خودرو ارزان قیمت ایرانی/چینی

خودرو ارزان قیمت ایرانی/چینی در راه است؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت از طرح تولید یک خودرو مشترک با چین خبر داد؛ اما آیا خودرو ارزان قیمت ایرانی/چینی در راه است؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیرا طی سفر به چین با چینی‌ها برای تولید توسعه صنعت خودرو ایران و همچنین تولید یک خودرو مشترک با چین در ایران مذاکراتی را انجام داد. از این رو با توجه به این‌که خودروهای چینی موجود در بازار ایران معمولا در ردیف خودروهای گران قیمت قرار می‌گیرند، آیا می‌توان انتظار تولید یک خودرو ارزان قیمت ایرانی/چینی را داشت؟

احتمال تولید خودرو ارزان قیمت ایرانی/چینی

عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص مذاکرات انجام شده با خودروسازان چینی طی این سفر عنوان کرد پیشرفت چین در صنعت خودرو چشمگیر بوده و این کشور توانسته سهم زیادی از بازارهای بین‌المللی را به خود اختصاص دهد. میزان تولید خودرو در چین سالانه به 25 میلیون دستگاه می‌رسد که از پتانسیل موجود در چین برای رشد بیشتر در این حوزه حکایت دارد.

خودرو ارزان قیمت ایرانی

وزیر صمت در ادامه افزود از پیشرفت‌های چین در حوزه خودرو می‌توان برای توسعه صنایع داخلی و انتقال تجربیات تحقیقاتی استفاده کرد. وی با اشاره به مذاکرات تهران و پکن برای تولید مشترک خودرو عنوان کرد سعی داریم با بازار چین ارتباط برقرار کنیم و طی مشارکت با آنها بتوانیم صنعت خودرو را توسعه دهیم. در همین راستا با همراهی خودروسازان داخلی قصد داریم طی ارتباط و هماهنگی با تولیدکنندگان برتر چینی، یک خودرو مشترک را به تولید برسانیم.

عباس علی‌آبادی در ادامه با اعلام این‌که دولت طرح هیبریدی و برقی‌سازی تاکسی‌ها و خودروهای عمومی تا سال 1403 را در دستور کار خود قرار داده، گفت دولت قصد دارد تعرفه خودروهای برقی را به‌میزان زیادی کاهش دهد. ضمن این‌که گسترش تاکسی‌های الکتریکی به ایجاد زیرساخت‌های مناسب نیاز دارد که تا پایان امسال در تهران و برخی کلان‌شهرهای کشور شاهد رشد چشمگیری در این حوزه خواهیم بود.

وزیر صمت در بخش دیگری از گفته‌های خود بر آزاد بودن واردات خودرو برای افزایش قدرت انتخاب مردم تاکید کرد و گفت البته حمایت از تولید داخل نیز محفوظ خواهد ماند. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که آیا واردات خودرو همانند رویه فعلی خواهد بود یا قرار است شرکت‌های بخش خصوصی محصولات بیشتری از برندهای معتبر خارجی را به ایران بیاورند؟

البته امیداریم واردات خودرو در آینده بیشتر روی خودروهای چینی تمرکز نداشته باشد؛ چرا که سطح نه‌چندان مطلوب پشتیبانی و خدمات پس از فروش آنها باعث ایجاد مشکلات زیادی برای خریداران خواهد شد.

خودرو ارزان قیمت ایرانی

وزیر صمت در ادامه بیان کرد تعرفه خودروهای الکتریکی توسط دولت به‌میزان چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد که همین موضوع باعث ترغیب مردم به خرید این خوردوها خواهد شد. همچنین این مشوق‌ها به تاکسی‌داران کمک خواهد کرد تا اختلاف زیادی بین قیمت تمام شده تاکسی برقی با مدل بنزینی وجود نداشته باشد.

گفتنی است خودروهای چینی در بازار ایران بدون داخلی‌سازی زیادی مونتاژ و به بازار عرضه می‌شوند و همچنین اکثر آنها نیز در ردیف خودروهای گران قیمت قرار می‌گیرند. البته در اوایل دهه 90 قرار بود خودروسازان و شرکت‌های بخش خصوصی، خودروهای چینی را با انتقال دانش فنی و ایجاد زنجیره قطعه‌سازی در ایران به‌همراه سهم داخل‌سازی 40 درصد در گام اول و تولید داخلی تحت لیسانس در گام‌های بعدی به بازار عرضه کنند.

در حالی که سهم خودروهای ضعیف و متوسط بازار به خودروهای داخلی تعلق دارد، خودروهای چینی به‌دلیل چند سال ممنوعیت خودروهای خارجی توانستند بازار خودروهای میلیاردی را به خود اختصاص دهند و حتی مدل‌های مونتاژی ایران خودرو، سایپا و بهمن موتور نیز در ردیف خودروهای لوکس و گران‌قیمت قرار می‌گیرند.

اکنون باید منتظر ماند تا مشخص شود مذاکرات جدیدی که در حوزه خودرو بین ایران و چینی‌ها انجام شده، باعث می‌شود چینی‌ها سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند یا نتیجه این مذاکرات تامین خودرو اقتصادی و باکیفیت برای مشتریان ایرانی خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*