سوزوکی آلتو، پراید مردم پاکستان

خودرویی که نقش پراید در ایران را برای مردم پاکستان بازی می‌کند

در کشوری مثل پاکستان که مردمش از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار نیستند، یک خودرو ژاپنی جذاب نقش پراید را ایفا می‌کند؛ اما این خودرو چیست؟

در تمامی جوامع، مردم همواره خود را با کشورهای همسایه و هم‌توان خود مقایسه می‌کنند تا ببینند شرایط زندگی در کدام کشور مساعدتر است. بعد از مسکن به‌عنوان گران‌ترین نیاز مردم به خودرو می‌رسیم؛ محصولی که در بهره‌گیری از آن هم مهارت‌های داخلی و هم توانایی واردات نقش دارد.

پراید بی‌شک پرتیراژترین و پرفروش‌ترین خودروی داخل ایران است، خودرویی که تکنولوژی ساخت آن ابتدا ار آمریکا به کره و پس از آن به ایران رسید و از آن پس سایپا به هیچ وجه دست از رها کردن آن برنداشت! سایپا طی سال‌های 75 تا 99 بیش از 3 میلیون و 615 هزار نسخه از این خودرو را تولید و به فروش رساند.

در ابتدا این خودرو به‌عنوان محصولی وارداتی به کشور راه یافت و پس از استقبال مردم، در داخل کشور تولید شد. با گذشت زمان و خبره شدن مهندسان سایپا روی پلتفرم این محصول، با اعمال تغییراتی ریز و درشت این محصول با نام خانواده‌هایی همچون پراید، تیبا، ساینا، کوییک و اکنون با نام سهند به‌عنوان یک محصول تولید داخل در حال فروش است.

محصولی که با توجه به قیمت اقتصادی آن و سطح درآمد مردم، به انتخاب اول خانواده‌های ایرانی تبدیل شده است. اما در کشوری مانند پاکستان، که همسایه جنوب شرقی کشورمان محسوب می‌شود، مردم توانایی خرید چه خودرویی را دارند؟

سوزوکی آلتو پرفروش ترین خودروی پاکستان

سوزوکی آلتو، پراید مردم پاکستان

خودرویی که نقش پراید در ایران را برای مردم پاکستان بازی می‌کند، سوزوکی آلتو است. سوزوکی آلتو یک خودروی Kei است که از سال 1979 توسط سوزوکی تولید می‌شود. kei یک لفظ برای توصیف خودروهایی است که دارای پلتفرم کوچک با موتوری کم مصرف هستند. این اصطلاح معادل خودروی شهری در اروپا یا خودروی کامپکت در آمریکای شمالی است. ساخت این‌گونه خودروها به‌دلایلی نظیر سهولت رانندگی شهری، مصرف سوخت پایین، استهلاک پایین و کوچک بودن جثه بدنه بعد از جنگ جهانی دوم افزایش یافت.

هم‌اکنون نسل نهم سوزوکی آلتو در ژاپن به تولید می‌رسد، اما اولین نمونه‌های این خودرو در سال 1979 معرفی شد و در بسیاری از کشور‌های جهان تولید شدند. آلتو به‌عنوان یک خودرو نقلیه تجاری از Fronte ابداع شد. اما با گذشت زمان پلاک Alto محبوبیت بیشتری نزد خریداران پیدا کرد و شرکت سوزوکی نام آلتو را جایگزین Fronte کرد. نشان آلتو اغلب روی خودروهای مختلف ژاپن و خودروهایی که برای صادرات راهی بنادر می‌شدند، مورد استفاده قرار می‌گرفت.

سوزوکی آلتو، پراید مردم پاکستان

از سال 2014 تاکنون، نسل هشتم سوزوکی آلتو در دست توسعه قرار دارد. در زمان حاضر نسل نهم این خودروی کوچک ژاپنی با تغییراتی در طراحی ظاهری و اضافه شدن فناوری هیبرید خفیف در پیشرانه، رونمایی شده است.

البته شکل ظاهری این خودرو چندان دگرگون نشده و همان حس و حال جعبه‌ای قدیم را در نگاه اول به بیننده القا می‌کند. نرم کردن زوایای تیز بدنه، تغییر چراغ‌های جلو، نوار کرومی بالای لگوی سوزوکی، ورودی هوا، اجزای مستطیلی سپر جلو، ضربه‌گیر درها، کاهش ارتفاع دستگیره‌های در عقب، افزایش ابعاد شیشه عقب برای افزایش دید، مهم‌ترین تغییرات اعمال شده در سوزوکی آلتوهای جدید هستند. این تغییرات در نمای عقب بیشتر از سایر نماها بوده و خودرو را از این نما کمی مدرن‌تر نشان می‌دهد.

در خصوص کابین و امکانات رفاهی نیز خودرو به‌شکلی کاملا اقتصادی ارتقا پیدا کرده است؛ ارتقاهایی که در دل آن‌ها می‌توان همان تجربه قدیمی را احساس کرد. این هم شما و این پراید مردم پاکستان!