مزایا و معایب روت کردن گوشی های اندرویدی

مزایا و معایب روت کردن گوشی های اندرویدی

روت کردن گوشی های اندرویدی به شما اجازه دسترسی به امکانات بیشتر و پیشرفته‌تری را می‌دهد. اما در عین حال معایب بسیار جدی هم به‌همراه دارد.

قابلیت‌ها و امکانات گوشی‌های اندرویدی کم نیست، اما شاید برخی از آن‌ها به‌خاطر مسائل امنیتی و ایمنی قفل باشد. گرچه اندروید یک سیستم عامل انعطاف‌پذیر است، اما این بدان معنا نیست که شما می‌توانید هر کاری که خواستید را با گوشی‌تان انجام دهید. فضای این سیستم عامل کمی بازتر از iOS است، به شما اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌ها را از فروشگاه‌های متفرقه دانلود کرده و رابط کاربری را باب میل خودتان دربیاورید؛‌ با این حال از آزادی کامل شما جلوگیری می‌کند.

اگر می‌خواهید آزادی کاملی را با گوشی اندرویدی تجربه کنید، باید آن را روت کنید. اندروید، سیستم عاملی مبتنی بر لینوکس است که ذات طراحی آن جلوی دسترسی کاربر به بخش‌های مهم سیستم عامل را می‌گیرد. اما اگر به‌عنوان یک مدیر وارد آن شوید که با روت کردن امکان‌پذیر است، دسترسی کاملی به پلتفرم خواهید داشت. البته مثل هر سیستم دیگری، توصیه می‌شود فقط زمانی که به آن احتیاج دارید با اکانت مدیریت وارد شوید، زیرا ماندن طولانی مدت شما در این حالت می‌تواند مشکلات امنیتی را به‌همراه داشته باشد. در حالی که به‌طور معمول شرکت‌های گوشی‌ساز اجازه دسترسی کاربران به اکانت ادمین را نمی‌دهند.

مزایا و معایب روت کردن گوشی های اندرویدی

زمانی که شما گوشی‌تان را روت می‌کنید، محدودیت‌های سیستم عامل را کنار خواهید زد و می‌توانید از اکانت ادمین روی گوشی‌تان استفاده کنید. گرچه این حالت می‌تواند برای تجربه تمام بخش‌های گوشی جذاب باشد، اما روی دیگر قضیه، مشکلات امنیتی را به‌همراه دارد.

اگر شما هم مشتاق Root کردن گوشی‌تان شده‌اید، در اینجا به‌بررسی مزایا و معایب روت کردن گوشی های اندرویدی خواهیم پرداخت تا با اطلاع کامل در مورد آن تصمیم‌گیری کنید.

مزایای روت کردن گوشی: آزادی بیشتر و شخصی‌سازی بهتر

بسیاری از گوشی‌های اندرویدی سطحی از شخصی‌سازی را در اختیارتان می‌گذارند. هرچند مقدار این شخصی‌سازی در هر گوشی می‌تواند متفاوت باشد. به‌طور مثال سامسونگ گزینه‌های مختلفی مثل انتخاب رنگ و فونت بخش‌های مختلف رابط کاربری را در اختیارتان می‌گذارد. این کار با استفاده از ابزار ویژه‌ای به‌نام “Good Lock” که فقط از طریق گلکسی استور و برای برخی گوشی‌های سامسونگ در دسترس است، انجام می‌شود.

مزایا و معایب روت کردن گوشی های اندرویدی

شاید دیگر گوشی‌سازان این حجم از شخصی‌سازی را در اختیارتان نگذارند، اما با روت کردن گوشی های اندرویدی شما می‌توانید تغییرات مختلفی را در دیوایس خود ایجاد کنید که در حالت عادی امکان‌پذیر نیست.

یکی دیگر از دلایل روت کردن موبایل، حذف برنامه‌های از پیش نصب شده روی گوشی است که در بهترین حالت فقط امکان غیرفعال کردن آن‌ها وجود دارد. یک گوشی روت شده به شما اجازه هر اپلیکیشنی که خواستید را می‌دهد. علاوه بر این، می‌توانید هر برنامه‌ای که خواستید را هم روی گوشی‌تان نصب کنید. در حالی که نصب اپلیکیشن از طریق فروشگاه‌های اپلیکیشن به‌خصوص در نسخه‌های جدید اندروید محدود است، اما اگر گوشی‌تان را روت کنید، هیچ محدودیتی جلودار شما نخواهد بود.

مزایا و معایب روت کردن گوشی های اندرویدی

شما همچنین با روت کردن گوشی می‌توانید یک رام سفارشی اندروید را روی آن نصب کنید و از سرعت و قدرت بالاتر آن نهایت استفاده را بکنید. شما همچنین می‌توانید بکاپ کاملی از سیستم عامل موبایل خود تهیه کنید؛ این قابلیتی است که اندروید در اختیارتان نمی‌گذارد. به‌صورت عادی برخی از تنظیمات و فایل‌ها در پلتفرم اندروید انتقال‌پذیر نیستند.

معایب: مشکلات امنیتی و از دست رفتن گوشی

روت کردن گوشی های اندرویدی مثل یک شمشیر دو لبه است. آن یک سپر امنیتی را از جلوی شما برخواهد داشت و این یعنی دیگر در امنیت کامل نخواهید بود. اگر تنظیمی را اشتباهی اعمال کنید یا برنامه‌ای که حاوی بدافزار است را روی یک تلفن هوشمند روت شده نصب کنید، امنیت و حریم خصوصی‌تان را به‌شدت به‌خطر خواهید انداخت؛ چرا که به هکر اجازه دسترسی به همه‌جای گوشی را می‌دهید.

درست مثل یک کامپیوتر که اورکلاک کردن بیش از حد تراشه می‌تواند باعث بروز خطاها یا مشکلات سخت افزاری شود، گوشی موبایل روت شده هم ممکن است با چنین مشکلاتی مواجه شود. همچنین، یک بدافزار می‌تواند اطلاعات بانکی شما را آسوده‌تر به‌دست بیاورد و به ایمیل‌ها و پیام‌های صوتی شما دسترسی پیدا کند. سیستم عامل اندرویدی دارای محافظ‌های امنیتی است، اما روت کردن دیوایس این ویژگی‌های امنیتی را غیرفعال می‌کند.

مزایا و معایب روت کردن گوشی های اندرویدی

همچنین شرط استفاده از برخی برنامه‌های مهم، روت نبودن گوشی موبایل است. برخی از برنامه‌های بانکی یا سرویس‌های استریم فیلم به‌خاطر مشکلات امنیتی، روی دیوایس‌های روت شده اجرا نمی‌شوند. شما حتی دیگر بروزرسانی‌های رسمی سیستم عامل اندروید را هم دریافت نخواهید کرد.

در صورتی که اشتباهی حین انجام فرآیند روت کردن گوشی های اندرویدی انجام دهید و یکی از مراحل را به‌درستی جلو نبرید هم می‌تواند فاجعه‌ به بار آید. روت اشتباهی یا ناقص می‌تواند باعث از دست رفتن گوشی شما برای همیشه شود. در نهایت باید به از بین رفتن گارانتی دستگاه پس از Root اشاره کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*