسط موزه‌ای در اروپا خریداری شد!

دوربین‌های سری صفر لایک – Leica Series-0

دوربین لایکا سری صفر

شاید امروزه کمتر کسی به تاریخچه دوربین‌های عکسبرداری توجه چندانی داشته باشد! در عصر گوشی های هوشمند هر فرد یک دوربین دیجیتال قدرتمند و کارآمد را در جیب خود داشته و گوشی‌های هوشمند میلیاردها نفر در سرتاسر دنیا را به عکاسانی حرفه‌ای یا نیمه‌حرفه‌ای تبدیل کرده‌اند!

با این وجود شرایط همیشه این‌چنین نبوده و در زمان‌های گذشته، عکسبرداری یک تفریح برای ثروتمندان به شمار می‌رفته است! در آن دوره، دوربین‌ها دستگاه‌هایی بزرگ و پیچیده بودند که حمل آن‌ها توسط تنها یک نفر امکان‌پذیر نبود!

دوربین‌های سری صفر لایکا یکی از گران‌ترین دوربین‌های قدیمی در دنیا به شمار می‌روند که یک نمونه از آن در سال 2022 با قیمت 15 میلیون دلار به فروش رسید! آنچه این دوربین خاص را ارزشمند می‌کند آن است که نمونه مورد بحث یکی از معدود طرح‌های اولیه‌ای‌ست که توسط اسکار بارناک در سال 1923  تولید شده بود. هدف بارناک از تولید این دوربین‌ها امکان‌سنجی ساخت دوربین‌های جیبی با قابلیت استفاده از فیلم‌های 35 میلیمتری بود. موفقیت این مدل اولیه در ادامه باعث ساخت نخستین نسل از دوربین‌های لایکا شد که دروازه جدیدی به دنیای عکسبرداری را برای علاقمندان باز کرد.

جالب است بدانید که تنها بین 20 تا 25 نمونه از دوربین سری صفر لایکا تولید شد. بر اساس بررسی‌های انجام شده، از این تعداد کمتر از 12 دستگاه سالم مانده‌اند و تعداد کمتری هنوز قادر به عکس گرفتن هستند! این دوربین فوق‌العاده گران‌قیمت و کمیاب مدتی در خانواده‌های ثروتمند و میان کلکسیونرهای مختلف در گردش بود و سرانجام با قیمت شگفت‌انگیز یک تا دو میلیون لار به فروش رسید.

همچنین بخوانید:

۱۲ گجت جالب و کاربردی جدید که احتمالا از وجود آنها بی‌خبر هستید

ساعت پاتک فیلیپ Henry Graves Supercomplication

گجت قدیمی

ساعت هوشمند پاتک فیلیپس سوپرکامپلیکیشن هنری گریوز یکی از باورنکردنی‌ترین ساعت‌های تولید شده در تاریخ است که توسط هنری گریوز جونیور، کلکسیونر بی‌همتای ساعت‌های لوکس، با هدف تحت تاثیر قرار دادن رقیبش، جیمز وارد پاکارد نگهداری می‌شد.‌ این دو نفر، هر دو از شناخته‌شده‌ترین کلکسیونرهای ساعت در دنیا به شمار می‌روند که هریک با تکیه بر خلاقیت‌ها و طراحی‌های منحصربفرد ساعت‌های کلکسیونشان در صدد غلبه بر دیگری بودند.

ساعت مورد بحث همان‌طور که از نامش پیداست توسط ساعت‌ساز خوشنام سوییسی، پاتک فیلیپ، در سال 1933 طراحی و به‌طور کامل از طلای 18 عیار ساخته شده است. این ساعت یکی از پیچیده‌ترین نمونه‌های ساخته شده در تاریخ است که تنها ساخت آن حدود 60 هزار فرانک سوییس هزینه در بر داشته است. در ازای این هزینه، ساعت Supercomplication از قابلیت‌هایی نظیر تقویم یا نمایی از صور فلکی از دید منزل گریوز جونیور بهره می‌برد. این ساعت همچنین بدون هیچ‌گونه کامپیوتر و تنها توسط دست ساخته شده و زمانی حدود هشت سال برای این کار زمان برده است.

این ساعت مدت زیادی در خانواده گریوز باقی ماند. با این وجود در سال 1969 در یک حراجی به فروش رسید. همچنین در سال 1999 نیز شاهد فروش آن در یک حراجی دیگر با قیمت باورنکردنی 11 میلیون دلار بودیم. اما این پایان کار نبود؛ چرا که 15 سال بعد، ساعت Patek Philippe Henry Graves Supercomplication در یک حراجی دیگر در سال 2014 با قیمت متحیرکننده 24 میلیون دلار به فروش رسیده و تبدیل به گران‌ترین ساعت دنیا شد.

کنسول نینتندو پلی استیشن – Nintendo PlayStation

نینتندو پلی استیشن

امروزه سونی را باید یکی از شناخته‌شده‌ترین نام‌ها در عرصه بازی‌های ویدیویی دانست که چند نسل است با کنسول‌های شگفت‌انگیز پلی استیشن بازار را قبضه کرده است. جدیدترین نسل از این کنسول‌ها، PlayStation 5 هم همانند نسل‌های گذشته این کنسول موفقیتی شگفت‌انگیز کسب کرده و به فروشی عالی رسیده است. سری کنسول‌های پلی استیشن برای نخستین بار در سال 1994 شروع به کار کرده و تا به امروز فروشی حدودا 100 میلیون دستگاهی را تجربه کرده‌اند!

البته سرنوشت سونی در بازار کنسول‌های ویدیویی می‌توانست بسیار متفاوت از امروز باشد! این کمپانی قصد داشت برای نخستین بار با طراحی یک اکسسوری سی دی رام برای کنسول SNES نینتندو وارد دنیای رقابت بازی‌های ویدیویی شود.‌ در آن زمان نیتندو زیر قرارداد خود با سونی زد و تصمیم گرفت سراغ فیلیپس برود. این تصمیم اشتباه نینتندو ضمن این که منجر به تولید نه چندان موفق و گمنام Phillips CD-i شد، بلکه سونی را نیز به سمت ساخت کنسول اختصاصی خود، پلی استیشن سوق داد. در نتیجه این اتفاق برند پلی استیشن متولد شد و سونی توانست به دستاوردهایی که اشاره شد دست پیدا کند.

نینتندو و سونی هرگز کنسول هیبریدی نینتندو پلی استیشن را روانه بازار نکردند. با این حال چندین نمونه اولیه از این دستگاه در دست است که علیرغم نبود اطلاعات چندان در خصوص تعداد آن‌ها، در سال 2015 نمونه‌ای سالم و دست‌نخورده از این کنسول سر از یک حراجی درآورد! به دلیل اهمیت فوق‌العاده و کمیاب بودن کنسول نینتندو پلی استیشن، مدل‌های موجود از آن بسیار باارزش ارزیابی شده و قیمتی بسیار بالا دارند.

این کنسول در سال 2020 پس از جدالی سنگین بین پالمر لاکی، موسس Oculus VR و گرگ مک لمور، موسس وبسایت Pets.com سرانجام با قیمت 360 هزار دلار به مک لمور فروخته شد.

کارتریج Nintendo World Championship

گجت قدیمی

در تمام طول تاریخ بازی‌های ویدیویی، تنها یک نام مترادف با سرگرمی واقعی است: نینتندو!

نینتندو با ساخت و عرضه کنسول‌های جذاب و فرنچایزهای بسیار محبوب اعم از Super Mario Bros. و The Legend of Zelda توانسته در تمام طول این سال‌ها، نسل به نسل، گیمرهای مشتاق را به سمت خود جذب کرده و چیز تازه‌ای به آن‌ها ارائه کند. این روند شگفت‌انگیز حتی تا همین امروز و کنسول نینتندو سوییچ هم ادامه دارد.

با این سابقه طولانی و درخشان، طبیعی است که برخی محصولات کلاسیک نینتندو نه تنها سمبل موفقیت و درخشش در دنیای بازی‌های ویدیویی باشند؛ بلکه به آیتم‌هایی نادر و کمیاب تبدیل شوند. یکی از بهترین مثال‌ها برای این آیتم‌ها، کارتریج قهرمانی جهانی نینتندو است.

این کارتریج‌ها به‌طور خاص برای مسابقات رقابتی نینتندو طراحی شده بودند که در طول چندین سال برگزار شد و گیمرهای مختلف را در مسابقات رقابتی روبروی یکدیگر قرار می‌داد. نینتندو برای نخستین دوره این رقابت‌ها که در سال 1990 در آمریکا برگزار شد، کارتریج‌های ویژه‌ای از بازی‌هایی مثل Super Mario Bros. یا Rad Racer و Tetris را با ظاهر منحصربفرد تولید کرد و به همراه کنسول‌های سفارشی NES در اختیار گیمرها قرار داد. سه بازی مورد اشاره، به‌طور خاص نزد گیمرها فوق‌العاده محبوب بودند و کارتریج‌های سفارشی آن‌ها نیز بسیار ارزشمند به شمار می‌رفتند.

این کارتریج‌ها در ابتدا اصلا قرار نبود به بازار عرضه شوند و نینتندو قصد داشت تمامی کارتریج‌های قهرمانی جهان را از بین ببرد. همین مساله باعث شد که قیمت این کارتریج‌ها سر به فلک بکشد؛ به‌طوری که در حال حاضر تنها 100 عدد از این کارتریج‌ها در دنیا موجود است و تعدادی از آن‌ها با قیمت‌هایی باورنکردنی در حراجی‌های مختلف دنیا به فروش رسیده‌اند. بالاترین قیمت ثبت شده برای یکی از این کارتریج‌ها حدود 100 هزار دلار است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*