سیستم عامل macOS 14 Sonoma

همه‌چیز درباره سیستم عامل macOS 14 Sonoma ؛ در آپدیت جدید مک چه‌خبر است؟

سیستم عامل macOS 14 Sonoma، جدیدترین آپدیت کامپیوترها و لپ تاپ‌های مک اپل است. در ادامه با ویژگی‌ها و امکانات مک او اس ۱۴ بیشتر آشنا شوید.

سیستم عامل macOS 14 Sonoma جدیدترین نسخه مک برای کامپیوترهای سازگار شرکت اپل است. بعد از اینکه به‌لطف قابلیت‌هایی مثل Stage Manager و اپلیکیشن Freeform در مک او اس ۱۳ ونچورا، ارتباط بین مک و آیپد تقویت شد، حالا بد نیست بدانید که در نسخه بعدی باید منتظر چه سورپرایزهایی باشیم.

اپل در کنفرانس توسعه‌دهندگان امسال خود (WWDC 2023) اعلام کرد که مک او اس ۱۴ “Sonoma” نام خواهد داشت. این نام یک شهر تاریخی در شمال کالیفرنیا است. شعار انتخابی برای این سیستم عامل هم دعوت اپل به لذت بردن از قدرت بالا و سرگرمی است.

قابلیت‌های سیستم عامل macOS 14 Sonoma

برخلاف نسخه قبلی، در این نسخه تمرکز اصلی اپل روی بهبود عملکرد خود مک بوده تا آنکه بخواهد ارتباط آن با آیپد را گسترش ببخشد. در ادامه شما را با امکانات و ویژگی‌های مک او اس ۱۴ آشنا خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

آپدیت MacOS 14 Sonoma، مک بوک شما را زیر و رو می‌کند

کنفرانس ویدیویی

قابلیت Presenter Overlay حین اشتراک‌گذاری صفحه در یک مکالمه ویدویی، شما را هم در بخشی از صفحه نگه می‌دارد. شما فقط باید انتخاب کنید که با سایز بزرگ یا کوچک روی صفحه نشان داده شوید. اگر گزینه بزرگ را انتخاب کنید، شما مثل یک روکش بزرگ روی صفحه ظاهر می‌شوید. اما اگر گزینه کوچک را انتخاب کنید، داخل یک حباب کوچک روی صفحه شناور خواهید بود.

کنفرانس ویدیویی در سیستم عامل macOS 14 Sonoma

شما در طول کنفرانس ویدیویی یا فیس تایم می‌توانید با دست‌هایتان ری‌اکشن نشان دهید. این قابلیت یک ری‌اکشن را اضافه کرده و فریم دوربین را پر از افکت‌های سه‌بعدی واقعیت افزوده مثل آتش‌بازی می‌کند. علاوه بر این قابلیت جدید دیگری هم اضافه شده که به شما اجازه اشتراک‌گذاری یک یا چند اپلیکیشن در حین مکالمه ویدیویی را می‌دهد. شما می‌توانید از مانیتور Studio Display یا آیفون خود به‌عنوان یک دوربین در مکالمه ویدیویی استفاده کنید، فریم را باب سلیقه خود تنظیم کرده و یا اجازه دهید خود سیستم شما را همیشه در مرکز فریم حفظ کند.

گیمینگ

اپل سرانجام حالتی به‌نام Game Mode را به سیستم عامل macOS 14 Sonoma اضافه کرده که می‌تواند با کاهش فعالیت اپلیکیشن‌ها در پس زمینه بالاترین حد عملکرد پردازنده و پردازشگر گرافیکی را ارائه کند و به‌طور قابل توجهی نرخ تأخیر لوازم جانبی بی‌سیم شما مثل دسته یا کیبورد و ماوس را کاهش دهد.

تغییرات دسکتاپ

اپل اسکرین سیورهای جدید اسلوموشن را به مک او اس ۱۴ اضافه کرده که وقتی کامپیوتر بی‌کار می‌شود، تصاویر دیدنی از نقاط مختلف جهان را روی صفحه به‌نمایش می‌گذارد. وقتی هم که مجددا پای سیستم بروید، این تصاویر به پس زمینه سیستم منتقل می‌شوند.

اسکرین سیورهای جدید در سیستم عامل macOS 14 Sonoma

همچنین شما می‌توانید به گالری ویجت‌ها رفته و ویجت مورد نظرتان را روی صفحه دسکتاپ مک بوک خود بگذارید. این ویجت‌ها با ویجت‌هایی که روی صفحه آیفون خود قرار داده‌اید هماهنگ هستند.

ویجت‌های صفحه در سیستم عامل macOS 14 Sonoma

همچنین وقتی شما یک برنامه یا پنجره را باز می‌کنید و یا از Stage Manager استفاده می‌کنید، این ویجت‌ها داخل خود پس زمینه محو می‌شوند تا بتوانید روی کارتان تمرکز کنید.

مرورگر سافاری و امنیت رمزهای عبور

سافاری از کلی قابلیت جدید میزبانی می‌کند. شما اکنون می‌توانید یک پروفایل بسازید تا تاریخچه وب‌گردی، افزونه‌ها، تب‌های گروهی، کوکی‌ها و سایت‌های مورد علاقه شما در آن ذخیره شود. این گزینه خوبی برای وقتی است که می‌خواهید یک پروفایل شخصی و یک پروفایل کاری جداگانه داشته باشید.

پروفایل‌های سافاری در سیستم عامل macOS 14 Sonoma

اپل می‌گوید با سیستم عامل macOS 14 Sonomo، جستجو در سافاری بهتر شده و کاربران پیشنهادات بسیار خوبی را مشاهده خواهند کرد. یکی دیگر از قابلیت‌ها اینکه وب اپلیکیشن‌ها هم می‌توانند به داک سیستم شما سنجاق شوند. شما می‌توانید مثل یک اپلیکیشن واقعی نصبی با آن‌ها رفتار کنید.

اپل وب‌گردی خصوصی را در این سیستم عامل بهتر خواهد کرد. چرا که به شما اجازه می‌دهد وقتی از مرورگر استفاده نمی‌کنید، پنجره Private را قفل کنید. بخش Private جلوی ردیابی شدن کاربران توسط سایت‌ها و سرویس‌های مختلف را می‌گیرد، اما در عین حال تاریخچه وب‌گردی آن‌ها را هم ذخیره نخواهد کرد. این قابلیت مثل Incognito در مرورگر کروم است.

بخش رمزهای عبور هم دستخوش تغییراتی شده و از این پس اپل به‌شما اجازه می‌دهد رمزهایتان را با مخاطبان امن خود به‌اشتراک بگذارید. شما می‌توانید گروهی از مخاطبان را درست کرده و رمزهای عبور اکانت‌هایتان را جهت اشتراک‌گذاری انتخاب کنید. هر زمانی که خواستید می‌توانید هر یک از اعضا را از گروه حذف کنید.

کار با فایل‌های PDF و یادداشت‌ها

مک او اس ۱۴ سونومو کار با فایل‌های PDF را هم بهبود خواهد داد. سیستم می‌تواند برای پر کردن یک فایل PDF، اطلاعات را از مخاطبان شما استخراج کند و یا اسناد را اسکن کند. شما همچنین می‌توانید فایل پی‌دی‌اف خود را به‌صورت تمام عرض در اپلیکیشن Notes مشاهده کنید و به‌آسانی بین صفحات آن جابجا شوید. همچنین در یک نوت می‌توانید بیش از یک فایل PDF باز شده داشته باشید.

سیستم عامل macOS 14 Sonoma

علاوه بر این، شما می‌توانید سندی را در اپلیکیشن Notes ایجاد کنید و با کلیک روی دکمه Share، ادامه آن را در اپلیکیشن Pages‌ دنبال کنید. این مشابه قابلیتی است که اپل با iPadOS 17 به آیپدهایش اضافه کرد.

قابلیت‌های انحصاری برای مک‌های اپل سیلیکون

گرچه سیستم عامل macOS 14 Sonoma‌ با کامپیوترهای مک اینتلی هم سازگار است، اما برخی از قابلیت‌های آن به‌صورت انحصاری در اختیار مک‌های اپل سیلیکون قرار می‌گیرد.

  • قابلیت Presenter Overlay که در بالا توضیح دادیم
  • قابلیت ری‌اکشن با دست در مکالمات ویدیویی که در بالا توضیح دادیم
  • قابلیت Game Mode که در بالا توضیح دادیم
  • Personal Voice به کاربرانی که قادر به صحبت کردن نیستند کمک می‌کند تا صدایی شبیه به خودشان ایجاد کنند و با استفاده از Live Speech از آن در مکالمات صوتی و تماس‌های صوتی فیس تایم استفاده کنند.
  • با مک او اس سونوما، کاربران اپل سیلیکون دیگر نیازی به گفتن “Hey Siri”‌برای فعالسازی دستیار مجازی سیری ندارند. فقط کافیست اسم سیری را صدا بزنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*